Na Politechnice Świętokrzyskiej odbędą się pierwsze zajęcia na nowym kierunku – Teleinformatyce. Poza wiedzą z zakresu programowania, projektowania i zarządzania sieciami, cyberbezpieczeństwa czy tworzenia aplikacji mobilnych studenci zdobędą również umiejętności miękkie i odbędą aż 6-miesięczne praktyki, które pomogą im przygotować się do pracy w branżach IT oraz ICT. 

Pomysł stworzenia kierunku studiów „Teleinformatyka” na Politechnice Świętokrzyskiej zrodził się 3 lata temu po sukcesie specjalizacji o tej samej nazwie. Program nauczania powstał w oparciu o materiały dydaktyczne oferowane w ramach Cisco Networking Academy, z którą uczelnia współpracuje już od jedenastu lat.

W ramach przygotowań zaproszono do współpracy wiele szkół średnich z obszaru województwa świętokrzyskiego, w których utworzono klasy patronackie. Ich celem jest wprowadzenie uczniów w zagadnienia technologii ICT, które w okresie późniejszym będą mogli rozwijać podczas studiów na kierunku „Teleinformatyka” na Politechnice Świętokrzyskiej.

Darmowe przygotowanie do certyfikatów Cisco 

W programie studiów znajduje się 18 przedmiotów realizowanych w oparciu o kursy programu edukacyjnego Cisco Networking Academy. Dzięki temu studenci będą mogli nieodpłatnie przygotować się do zdobycia certyfikacji, między innymi, w zakresach: CCNA, CCNP, CyberOp Asociate, DevNet Associate, C/C++, Python czy Linux. Dodatkowo podczas zajęć poruszane będą zagadnienia sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa, tworzenia aplikacji mobilnych, centrów danych, wirtualizacji oraz konteneryzacji czy też technologii 5G i języka JAVA.

Wyróżnikiem studiów na kierunku „Teleinformatyka” na Politechnice Świętokrzyskiej jest duża liczba zajęć z języka angielskiego, podczas których studenci poznają specjalistyczną terminologię wykorzystywaną w branży IT, co pozwoli im w przyszłości podjąć pracę w międzynarodowych zespołach. 

Politechnika Świętokrzyska to pierwsza uczelnia wyższa w Polsce, która w tak kompleksowy sposób zintegrowała ofertę edukacyjną Cisco NetAcad z programem nauczania. To doskonały przykład współpracy środowiska akademickiego z biznesem, dzięki której studenci nowego kierunku zyskują umiejętności, technologiczne, komunikacyjne oraz miękkie, które stanowią odpowiedź na aktualne potrzeby firm z branży IT i ICT. 

IT to nie tylko programowanie 

W powszechnej opinii specjaliści IT to introwertycy, którzy zamknięci w swoich pokojach wykonują często niezrozumiałe dla reszty pracowników czynności. Problemy w kontakcie utrudniają wykorzystanie technologii do realizacji celów biznesowych organizacji. Celem władz Politechniki Świętokrzyskiej jest przygotowanie absolwentów „Teleinformatyki” do skutecznej pracy w zespole, dlatego program nauczania wzbogacono o szereg zajęć pozwalających na budowanie umiejętności miękkich, w tym zarządzania stresem, emocjami oraz czasem, autoprezentacji czy wystąpień publicznych. 

„Praca w branży IT polega na współdziałaniu. Ważna jest umiejętność wsłuchiwania się w potrzeby pracowników, tak aby technologia ułatwiała im codzienną pracę. Coraz częściej zdarza się, że to zespół prosi dział IT o konkretne rozwiązanie, które musi być z jednej strony proste w obsłudze, a z drugiej bezpieczne. Nowoczesne działy IT muszą sprawić, że technologia będzie skutecznym narzędziem w rękach biznesu. Do tego potrzebne są umiejętności komunikacyjne i miękkie” – mówi Anna Czacharowska-Rybkowska, CSR Program Manager w Cisco Polska.

„Cieszy nas fakt, że kadra naukowa Politechniki Świętokrzyskiej konsultowała z nami, które z nich są najważniejsze. Wierzymy, że dzięki temu studentom „Teleinformatyki” łatwiej będzie znaleźć pracę i odnosić w niej sukcesy po zakończeniu studiów” – dodaje.  

Zajęcia w realiach nowej normalności

Zajęcia w roku akademickim 2020/2021 na Politechnice Świętokrzyskiej będą prowadzone w modelu hybrydowym. Wykłady odbędą się online za pośrednictwem platformy Cisco Webex, natomiast laboratoria zostaną przeprowadzone w budynkach uczelni, w mniejszych – 10 os. grupach. Pandemia COVID-19 sprawiła, że miniony rok akademicki trzeba było zakończyć zdalnie. Zadanie to byłoby znacznie utrudnione, gdyby nie materiały e-learningowe Cisco NetAcad. 

„W okresie gdy nie mogliśmy spotkać się ze studentami nie chcieliśmy rezygnować z zajęć praktycznych. Laboratoria i ćwiczenia prowadziliśmy zdalnie korzystając m.in. z symulatora Cisco Packet Tracer umożliwiającego tworzenie zarówno prostych, jak i rozbudowanych sieci, do których podłączone są różne inteligentne urządzenia” – mówi dr inż. Mirosław Płaza, kierownik Laboratorium Sieci Teleinformatycznych i Technologii Internetu Rzeczy na Wydziale Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Świętokrzyskiej.

„To narzędzie edukacyjne pozwala na tworzenie wirtualnych środowisk sieciowych, eksperymentowanie, próbowanie różnych rozwiązań i sprawdzanie skutków podjętych decyzji w czasie rzeczywistym bez wychodzenia z domu. Podczas bieżących kontaktów ze studentami korzystaliśmy natomiast z platformy Cisco Webex. Wieloletnia współpraca z Cisco i znajomość narzędzi do współpracy umożliwiła nam z dnia na dzień przejście na model zdalnej edukacji” – wskazuje dr inż. Mirosław Płaza.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments