Ferrari zaprezentowało dwa wyjątkowe modele – 296 Speciale i jego wersję z otwartym dachem, 296 Speciale A, które wyznaczają nowe standardy w świecie supersamochodów. Oba nowe modele mocno opierają się na wyścigowym dziedzictwie Ferrari i nowoczesnej technologii, łącząc je w innowacyjnej jednostce hybrydowej, zaawansowanej aerodynamice i precyzyjnym prowadzeniu.
Sercem obu modeli jest innowacyjny układ hybrydowy, który generuje imponujące 880 KM. Takie połączenie sprawia, że jest to najmocniejsze, produkcyjne, tylnonapędowe Ferrari, jakie kiedykolwiek powstało. Główny silnik spalinowy V6 z podwójnym turbodoładowaniem zapewnia 700 KM i został zaprojektowany z wykorzystaniem doświadczenia Ferrari w motorsporcie.
Silnik elektryczny, generujący dodatkowe 180 KM, został umieszczony pomiędzy jednostką spalinową, a 8-stopniową skrzynią DCT, aby zapewnić jak najszybsze zmiany przełożeń i płynną dystrybucję mocy. Unikalną cechą tego układu napędowego jest sprzęgło, które pozwala na pokonanie do 25 kilometrów w trybie elektrycznym. Pokazuje to zaangażowanie marki w integrację zrównoważonej technologii nawet w przypadku ekstremalnie sportowych samochodów.
Aerodynamika i design
Aerodynamika jest kluczowa zarówno w przypadku modelu 296 Speciale, jak i Speciale A. Oba modele generują aż 435 kg docisku przy prędkości 250 km/h – o 20% więcej niż wersje GTB i GTS (Speciale A z zamkniętym dachem). Taki wzrost jest możliwy dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z motorsportu (m.in. przetestowane w modelu 296 Challenge). Składają się na to wloty powietrza na masce oraz płetwy na tylnym zderzaku, które współpracują z aktywnym tylnym skrzydłem, generując dodatkowy docisk i zwiększając stabilność przy wysokich prędkościach. Speciale A zachowuje swoją stabilność i osiągi nawet podczas jazdy z rozłożonym dachem.
Aby w pełni wykorzystać możliwości nowych modeli, Ferrari mocno skupiło się na redukcji wagi w przypadku obu wersji. 296 Speciale jest lżejszy o 60 kg względem 296 GTB, a Speciale A o 50 kg w stosunku do 296 GTS. Takie obniżenie wagi było możliwe dzięki zastosowaniu włókna węglowego i tytanu w kluczowych elementach konstrukcyjnych. Dzięki temu oba modele są nie tylko lżejsze, ale również bardziej zwrotne i responsywne.
Lekką konstrukcję i zaawansowaną aerodynamikę uzupełnia zawieszenie, które zapewnia precyzyjną kontrolę i przewidywalność, niezależnie od stylu jazdy. Dzięki najnowszemu, dynamicznemu systemowi ABS Evo hamowanie jest precyzyjne i pozwala w pełni wykorzystać możliwości samochodu. Obniżony środek ciężkości i zestrojenie sprawiają, że auto doskonale reaguje na każdy ruch kierownicy i dostarcza prawdziwie wyścigowe emocje podczas jazdy.
Wnętrze i styl
Inspiracje motorsportem są widoczne również wewnątrz modeli 296 Speciale i Speciale A. Wykorzystano tu odsłonięte włókno węglowe oraz Alcantarę, co wpływa na redukcję wagi przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Minimalizm oddaje wyścigowy charakter, a wszystkie niezbędnie przyciski i elementy są rozmieszczone intuicyjnie, aby kierowca w pełni mógł się skupić na jeździe.
Linia nadwozia jasno daje do zrozumienia, że mamy do czynienia z Ferrari. Charakterystyczne wloty powietrza połączone z unikalną stylistyką tyłu podkreślają jego sportowy charakter. Speciale A pozwala dodatkowo rozkoszować się ekstremalnymi doznaniami z jazdy przy otwartym dachu, bez żadnych kompromisów.
Technologia i innowacje
Oba modele są przykładem najnowszej technologii Ferrari zamkniętej w modelach produkcyjnych. Oprogramowanie systemu hybrydowego zostało dopracowane, aby oba układy idealnie współpracowały ze sobą i skrzynią biegów. Dzięki temu przejścia między źródłami mocy dostarczanymi na koła są płynne i niezauważalne dla kierowcy, zapewniając maksymalną wydajność. To wszystko, w połączeniu z zaawansowanymi systemami, w tym ABS Evo i funkcją „extra boost”, ma przełożenie zarówno na drogach publicznych, jak i na torze wyścigowym, pozwalając kierowcom w pełni wykorzystać potencjał tych modeli.
Ferrari 296 Speciale i 296 Speciale A łączą nowoczesną technologię hybrydową, zaawansowaną aerodynamikę i precyzyjny model jazdy, wyznaczając nowe standardy w zakresie wydajności i innowacji supersamochodów. To, w połączeniu z 7-letnią gwarancją pokazuje, że marka jest pewna swoich modeli i zadowolenie klientów stawia na pierwszym miejscu.