Technologia ma służyć menedżerom w podejmowaniu właściwych decyzji w obliczu dynamicznej sytuacji rynkowej. Zatem technologii nie należy się obawiać, ale nauczyć z nią żyć, włączyć się w zmianę, odpowiednio ją kontrolować i wykorzystywać, wskazywali prezes firm rozwijających technologie dla biznesu IFS, Esri i Optidata podczas 2. edycji konferencji #EnergizeYourBusiness.

Dla mnie przede wszystkim technologia ma mieć ludzki wymiar i wspierać w decyzjach. Najsilniejszy trend jaki wybrzmiał na naszej niedawnej konferencji partnerskiej to była sztuczna inteligencja i wykorzystywanie wytrenowanych modeli aby przyspieszać decyzje po to żeby przefocusowywać siłę naszego umysłu z tego jak skonstruować analizy na to jak wyciągać wnioski. Na swojej platformie mamy wbudowany moduł, który zawiera wiele wytrenowanych modeli. Docelowo planujemy zbudowanie algorytmów gdzie platforma sama będzie rekomendowała w oparciu o dane i przyspieszała decyzje. To jest trend, który praktycznie przez 3 dni naszej konferencji był non stop obecny” – powiedziała Agnieszka Nosal, prezes Esri, dostawcy platformy analityki lokalizacyjnej.

Marek Głazowski, prezes IFS Poland & EE wskazał, że AI pojawia się wbudowane elementy systemów ERP, jako machine learning, pozwalające na uczenie systemów, a w ostatnim czasie GenAI, który jest wciąż odkrywany i któremu towarzyszą mu m.in. wątpliwości etyczne.

Jako Esri nie inwestujemy w AI żeby zrobić to jak najszybciej. Naszym celem jest zrobienie tego w odpowiedzialny sposób, zapewniając pewność generowanych rekomendacji” – zaznaczyła prezes Esri.

Dariusz Olearczuk, prezes Optidata, firmy specjalizującej się w frontendowych systemach logistycznych, kolejnym trendem technologicznym, który warto wspomnieć to jest budowa ekosystemów superaplikacji.

Tak jak zrobił to chiński Alibaba, który wertykalnie i horyzontalnie zintegrował tysiące producentów. W ten sposób są w stanie launchować produkt fashion na rynku w ciągu 2 tygodni, łącznie ze sprawdzeniem jakie mają stocki, promocji wśród influencerów. Moim zdaniem taka koncepcja odejścia od rozwiązań monolitycznych, to jest coś w co trzeba pójść. Mamy centrum transakcyjne, centrum danych podstawowych i łatwość dołączania kolejnych potrzebnych usług plus cloud, czyli np. bezpieczne, zamienne testowanie usług bez zagrożenia dla naszego biznesu i bez wchodzenia w monolityczne, długie modyfikacje. Z kolei AI stosujemy w kilku obszarach, np. w transporcie inwestujemy w algorytmy optymalizacji od 6 lat. Warto pamiętać, że AI w postaci sieci neuronowych, jest z nami w zasadzie od dziesięcioleci. Tylko teraz osiągnięta została możliwość uporządkowania danych, czy łatwość implementacji” – wymienił Olearczuk.

Prezes IFS dodał także, platformy mają również obecnie o wiele większą wydajność przetwarzania danych. Usługi w cloud, które wytrenują model algorytm w bardzo krótkim czasie są w zasadzie do kupienia. Takie zdolności obliczeniowe jeszcze niedawno były nie do pomyślenia.

Żyjemy w śmietniku danych, otaczają nas, nierzadko wprowadzają zamęt. Sztuką będzie tak je usystematyzować żeby widzieć wzorce, schematy i móc podejmować w ich oparciu konkretne działania. Widziałam statystyki, które wskazują że w ciągu ostatnich 2 lat powstało ok. 80% danych w szerokim ujęciu ze źródeł jak social media, czy obrazowanie. Całą sztuką nie jest w tej chwili samo pozyskanie danych, tylko takie ich ustrukturyzowanie i zbudowanie takich algorytmów, które będą wyciągać właściwe wnioski dla biznesu. Ostrożne korzystanie i wyciąganie właściwych wniosków staje się w tym momencie kluczowe” – stwierdziła Nosal.

Głazowski wskazał, że widział dane, które wskazywały że nawet 85% pomysłów na AI upada, a jedynie 50% z tych zweryfikowanych wchodzi do produkcji. „Wyzwaniem jest zatem żeby informacja, która dotrze do zarządzających była tą potrzebną, która realnie pomoże w prowadzeniu biznesu” – podkreślił prezes IFS.

Z kolei Optidata zwrócił uwagę na zjawisko generowania cmentarzyska danych. „W typowych systemach transakcyjnych po wykonaniu operacji, po wszystkich procesach księgowych pozostaje dużo artefaktów, które zarejestrowano ale później nie są skrzętnie analizowane, np. ile trwa transakcja rano, a ile po południu kiedy jest najwięcej zgłaszanych operacji. To są bardzo cenne dane, do których się dokopywaliśmy u naszych klientów żeby np. poprawiać jakość pracy algorytmów przy planowaniu” – wskazał Olearczuk.

 Z kolei szefowa Esri wskazała na trend w obszarze analityki lokalizacyjnej wykorzystania zobrazowań i technik imersyjnych AR, VR.

W naszym przypadku wykorzystanie techniki lokalizacyjnej do np. do sieci energetycznych i wykorzystanie sytuacji gdzie ekipa widzi sieć na telefonach. Z kolei VR ma bardzo szerokie zastosowanie w obszarze projektowania i budowy, kiedy projektanci, planiści, urbaniści są w stanie zobaczyć, doświadczyć to co projektują i stwierdzić czy będzie to korzystne dla mieszkańców, użytkowników” – wskazała Nosal.

Głazowski badanie systemów energetycznych z AI, obserwacja za pomocą dronów, wręcz zapobieganie awariom to są istotne korzyści już osiągane przez  klientów IFS.

W Optidata też zaczęliśmy taki temat od analizy obrazu z kamer w kierunku rozwiązań antyfraudowych, ale padła hipoteza by wykorzystać obrazy multispektralne awizowane przez drony oraz satelity. Od 4 lat mamy wewnętrzny startup, gdzie analizując te zdjęcia podjęliśmy się nie tylko analizy parametrów wegetacyjnych trawy na polach golfowych, ale sprawdzania całej biochemii. Jesteśmy teraz w stanie z dokładności do ponad 90% zdiagnozować codziennie pole golfowe i w efekcie wdrożyć precyzyjne nawożenie, oszczędność wody, ograniczenie herbicydów. Za tym jest AI czyli sieci neuronowe odpowiednio wytrenowane na dużych maszynach z odpowiednimi hipotezami. Bardzo fajnie nam to zadziałało i rozwijamy ten nowy produkt” – wskazał Olearczuk.

Nosal zaznaczyła ponadto, że w transformacji cyfrowej należy zadbać, aby nie budować osobnych systemów.

Chodzi o zbudowanie takiego ekosystemu IT, który przyspieszy procesy, a jednocześnie ograniczy ilość pracy manualnej na rzecz automatyzacji i zapewni wspólne źródła danych. Taka jest idea transformacji cyfrowej. Z naszych algorytmów korzysta np. Nespresso, żeby przewidywać jak pogoda, gleba, opady będą miały wpływ na produkcję kawy. Są w stanie na 10 lat do przodu prognozować zbiory i widzieć gdzie są ryzyka. Na tym ma polegać siła systemów, które wsparte AI jeszcze bardziej podnoszą skuteczność działania” – zaznaczyła prezes Esri.

Prezes Optidata dodał, że technologia w transporcie pozwoliła na dostęp do bardzo dobrych map, dostosowanych także do potrzeb transportu ciężarowego, czyli wszelkiego rodzaju obciążenia, wiadukty, mosty.

Możemy kupić bardzo trafne prognozy, kupić lub gromadzić dane o tempie jazdy, jesteśmy w stanie zaprognozować jakie będzie tempo jazdy w aglomeracji warszawskiej w piątek po 17 kiedy spadnie deszcz. To są dane mające kolosalny wpływ na proces planowania, dystrybucji, logistyki. Adresujemy też całą sferę komunikacji z klientem przez część generatywną AI. Właśnie niedawno zakończyliśmy wdrożenie w Żabce digitalizacji dokumentów magazynowych, transportowych i obsługi codziennej SLA. Dane skwantyfikowane w systemie pozwalają na to żeby obsługiwali te systemy pracownicy również z niskopoziomową wiedzą specjalistyczną” – wskazał Olearczuk.

Głazowski dodał, że IFS integruje się wspólnie z Esri i Optidata w obszarze Enterprise Application. „Mamy tu wspólną ofertę automatyzacji, agregacji danych, wykrywania anomalii, rekomendowania, predykcji, optymalizacji i wspierania decyzji. W tych obszarach AI pomoże w biznesie, pomoże zwiększyć świadomość menedżerską w kierunku wzmacniania efektywności biznesu. Technologia nam służy, nie musimy się jej obawiać i musimy nauczyć się z tym żyć, włączyć się w tą zmianę, odpowiednio ją kontrolować i wykorzystywać” – podsumował prezes IFS.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments