Era ciężarówek autonomicznych ruchu dalekobieżnego zbliża się wielkimi krokami. Wraz z nią pojawią się zarówno wyzwania, jak i możliwości przeprojektowania wnętrza autonomicznych pojazdów, aby służyły nowym funkcjom i czynnościom osób je obsługujących.

Pojawienie się autonomicznego transportu w ruchu dalekobieżnym przygotowuje grunt pod znaczące zmian w funkcji i obowiązkach kierowców. Zamiast stale kontrolować pojazd, „kierowcy” staja się operatorami wielozadaniowymi. Doprowadzi to również do poważnych zmian w projektowaniu kabiny i części sypialnej ciężarówki, dając inżynierom i dostawcom podzespołów możliwość rozważenia nowych sposobów, w jakie produkty sprzętowe do kontroli położenia i dostępu mogą pomóc w ułatwieniu i obsłudze tej nowej struktury.

Wiele technologii wspierających autonomiczne ciężarówki jest już wdrażanych. Zaawansowana technologia łączności GPS i sieci 5G, zaawansowane pokładowe systemy sterowania pojazdem oraz pokładowe czujniki radarowe i lidarowe umożliwiają tym dużym pojazdom bezpieczne śledzenie i reagowanie na warunki panujące na autostradzie, dzięki czemu mogą one działać autonomicznie przez większość czasu spędzanego na drodze.

Modele ciężarówek autonomicznych, które są prototypami lub są już gotowe do użytku, charakteryzują się już znacznymi możliwościami: Mogą samodzielnie wjeżdżać do doków załadunkowych lub parkować, utrzymywać bezpieczne prędkości i odległości, zmieniać pasy ruchu, automatycznie nawigować do i przez rozjazdy oraz reagować na zmieniające się warunki drogowe i nagłe działania innych pojazdów.

Wraz z dużymi postępami w zakresie innowacji technologicznych, które doprowadziły nas do rozwoju pojazdów autonomicznych, istnieje wiele przeszkód, które muszą pokonać producenci ciężarówek.

Mając to na uwadze, branża wprowadza innowacje i produkuje zupełnie nowe rozwiązania, aby pomóc w stale zmieniających się obowiązkach i oczekiwaniach kierowcy.

Nowa rola kierowców-operatorów zmienia kabinę

Obecnie kierowcy ciężarówek muszą nieustannie zarządzać swoimi pojazdami, nawet przy pomocy najnowocześniejszych systemów zapobiegania kolizjom i kontroli hamulców. Oczekuje się, że zmieni się to wraz z autonomicznymi ciężarówkami, w których operator przekaże kontrolę nad pojazdem, zachowując jeszcze bardziej „nadzorczą” rolę, podobną do roli pilotów linii lotniczych.

Daje to projektantom ciężarówek możliwość wprowadzenia zmian w wielu obszarach kabiny ciężarówki, aby odzwierciedlić sposób, w jaki operatorzy pojazdów w ruchu dalekobieżnym będą korzystać z kabiny i przestrzeni sypialnej. Na przykład, jeden z projektantów ciężarówek stara się ulepszyć kabinę po stronie kierowcy, badając sposób umieszczenia pedałów hamulca i przyspieszenia w skrzynce, którą można by odsunąć, zapewniając większą przestrzeń na nogi; podobne podejścia są również badane w celu przesunięcia kierownicy i kolumny — lub nawet zastąpienia kierownicy i kolumny innym rodzajem urządzenia sterującego, które jest czysto cyfrowe.

Tego rodzaju modyfikacje, w jaki sposób będzie wyglądało sterowanie pojazdu przez kierowcę, będą wymagały starannej inżynierii, aby zapewnić, że jeśli zajdzie potrzeba przywrócenia kontroli kierowcy, można to zrobić szybko i bezpiecznie. Aby odnieść sukces, modyfikacje te mogą wymagać zastosowania zawiasów, które mogą szybko otwierać lub zmieniać położenie elementów sterujących, a także zatrzasków dostępu, które zapewniają pełne bezpieczeństwo urządzeń, gdy znajdują się one w pozycji „na uboczu”, zapobiegając ich nagłemu przesunięciu w odpowiedzi na ruch pojazdu.

Dzięki tym modyfikacjom operatorzy mogą wykonywać zadania, które normalnie musieliby odłożyć na czas, gdy pojazd nie znajduje się w ruchu. Może to obejmować zajmowanie się dokumentacją, taką jak dzienniki podróży i dokumenty związane z bieżącymi ładunkami, które dostarczają lub następnym ładunkiem, który mają odebrać.

Elementy wspierające zmiany w konstrukcji i funkcjonalności kabiny

Nowe projekty kabin i pomieszczeń dla załogi mogą pomóc dyspozytorom flot w obsadzeniu pojazdów dwoma operatorami, umożliwiając pojazdowi pracę na znacznie dłuższych dystansach i poprawiając zwrot z inwestycji. Projektanci ciężarówek modyfikują kabinę po stronie pasażera, aby zapewnić większe płaskie ekrany do obsługi aplikacji internetowych, strumieniowego przesyłania wideo i gier, dzięki czemu łatwiej jest przyciągnąć i obsadzić pojazdy dwoma operatorami.

Ekrany te mogą być wbudowane w konsolę kabiny lub zamontowane na zawiasach, aby umożliwić użytkownikom regulację kąta ekranu. Zawiasy i mocowania ekranów, które zostały zaprojektowane z wykorzystaniem technologii stałego momentu obrotowego, zapewniają ergonomiczne i intuicyjne wrażenia dotykowe.

Zastosowanie zawiasów z kontrolowanym momentem obrotowym w tych uchwytach monitorów oferuje kilka korzyści:

  • Są one zaprojektowane tak, aby wytrzymać wibracje i obciążenia bezwładnościowe, które mogą wystąpić podczas pracy pojazdu
  • W zależności od wybranego typu mocowania, monitory mogą być łatwo przyciągane do pasażera lub odsuwane od niego w zależności od potrzeb.
  • Obsługa jedną ręką umożliwia proste pozycjonowanie monitorów jednym dotknięciem

W celu zaoszczędzenia miejsca i uzyskania jak najbardziej kompaktowych rozmiarów niektórzy projektanci rozważają zastosowanie płaskich ekranów do podwójnego zastosowania: po jednej stronie znajduje się ekran, a druga strona może służyć jako płaska powierzchnia, jako stolik do przechowywania żywności, książek lub laptopów.

Zawiasy o stałej pozycji mogą z łatwością obsługiwać tego rodzaju konfigurację. Mogą one utrzymywać drzwi lub płaskie panele w pozycji otwartej pod określonym kątem, eliminując koszty i nakład pracy związany z instalacją dodatkowych podzespołów w celu utrzymania stałego położenia. Podobnie jak zawiasy z kontrolowanym momentem obrotowym, są one zaprojektowane z myślą o długiej żywotności i utrzymują swoje kąty zatrzasku niezależnie od ciągłych wibracji ciężarówki.

Kolejną istotną zmianą, do której za uporem dążą projektanci pojazdów, jest instalacja wyświetlaczy przeziernych (HUD) w kabinie. Projektory te są testowane pod kątem wyświetlania informacji w czasie rzeczywistym w górnej części przedniej szyby pojazdu lub na osłonach przeciwsłonecznych. Mogą one wyświetlać informacje o prędkości pojazdu, zmianach pasa ruchu i zakrętach na rampach zjazdowych lub wjazdowych, a także potencjalnie zawierać obrazy wideo z kamer bocznych i tylnych.

Chociaż projektory są niewielkie, muszą być bezpiecznie zamontowane i wyregulowane. Do tego typu zastosowań dostępne są również kompaktowe zawiasy, które można łatwo zintegrować z konstrukcją projektora.

Bezpieczniejszy i niezawodny sprzęt zapewniający dostępowy

W erze ciężarówek autonomicznych pojazdy będą napotykać szeroki zakres warunków drogowych i wibracji, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo składanych lub zamykanych elementów wyposażenia kabiny. Mogą one obejmować składane stoliki i ekrany, szafki do przechowywania, lodówki i składane prycze w kabinie, a nawet zewnętrzne obudowy kabiny, takie jak przednie kratki w ciężarówkach.

Projektanci ciężarówek muszą dokładnie ocenić rodzaj zatrzasków i sprzętu zapewniającego dostęp, który wybiorą, aby zabezpieczyć wszystko przed przypadkowym otwarciem. Na przykład: pojazdy autonomiczne mają czułe radary i inne czujniki zamontowane na kratce chłodnicy lub tuż za nią; jeśli z jakiegokolwiek powodu kratka przesunie się lub przypadkowo otworzy i zablokuje czujniki, pojazd zostanie zaprogramowany tak, aby zainicjować zatrzymanie awaryjne.

Kratki te są cięższe niż w przeszłości (ze względu na zamontowane na nich czujniki), więc niezawodne systemy zatrzaskowe, takie jak zatrzaski obrotowe z zatrzaskami jednopunktowymi lub wielopunktowymi, mogą stanowić najlepsze rozwiązanie, w zależności od konstrukcji kratki.

Jednocześnie te cięższe kratki muszą być otwierane i zamykane — w niektórych regionach są one wymagane jako stopień, na którym operator może stanąć, aby wykonać rutynowe czynności serwisowe, takie jak uzupełnianie płynu do wycieraczek. W przypadku tych cięższych kratek tradycyjne zawiasy gazowe mogą nie zapewniać najlepszej funkcjonalności. Zamiast tego dostępne są zawiasy z przeciwwagą, które zapewniają precyzyjną kontrolę podczas otwierania i zamykania ciężkich paneli, zmniejszając obawy związane z bezpieczeństwem i odpowiedzialnością, jednocześnie poprawiając ergonomię użytkownika końcowego.

Wspieranie rozwoju autonomicznych pojazdów ciężarowych

Trwa ewolucja projektów ciężarówek wspierających ich autonomiczną pracę. Aby pomóc wyposażyć te nowe projekty w odpowiednią technologię kontroli dostępu i pozycjonowania, warto współpracować z dostawcami podzespołów z doświadczeniem w projektowaniu i produkcji podzespołów do wnętrz samochodowych, zwłaszcza tymi, którzy aktywnie współpracują z projektantami pojazdów osobowych i ciężarowych opracowującymi pojazdy autonomiczne.

Mogą oni pomóc przezwyciężyć wąskie gardła w projektowaniu, inżynierii i produkcji, a także zapewnić opcje z istniejącego portfolio, które mogą spełnić wymagania dotyczące kosztów, efektywności i wydajności.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments