Orange Polska oczekuje od swoich dostawców, że w swoich działaniach będą uwzględniać standardy ESG. Operator ma już zabezpieczony cel klimatyczny związany z energią odnawialną i zachęca klientów do używania odnawianych produktów w ramach obiegu zamkniętego, poinformowała ISBtech dyrektorka wykonawcza ds. transformacji i efektywności Orange Polska Olga Złotnicka.
„ESG (environamental, social, governance) to ostatnio bardzo istotny temat. Jako biznes musimy przejść z czegoś co do tej pory było dla wielu firm uznawane za dobrą wolę do obowiązku raportowania kwestii ESG czyli aspektów środowiskowych, społecznych i kwestii ładu korporacyjnego. Orange Polska, podobnie jak ok. cztery tysiące firm w Polsce, począwszy od sprawozdania za 2024 rok, będzie musiał raportować kwestie ESG, które dotyczą całego łańcucha wartości, według nowych standardów” – powiedziała ISBtech Złotnicka.
Dostawcy w obliczu ESG
Olga Złotnicka wskazała, że dla Orange Polska oznacza to obowiązek omawiania ze swoimi dostawcami całego procesu produkcji, np. smartfonów, które operator oferuje swoim klientom (od momentu pozyskiwania surowca do produktów czy świadczenia usług przez operatora, przez kwestie magazynowania, logistyki, dostarczenia do klienta aż po ewentualny recykling).
„Musimy rzetelnie zrozumieć również podejście do ESG naszych dostawców. Oczekujemy, że ich działania będą uwzględniać standardy ESG. Dlatego w postępowaniach zakupowych wprowadziliśmy nowe narzędzie oceny dostawców – EcoVadis. To międzynarodowa firma, która jest ekspertem w zakresie oceny tego, w jaki sposób dostawcy radzą sobie z kwestiami ESG” – zaznaczyła dyrektorka.
Podkreśliła, że pod koniec ubiegłego roku Orange Polska zorganizował webinar dla dostawców informując ich o wprowadzeniu tego narzędzia.
„Webinar był zorganizowany po to, by edukować naszych dostawców z takich zagadnień jak na przykład kwestia ograniczania emisji gazów cieplarnianych, korzystania z energii odnawialnej, czy też możliwości pozyskania funduszy unijnych na tego typu działania” – zaznaczyła Złotnicka.
Blisko realizacji celów
Ambicja Orange Polska to osiągnięcie do 2025 r. co najmniej 60% udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej oraz zmniejszenie własnych emisji (Zakres 1 i 2 zgodnie z Protokołem GHG) CO2 o 65% wobec 2015 r.
„Jeżeli chodzi o cele związane z energią odnawialną to już w tej chwili cele, które mamy ustalone na 2025 rok mamy tak naprawdę zabezpieczone. Już w 2020 roku podpisywaliśmy pierwsze umowy na energię odnawialną. Zaczynaliśmy od energii wiatrowej. Pod koniec 2023 r podpisaliśmy naszą pierwszą umowę na energię z paneli fotowoltaicznych” – wymieniła dyrektorka Orange Polska.
Orange Polska był pierwszym operatorem w Polsce, który podpisał umowę typu PPA (Power Purchase Agreement), i pierwsza spółką w Grupie Orange, która zdecydowała się na takie rozwiązanie. Dziś operator ma już pięć takich kontraktów.
Złotnicka dodała, że firma patrzy na ten temat dwutorowo – dba o to, żeby energia, którą pozyskuje była energią odnawialną, ale dużą wagę przywiązuje też do kwestii efektywności energetycznej. To szczególnie istotne w obliczu stale rosnącego popytu na przesyłanie danych.
„Naszą ambicją jest, aby własne zapotrzebowanie na energię było coraz mniejsze. Mamy wiele inicjatyw w tym zakresie. Sami stosujemy nowoczesne rozwiązania oszczędzania energii. Zachęcamy do tego również naszych klientów i promujemy rozwiązanie polegające choćby na tym, że jeżeli nie używa się w domu w danym momencie dekodera TV, to może on wejść w funkcję uśpioną, dzięki czemu konsumpcja energii jest mniejsza” – wskazała dyrektorka.
Zachęty dla klientów
W ocenie Złotnickiej, klienci Orange Polska są coraz bardziej świadomi kwestii środowiskowych. Operator przygotował dla nich specjalną stronę internetową orange.pl/razemdlaplanety, gdzie mogą znaleźć wszystkie inicjatywy i projekty Orange Polska, które pokazują w jaki sposób operator dba o zrównoważony rozwój, jak redukuje emisję CO2. Orange podpowiada też, w jaki sposób jego klienci mogą korzystać z usług w sposób bardziej zrównoważony.
„Chcemy, aby urządzenia na których można korzystać z usług Orange – czy to smartfony czy to urządzenia do odbioru TV lub internetu – były przygotowane zgodnie z zasadami ‘eco design’, czyli żeby m.in. posiadały komponenty, które dostały ‘drugie życie’. W Orange posiadamy linię odnowy urządzeń służących do odbioru internetu stacjonarnego i telewizji. Prosimy klientów, aby po wykorzystaniu urządzeń, oddawali je nam, a my je odnawiamy i przekazujemy kolejnym klientom do ponownego użycia” – wskazała Złotnicka.
Jak podkreśliła, odnowa urządzenia oznacza 4 do 5 razy mniejszy ślad węglowy niż produkcja nowego.
„Warto wiedzieć, że do wyprodukowania nowego smartfona potrzeba kilkadziesiąt kg różnych materiałów. W efekcie, kiedy wybieramy odnowiony smartfon, przyczyniamy się do znacznego zmniejszenia emisji gazów i redukujemy wpływ na środowisko. Odnowione smartfony są dostępne w naszych salonach i bardzo zachęcamy klientów do tego żeby rozważyli przed decyzją zakupową, czy to nie jest dla nich najlepszy produkt” – podsumowała dyrektorka Orange Polska.