Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 27 listopada-1 grudnia.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

5G: W planie działalności prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) na 2024 r. znalazło się „udostępnienie zasobów częstotliwości z pasma 700 MHz na potrzeby wdrożenia nowych technologii – 5G”, podał Urząd.

BNPL: Sektor pożyczek buy now and pay later (BNPL) udzielił we wrześniu 2023 r. finansowania o wartości 304,4 mln zł (-0,3% m/m, +25,8% r/r), wynika z danych Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego (FRRF) i CRIF. W październiku wartość finansowania (z wyłączeniem BNPL) w tradycyjnym sektorze pożyczek pozabankowych wyniosła 1,12 mld zł.

E-płatności: Użytkownicy BLIK-a wykonali blisko 18 mln transakcji o wartości 2,8 mld zł w ciągu czterech dni: 24-27 listopada, czyli w Black Friday i Cyber Monday, podał Polski Standard Płatności (PSP) – operator systemu BLIK.

AI i robotyzacja: Zwiększenie liczby etatów w najbliższych miesiącach przewiduje 23% zakładów motoryzacyjnych w Polsce – to o 27 pkt proc. mniej niż rok temu i najmniej od początku realizacja badania. 78% przedstawicieli branży motoryzacyjnej uważa, że roboty i AI przyczynią się do zmniejszenia liczby pracowników w ich zakładach, wynika z badania Exact Systems „MotoBarometr 2023”. Jednocześnie 75% pracodawców w branży motoryzacyjnej zatrudnia obywatela Ukrainy.

Cyberbezpieczeństwo: Zwiększające się zagrożenie ze strony oszustów finansowych w ostatnich latach zauważyło 74% Polaków, wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Banku Pocztowego.

AI: W pełni przygotowanych do wdrożenia i wykorzystania sztucznej inteligencji jest 6% organizacji w Polsce, wynika z badania Cisco AI Readiness Index. Jednocześnie 47% przyznaje się do poważnych obaw o swój biznes, jeśli nie podejmie działań w tym obszarze w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

AI: Z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji korzysta 16% małych i średnich firm, wynika z badania PKO Banku Polskiego. Najczęściej rozwiązania oparte na AI wykorzystują firmy z branży usługowej (22%), a najrzadziej z budowlanej (9%). W handlu AI wykorzystywana jest przez 15% firm. Stosowanie sztucznej inteligencji deklaruje podobny odsetek firm produkcyjnych – 12%.

E-płatności: Rynek consumer finance największą szansę rozwojową z 70% prawdopodobieństwem upatruje w rozwoju usług odroczonych płatności, wynika z badania „Mapa szans i zagrożeń dla rynku consumer finance do 2026” przygotowanego przez EKF Research we współpracy z Deloitte. Popularność płatności odroczonych w strukturze płatności e-commerce wskazuje, że może to być dzisiaj druga – po BLIK-u – metoda płatności, podkreślili autorzy badania.

Zakupy: Największy odsetek badanych – 39% – zamierza w tym roku wydać na prezenty świąteczne od 201 zł do 500 zł, blisko co czwarta osoba chce przeznaczyć na ten cel kwotę z przedziału 501-1000 zł, a ponad 1 000 zł wyda blisko jedna na 10 osób, wynika z badania SW Research dla Allegro.

Zakupy: Blisko połowa (ponad 48%) Polaków już w listopadzie zaczyna myśleć nad zakupem prezentów świątecznych dla bliskich, wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research dla Allegro.

AI: Ze sztucznej inteligencji korzysta w pracy 59% osób rekrutujących pracowników, najczęściej wspierają się oni AI przy pisaniu wiadomości mailowych i sms-ów (36,9% badanych), tworzeniu briefów ogłoszeń (30,7%) oraz przygotowywaniu całego ogłoszenia (23,3%), wynika z raportu „Poszukuję talentów do IT. Perspektywa rekruterek i rekruterów 2023” No Fluff Jobs. Do wstępnej selekcji kandydatów i kandydatek wykorzystuje ją 7,1%. Z pomocy AI w procesach rekrutacji w ogóle nie korzysta 41% ankietowanych.

Praca zdalna: Odsetek prezesów w Polsce planujących rezygnację z pracy zdalnej w perspektywie trzyletniej wzrósł do 88% w br. z 64% w ub.r., wynika z badania „KPMG CEO Outlook”.

AI: Generatywna sztuczna inteligencja (gen AI) stanowi główny priorytet inwestycyjny w przypadku 68% prezesów z Polski i 69% prezesów w core countries, wynika z badania „KPMG CEO Outlook”. Czas oczekiwania na uzyskanie znaczącej stopy zwrotu z inwestycji wdrażającej genaAI w Polsce, który uzyskał najwyższy odsetek wskazań (44%) to okres powyżej 5 lat, w core countries najwyższy odsetek wskazań oczekiwanego czasu zwrotu inwestycji to okres między 3-5 lat (52% wskazań, w przypadku Polski – 32%).

Metaverse: O możliwości robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse słyszało 31% Polaków kupujących w internecie, a to o 13 pkt proc. więcej niż w ub.r., wynika z raportu Santander Consumer Banku (SCB). 33% ankietowanych byłoby skłonnych skorzystać z zakupów w metaverse.

Zakupy: Najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia – 49% konsumentów już teraz kupuje prezenty, a 1% planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę, wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Klarnę. Blisko co piąty Polak planuje wydać na prezenty między 400 a 800 zł.

Media: Sektor produkcji audiowizualnej w Polsce szybko odrabia straty po pandemii, jednak brak dostępu do finansowania pomostowego stanowi największą barierę dla dalszego rozwoju branży, wynika z raportu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA) i firmy doradczej PwC Polska. Polska jest obecnie odpowiedzialna za około 3,4% przychodów sektora produkcji audiowizualnej w Unii Europejskiej – wartość przychodów sektora w Polsce to 8 mld zł. Potencjał do rozwoju branży jest duży, ale kluczowe będzie zapewnienie dostępu do specjalistycznych instrumentów finansowych oraz budowanie wiedzy na temat specyfiki sektora wśród instytucji finansowych.

Innowacje: Komisja Europejska ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji konkursu Europejska Stolica Innowacji (iCapital), w którym główne nagrody otrzymały miasta Lizbona i Linköping. Warszawa została nagrodzona za nowatorskie koncepcje, rozwiązania, działania przyspieszające rozwój wysoce innowacyjnych startupów oraz realizację innowacyjnych wizji.

Kanały dystrybucji: Eksperci branży retail uznają marketplace jako kanał dystrybucji, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu – 25% z nich uznało go za najszybciej rosnący w tym roku, a najszybciej rozwijający się kanał sprzedaży to aplikacja mobilna (28%), wynika z ostatniego w tym roku badania Barometr Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind. Co czwarty przedstawiciel firm deklaruje, że jego organizacja zainwestowała w rozwój marketplace’u w 2023 roku. Kanał mobilny i marketplace będą najszybciej rosnąć w 2024 roku – odpowiednio 30 i 27% wskazań. Niemal dwie trzecie ankietowanych uznało, że w kolejnych 12 miesiącach sytuacja będzie podobna do tegorocznej. Z kolei poza rozwiązaniami mobilnymi oraz marketplacem, rośnie popularność rozwiązań bazujących na AI – głównie tych związanych z personalizacją (60%). Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 79 ekspertów związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.

AI: 6% polskich firm wprowadza AI w obszarze compliance, wynika z badania firmy EY.

AI: Według raportu Future of Work 2024 firmy Randstad, sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%.

Edukacja: Rosną kompetencje cyfrowe polskich uczniów, ale wciąż jest wiele obszarów, które wymagają poprawy – wynika z testu kompetencji cyfrowych IT Fitness Test, który został przeprowadzony w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w 2023 roku. Uczniowie dobrze radzą sobie w internecie i wykazują zadowalającą znajomość kwestii związanych z bezpieczeństwem cyfrowym. Największy problem mają z używaniem komputerowych narzędzi biurowych.

HR: Zatrzymanie pracowników w firmie to jedno z największych wyzwań HR na 2024 rok. Świadomi pracodawcy i liderzy HR jako priorytet na najbliższy rok obierają dbanie o kulturę organizacji. Nieco ponad połowa pracujących (51%) przyznaje, że to właśnie atmosfera i dobre relacje mogą zatrzymać ich na dłużej w firmie, a 86% badanych uważa, że brak doceniania przez przełożonego jest impulsem do zmiany pracy, wynika z badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanego na zlecenie Pluxee Polska.

Telekomunikacja: Ericsson opublikowała najnowsze wydanie raportu Ericsson Mobility. Według nowych szacunków, do końca 2023 roku prawie jedna piąta wszystkich globalnych subskrypcji mobilnych będzie subskrypcjami 5G. Wzrost wykazuje odporność wobec niepokojów geopolitycznych i wyzwań gospodarczych. Analizy przedstawione w raporcie wskazują, że rok 2023 przyniesie 610 mln nowych subskrypcji 5G. W porównaniu z 2022 rokiem jest to 63% wzrost do poziomu 1,6 mld i około 100 mln subskrypcji więcej niż szacowano wcześniej. Raport wskazuje również na ciągły wzrost globalnego, średniego zużycia danych za pomocą smartfonów. W latach 2023-2029 wzrośnie ono z 21 GB do 56 GB miesięcznie.

Banki: 91% banków i firm ubezpieczeniowych pracuje już w chmurze, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2020 r. Pomimo wysokiego wskaźnika, ponad 50% firm przeniosło do chmury minimalną część swoich podstawowych aplikacji biznesowych. 89% kadry kierowniczej sektora usług finansowych uważa, że chmura ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia zwinności, elastyczności, innowacyjności i produktywności procesów biznesowych. Chmura jest kluczowa dla uzyskania pełnej wartości inwestycji w sztuczną inteligencję, wynika z raportu Capgemini „World Cloud Report – Financial Services”.

AI: 12 organizacji branży cyfrowej z siedmiu krajów Europy Środkowo-Wschodniej, wchodzących w skład CEE Digital Coalition, wspólnie zaapelowało do Komisji Europejskiej o rozsądne regulacje w sektorze AI. Takie, które nie zagrożą innowacyjności i nie stłamszą ogromnego potencjału naszego regionu.

Lifestyle: 50% obywateli Europy twierdzi, że jest zadowolonych ze swojej sprawności fizycznej, a 91% badanych chce poprawić co najmniej jeden aspekt stylu życia związanego ze zdrowiem, wynika z Europejskiego Badania Zdrowia Huawei 2023. Jednocześnie ponad 54% Europejczyków nie odbywa regularnych badań lekarskich. Raport Huawei pokazuje, że smartwatche mogą odegrać kluczową rolę w budowaniu świadomości i wprowadzaniu pozytywnych zmian w życie. Większość użytkowników inteligentnych zegarków (88%) twierdzi, że ich urządzenia mogą pomóc w poprawie ich zdrowia fizycznego, a przy tym 87% wprowadziło co najmniej jeden nowy zdrowy nawyk w wyniku dostarczonych im danych.

Fintech: Wyniki ostatniego raportu GFT Banking Disruption Index wskazują, że 71% polskich respondentów zna Open Banking. Jest to najwyższy wynik wśród wszystkich analizowanych w raporcie narodów. Na kolejnym miejscu znajdują się Włosi, z wynikiem 65%. Jednak ponownie to Polacy najlepiej rozumieją korzyści płynące z tego rozwiązania co deklaruje niemal 2 na 5 badanych. Co więcej, dostępność do łatwych płatności za granicą to dla Polaków trzeci nie podlegający negocjacjom element przy wyborze swojego banku, z wynikiem 26% respondentów (podczas gdy globalna średnia wynosi połowę tej wartości). Pokazuje to bezpośrednio, że Polacy faktycznie rozumieją potencjał Open Banking.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

Neonet: Złożył do Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. Celem złożonego wniosku nie jest rozpoczęcie postępowania upadłościowego, podała spółka. Obecnie oczekuje na otwarcie postępowania, co może potrwać kilka tygodni.

E-Shopping Group: Szacuje, że przychody brutto ze sprzedaży w listopadzie będą rekordowe i wyniosą ponad 460 tys. zł (wzrost o 75% m/m), przy łącznej liczbie ponad 4,8 tys. zamówień ze wszystkich kanałów sprzedażowych (wzrost o ponad 90% m/m), poinformował ISBnews przewodniczący rady nadzorczej i akcjonariusz E-Shopping Group Maciej Nowak. Podkreślił, że obroty w czasie Black Week „bardzo pozytywnie” zaskoczyły spółkę.

Gamivo: Przyjęło „Strategiczny Plan Rozwoju i Innowacji”, w którym założono 1) zmianę kierunku w zarządzaniu platformą, 2) rozbudowę udzielania przez spółkę licencji na korzystanie z platformy Gamivo.com na inne podmioty zmierzając do optymalnego wykorzystania posiadanego aktywa, 3) dalszy rozwój platformy i monetyzację realizowane w spółce głównej w modelu ze spółkami celowymi i licencjobiorcami z jednoczesnym zabezpieczaniem praw własności do platformy oraz 4) maksymalizację zysku, zapewnienie stałych przepływów pieniężnych oraz zmniejszenie negatywnych konsekwencji potencjalnie nieudanych projektów, podała spółka.

Eurocash: Skonsolidował wszystkie biznesy technologiczne i cały obszar IT, a kierownictwo nad nimi przejął Szymon Mitoraj, który dołączył do Eurocash w październiku br., podała spółka. Jako członek zarządu ds. cyfryzacji jest dziś odpowiedzialny m.in. za dalszy rozwój eurocash.pl, Innowacyjną Platformę Handlu, a także spółkę Frisco.

IdoSell: Podczas Black Week, Black Weekend i Cyber Monday w sklepach internetowych sprzedaż wzrosła nawet o 50% w stosunku do pozostałych dni listopada, wynika z danych platformy IdoSell.

XPlus: Odnotował 0,32 mln zł jednostkowej straty netto w III kw. 2023 r. wobec 1,91 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Maxcom: Odnotował 1,98 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 0,38 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

Creotech Instruments: Odnotował 3,66 mln zł jednostkowej straty netto w III kw. 2023 r. wobec 2,47 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

ATM Grupa: Odnotowała 14,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 15,32 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Action: Odnotował 8,13 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 12,21 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Shoper: Łączna wartość transakcji (GMV Sklepy) w czasie Black Week w sklepach Shoper, tj. między 24 a 27 listopada, przekroczyła 190 mln zł, co stanowi wzrost o 27% r/r, szacuje Shoper.

Answear.com: Odnotował 8,26 mln zł jednostkowej straty netto w III kw. 2023 r. wobec 1,44 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Spyrosoft: Odnotował 3,68 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 9,02 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Fabrity: Przychody ze sprzedaży Grupy Fabrity wzrosną o 25-30% r/r w całym 2023 roku, a spółka zakłada kontynuację trendu wzrostowego także w roku 2024, poinformował prezes Tomasz Burczyński.

Cloud Technologies: Odnotowało 3,17 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 4,5 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Silvair: Odnotował 0,31 mln USD skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 1,66 mln USD straty rok wcześniej, podała spółka.

Sonel: Odnotował 2,64 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 3,54 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

InPost: Powiększył sieć swoich urządzeń Paczkomat w Europie o kolejne 2000 lokalizacji. W Wielkiej Brytanii dostępnych jest już 6000 maszyn, a we Francji 4000, podała spółka. Łącznie Grupa InPost działa w 9 krajach Europy, dysponując ponad 60 000 punktów odbioru OOH – zarówno siecią punktów PUDO, jak i urządzeniami Paczkomat.

OEX: Tegoroczny Black Friday podobnie jak w poprzednich latach przyniósł istotny wzrost ruchu w kanałach obsługi klienta względem typowych dni. Zjawisko to dotyczy zwłaszcza e-commerce, gdzie notujemy nawet o połowę więcej kontaktów niż w standardowy piątek. „W stosunku do 2022 r. ten 'czarny piątek’ charakteryzował się średnio o 20% większym ruchem (średnia z projektów dla e-commerce prowadzonych przez spółkę VCC). To znak, że pomimo obserwowanej od początku roku wysokiej inflacji Polacy coraz chętniej korzystają z promocji w tym dniu” – powiedział operations and client director, VCC, Grupa OEX Krzysztof Banaś.

Allegro: Przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną wygrała agencja DDB Warsaw. Będzie obsługiwać Allegro na rynku polskim i czeskim, a docelowo także na pozostałych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Współpraca z DDB Warsaw rozpocznie się od stycznia 2024 roku i docelowo obejmie wszystkie rynki Europy Środkowo-Wschodniej, na których obecne jest Allegro. Agencja będzie wspierać Allegro w działaniach strategicznych oraz współtworzyć komunikację marki. Tym samym kończy się współpraca z agencją Ogilvy, która trwała od lipca 2019. W tym czasie agencja stworzyła między innymi koncepty komunikacyjne „Znajdź to, co teraz najważniejsze”, „Nasz największy sklep”, a także cieszące się dużą popularnością reklamy świąteczne.

Orange Polska: Grupa nie widzi w 2024 roku zagrożenia erozji EBITDAaL. W roku 2024 wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego będzie nadal rosła.

Realme: Przekroczyło próg 200 mln dostarczonych smartfonów na całym świecie.

Binance: Nowy CEO Richard Teng podkreślił m.in. znaczenie utrzymania ciągłości rozwoju i innowacji, koncentrując się na dostarczaniu wartościowych produktów dla użytkowników. Wspomniał jednocześnie o zaangażowaniu Binance w ochronę i bezpieczeństwo użytkowników oraz zobowiązał się do promowania Web3 i technologii blockchain, korzystając ze swojego doświadczenia w Abu Dhabi Global Market. Zapowiedział dalsze zaangażowanie w rozwój i odpowiedzialną ekspansję Binance.

Brand24: Koncentruje się na budowie asystenta wspomaganego przez sztuczną inteligencję,  wdrożeniu funkcji geolokalizacji na poziomie krajów. W I kw. 2024 spółka ma zamiar koncentrować się na wykrywaniu anomalii w projektach klientów, a także na otwarciu Brand Assistant w wersji beta. Spółka docelowo chce zintegrować swojego chat-bota z marketplace Open AI.

Comp: Podtrzymuje „ambitne” cele EBITDA 115+ i 135+ w latach 2024 i 2025. W przyszłym roku oczekiwany wzrost przychodów w M/platform, spółka może informować o postępach w projekcie w oddzielnej komunikacji.

Plus: Dzięki blisko 900 stacjom bazowym z internetu mobilnego 5G Ultra, szybkiego jak światłowód, może korzystać już ponad 5 mln mieszkańców Polski w 250 miejscowościach we wszystkich województwach. W sumie w zasięgu sieci 5G Plusa jest ponad 20 mln osób.

NTT Data Business Solutions: Nawiązał strategiczny alians z Beyond.pl. Celem współpracy jest wsparcie cyfrowej transformacji firm poprzez dostarczanie jednych z najbezpieczniejszych w regionie Europy usług utrzymania środowisk IT.

Eurocash: Grupa skonsolidowała cały obszar IT, kierownictwo nad nim przejął Szymon Mitoraj Jako członek ds. cyfryzacji Mitoraj jest dziś odpowiedzialny m.in. za dalszy rozwój eurocash.pl, Innowacyjną Platformę Handlu, a także spółkę Frisco.

GIEŁDA, EMISJE, M&A

Comarch: Podpisał umowę nabycia od Gminy Miejskiej Kraków pakietu 73 480 akcji spółki Miejski Klub Sportowy Cracovia SSA za 21,21 mln zł. W wyniku zawarcia transakcji Comarch stanie się właścicielem 217 861akcji, stanowiących 99,75% kapitału zakładowego MKS Cracovia.

XPlus: Zdecydował o podwyższeniu kapitału zakładowego w ramach kapitału docelowego z wyłączeniem w całości prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy, o kwotę nie wyższą niż 25 tys. zł, poprzez emisję nie więcej niż 2 500 000 akcji zwykłych na okaziciela serii E2, o wartości nominalnej 0,01 zł każda, podała spółka. Cena emisyjna będzie równa wartości nominalnej.

Vigo Photonics: Zawarto umowy objęcia łącznie 145 799 akcji zwykłych na okaziciela serii F po cenie emisyjnej 430 zł. Akcje zostały w pełni opłacone przez inwestorów wkładami pieniężnymi w łącznej kwocie 62,69 mln zł, w związku z czym zarząd podjął uchwałę w sprawie przydziału akcji serii F, podała spółka.

Agora: Podpisała aneks do umowy z SFS Ventures, w którym uzgodniła ostateczną cenę za nabycie 11% Eurozet na 9,5 mln zł, podała spółka. Strony uzgodniły też warunki ewentualnego zakupu przez Agorę pozostałych 49% akcji.

TIM: Grupa Würth ponownie przedłużyła termin zapisów w drugim wezwaniu na sprzedaż wszystkich akcji TIM – do 29 grudnia (po przedłużeniu terminu do 6 grudnia w październiku), podał podmiot pośredniczący – Santander Biuro Maklerskie.

Symfonia: Grupa przejęła spółkę eDokumenty oraz pakiet kontrolny spółki moreBIT, podała spółka. W planach Symfonii na najbliższe miesiące są kolejne akwizycje.

Allegro: Przyjęło program skupu akcji własnych w celu zrealizowania nagród w ramach pracowniczego programu motywacyjnego (zatwierdzonego w 2020 r.), przeznaczając na niego maksymalną kwotę 86,9 mln zł, podała spółka. Maksymalna cena zakupu za akcję to 40 zł.

Grupa Euvic: eoNetworks – spółka z Grupy Euvic – przejęło od założycieli 98,2% udziałów brytyjskiej spółki Sensi Labs, zgodnie z przyjętą strategią rozszerzania swojej obecność na rynkach międzynarodowych, w tym w Wielkiej Brytanii, podała spółka.

MCI Capital: Kupił większościowy pakiet udziałów (65,05%) w spółce Webcon za 163,28 mln zł, podał MCI.

User.com: Polska spółka została częścią francuskiej Positive Group, która rozwija technologie marketingowe. W wyniku akwizycji stworzona przez Grzegorza Warzechę i Michała Korbę platforma marketing automation będzie flagowym produktem dla kluczowych klientów z segmentu średnich i dużych firm oraz asem w rękawie francuskiej grupy na drodze do ekspansji w całej Europie.

Envirly: Spółka technologiczna SaaS specjalizująca się w obszarze zarządzania zrównoważonym rozwojem (ESG), z dumą ogłasza pozyskanie 6 mln zł w rundzie inwestycyjnej. Do grona inwestorów dołączyli Bank BNP Paribas i fundusz inwestycyjny Tangent Line Ventures, a także wcześniejszy inwestor Aligo VC oraz 4 Aniołów Biznesu. Ta runda jest jedną z największych seedowych inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej dla produktów compliance ESG.

Atende: Ogłosił połączenie ze spółką zależną Codeshine. Celem połączenia jest optymalizacji struktury oraz procesów związanych z tworzeniem oprogramowania i nowoczesnych aplikacji w chmurze. Rozwój potencjału i oferty w tym obszarze jest jednym z celów określonych w strategii Atende Next.

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

Allegro: Rozpoczęło współpracę z siecią sklepów z odzieżą cyrkularną VIVE Profit, podała spółka.

XTPL: Podpisało z Trident Electronics Technologies Pte Ltd z siedzibą w Singapurze umowę dystrybucji (reklamy i sprzedaży) rozwiązań technologicznych spółki na terenie Singapuru, Malezji, Indonezji, Tajlandii, Wietnamu i Filipin. Współpraca ma na celu wsparcie XTPL w poszukiwaniu szerszych zastosowań dla swoich technologii i produktów w korporacjach technologicznych, centrach badawczo-rozwojowych i jednostkach naukowych i będzie skupiać się na wprowadzaniu rozwiązań z obszaru półprzewodników i SMT, podało XTPL.

Payback: Payback i Carrefour porozumieli się w sprawie istotnych warunków uczestnictwa Carrefour Polska w Programie Payback, podała spółka. Zgodnie z przyjętymi szacunkami, klienci francuskiej sieci w Polsce będą mogli z niego korzystać w połowie przyszłego roku.

mPay: Podpisał z SuperBet Zakłady Bukmacherskie umowę handlową określającą warunki współpracy, podała spółka. Firma mPay z poziomu aplikacji mobilnej oraz prowadzonych mediów społecznościowych będzie aktywnie promować ofertę SuperBet w kampaniach i promocjach produktowych.

Huawei: Rusza nabór do czwartej edycji konkursu Huawei Startup Challenge, pod hasłem #Tech4GreenEnergy, organizowanego przez Huawei i Startup Academy. Tegoroczna edycja programu skierowana jest do twórców innowacyjnych rozwiązań technologicznych z obszaru zielonej energii oraz wykorzystania jej potencjału przez polskie startupy, poinformował dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska Ryszard Hordyński. ISBtech – serwis technologiczny z Grupy ISBnews – jest partnerem medialnym wydarzenia.

Emitel: Zapowiedział zmianę standardu nadawania programów Telewizji Polskiej na telewizji naziemnej MUX3. Przełączenie na nowy standard nadawania DVB-T2/HEVC zostanie przeprowadzone przez specjalistów Emitel w dwóch etapach: 15 oraz 19 grudnia. Zmiana dotychczasowego systemu nadawania z DVB-T/MPEG-4 na DVB-T2/HEVC jest związana z projektem refarmingu, tj. uwolnienia częstotliwości 700 MHz na potrzeby sieci telefonii komórkowej 5G. Pierwotny termin przełączeń MUX3, planowany w 2022 roku, został przesunięty na wniosek MSWiA w związku z wojną w Ukrainie (konieczność zapewnienia dostępu do informacji, a także funkcjonowania systemu RSO).

BNP Paribas, Plenti: Plenti, platforma technologiczna zajmująca się wypożyczaniem elektroniki użytkowej, nawiązała strategiczną współpracę ze spółkami Grupy BNP Paribas. Partnerstwo umożliwia użytkownikom Plenti wynajem sprzętu na dwa lata z możliwością wcześniejszej, darmowej wymiany urządzenia na nowszy model przez cały okres trwania umowy. Plenti do tej pory oferowała możliwość najmu elektroniki na okres maksymalnie 12 miesięcy w ramach pojedynczej umowy.

XTPL: Spółka potwierdziła zamówienie złożone przez Niemiecką Wspólnotę Badawczą – Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) na dostawę urządzenia Delta Printing System do Uniwersytetu Technicznego w Hamburgu. Spółka dostarczy i uruchomi wskazane urządzenie w 2024 roku.

Bookero: Startup został wybrany do kolejnego etapu akceleratora Brasilesia – to inicjatywa stworzona i prowadzona przez organizacje biznesowe i edukacyjne z Polski i Brazylii. Jej celem jest dostarczanie wsparcia i narzędzi startupom z obu krajów, aby ułatwić im ekspansję za oceanem. Wśród polskich firm, które zostały wyselekcjonowane do kolejnego etapu akceleratora, jest właśnie Bookero.

Sandis: Integrator i dostawca oprogramowania dla branży ubezpieczeniowej – wybiera i wdraża rozwiązanie User Access Security Broker od Secfense w grupie WAGAS. Dzięki wdrożeniu realizowane są między innymi rekomendacje KNF w zakresie cyberbezpieczeństwa w 27 różnych aplikacjach.

Honor: Globalna marka technologiczna zaprezentowała w Chinach nową serię smartfonów HONOR 100. Łączy ona w sobie innowacyjne funkcje, wyjątkowy design, flagowy procesor oraz topową wydajność, oferując użytkownikom wiele przełomowych rozwiązań.

STMicroelectronics: Największy w Europie producent półprzewodników wykorzystuje już ponad 1000 procesorów AMD EPYC w swoich centrach danych we Francji, Włoszech i Indiach, a dalsze wiele tysięcy jest wykorzystywane poprzez chmurę Microsoft Azure. STMicroelectronics na bieżąco ulepsza swoje maszyny, a serwery są wymieniane na lepsze w cyklu 27-miesięcznym.

Realme: Zapowiedziało chińską premierę swojego najnowszego smartfona. Model GT5 Pro zostanie zaprezentowany 7 grudnia podczas wydarzenia w Shenzhen. Premierowy produkt ma wyłamać się z konwencjonalnych standardów flagowych telefonów, oferując niezrównane osiągi teleobiektywu.

mPay: Podpisał umowę z SuperBet i będzie promować w aplikacji ofertę bukmachera. Nowa współpraca afiliacyjna to pierwszy krok do wspólnego rozwoju oferty w 2024 r. „Duża część użytkowników naszej aplikacji to osoby młode, aktywnie szukające informacji o wydarzeniach sportowych i rozrywki. Współpraca z SuperBet uzupełni możliwości aplikacji i dobrze wpisze się w potrzeby klientów. W przyszłym roku będziemy rozwijać współpracę wprowadzając dedykowaną ofertę dla klientów mPay ” – skomentował prezes mPay Andrzej Basiak.

Creotech Instruments: Podpisał umowę do projektu „REACTS: Responsive European Architecture for Space” realizowanego w ramach The European Defence Fund. Całkowita wartość projektu to 19 mln euro, zaś na spółkę przypada ok. 1 mln euro.

Rumet: Firma produkująca m.in. kształtki mosiężne, borykając się z brakiem pracowników i niemożnością przyjmowania nowych zamówień, zdecydowała się postawić na automatyzację zakładu z cobotami Universal Robots. „Produkując części dla innych podmiotów musimy być gotowi na realizację zamówień o różnym asortymencie i wolumenie. Coboty UR pomagają nam wchodzić w nowe współprace i oferować niezmiennie wysoką jakość produktów” – powiedział właściciel Rumetu Radosław Rudzik.

Optoma: Udostępnia serię projektorów EX1 z wysoką jasnością nawet do 4500 lumenów (Optoma ZH450); rozdzielczość FullHD (1080p); obraz o przekątnej 100 cali z odległości niewiele ponad jednego metra (Optoma ZH350ST i ZH450ST); bezawaryjna praca do 30 000 godzin (w trybie eco), podano w informacji.

eBilet: Od początku 2022 roku zanotował 5% wzrost zamówień biletów elektronicznych. Mimo, że ten typ biletów zyskuje na popularności w samym 2023 eBilet zrealizował wydruk 170 tys. biletów na różnorodne wydarzenia kulturalne i sportowe.

Concentrix: Globalny dostawca rozwiązań i technologii z zakresu customer experience, wynajmie blisko 5200 m2 brutto przestrzeni w katowickim biurowcu Global Office Park, należącym do Cavatina. Umowa jest największą transakcją w Katowicach w 2023 r. Wsparcie doradcze dla Concetrix zapewniła firma JLL.

CashDirector: Spółka technologiczna z branży fintech dostarczająca system i obsługę księgową dostępną w rachunku firmowym wiodących banków w Polsce, nawiązała współpracę z Vindicat, liderem branży windykacji on-line w Polsce. Dzięki platformie, przedsiębiorcy mogą monitorować płatności i odzyskiwać należności w zautomatyzowany sposób. Partnerstwo umożliwia CashDirector zaoferowanie klientom nowoczesnej usługi odzyskiwania zaległych płatności od kontrahentów.

Hewlett Packard Enterprise: Ogłosił rozszerzenie swojej współpracy strategicznej z firmą NVIDIA w celu opracowania rozwiązania obliczeniowego klasy korporacyjnej do zastosowań w obszarze generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI). To wspólnie opracowane i wstępnie skonfigurowane narzędzie do strojenia i wnioskowania za pomocą AI pozwala korporacjom dowolnej wielkości na szybką personalizację modeli bazowych za pomocą danych prywatnych oraz na wdrażanie aplikacji produkcyjnych w dowolnym miejscu, od brzegu sieci po chmurę. Oferta ta oznacza prostsze opracowywanie i implementację infrastruktury GenAI – pozwala na zastosowanie narzędzia full-stack do strojenia i wnioskowania opracowanego przez HPE i NVIDIA. HPE rozszerza swoją ofertę natywnych rozwiązań AI, umożliwiają szybsze trenowanie, dostrajanie i wnioskowanie za pomocą modeli sztucznej inteligencji.

Gadu-Gadu: Właściciel komunikatora rozpoczyna testy komunikatora dla firm i zespołów GGapp. Będzie to osobna, przygotowana od podstaw aplikacja do komunikacji wewnętrznej i kontaktu z klientami. Spółka szacuje, że nieco ponad 50 tys. obecnych użytkowników GG korzysta z tego komunikatora w codziennej pracy.

CL Property: Polski deweloper specjalizujący się w nowoczesnych i wielofunkcyjnych powierzchniach przemysłowo-logistycznych, wmurował kamień węgielny pod budowę obiektu Build-To-Suit (BTS) Citylink Wrocław. Finansowania, w wysokości 13,5 mln euro pod nową inwestycję udzielił mBank. Firma dostarczy nowoczesne technologiczne centrum badań i rozwoju, o powierzchni ponad 13 300 m2, dla międzynarodowego giganta z branży teleinformatycznej. Generalnym wykonawcą obiektu jest Pekabex – oddanie inwestycji do użytkowania ma nastąpić w drugiej połowie 2024 roku.

Huawei: Przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują rozwiązania chmurowe, aby wprowadzać innowacje w biznesie. Według badania PMR Market Experts co piąty respondent uważa cloud computing za kluczowy element strategii biznesowej. Chmura pozwala na pełne wykorzystanie potencjału nowych technologii w biznesie, a przykładem jest innowacyjne rozwiązanie Pangu Model 3. Dzięki zastosowaniu AI usprawniło ono działania w wielu branżach, takich jak przemysł wydobywczy czy farmaceutyczny.

Universal Robots: Ogłosił wprowadzenie na rynek nowego modelu – UR30. „Większy udźwig i większa elastyczność stanowią fundament nowej ery w automatyzacji. Branże na całym świecie stawiają na bardziej zwinną produkcję i jej modułowość. Aby to osiągnąć potrzebna jest mobilność, którą ten cobot dysponuje pomimo swojego udźwigu” mówi prezes firmy Kim Povlsen.

RTV Euro AGD: W listopadzie otworzyło swoje sklepy w trzech nowych miastach – Olkuszu, Lubinie i Ostródzie. Tym samym sieć posiada już 331 salonów sprzedaży w 222 miastach w Polsce.

HTC VIVE: Przenosi interaktywność, użyteczność i ekspresję w doświadczeniach XR na wyższy poziom dzięki nowemu VIVE Ultimate Tracker, autonomicznemu urządzeniu, które zostało stworzone do śledzenia i pozycjonowania obiektów realnych w VR. Niezależnie od tego, czy chodzi o gry, treningi sportowe, przechwytywanie ruchu czy zastosowania biznesowe, VIVE Ultimate Tracker sprawdzi się w każdej dziedzinie i dokładnie odwzoruje każdy ruch.

Infinix: Do sprzedaży w Polsce trafi ograniczona liczba sztuk smartfonów z limitowanej edycji NOTE 30 VIP Racing Edition. Smartfon powstał we współpracy z centrum projektowym Designworks należącym do grupy BMW.

Amazon Web Services (AWS): Ogłosił szereg rozwiązań z zakresu m.in. sztucznej inteligencji (AI) na konferencji re:Invent 2023, jednym z największych wydarzeń technologicznych na świecie. Amazon Q, nowej klasy asystent biznesowy AI, nowe procesory Graviton4 oraz Trainium2, rozszerzenie strategicznej współpracy z firmami NVIDIA i Anthropic, nowa klasa pamięci masowej Amazon S3 Express One Zone i Amazon One Enterprise, usługa uwierzytelniania tożsamości – to niektóre z ogłoszeń AWS na konferencji re:Invent 2023 w Las Vegas, która odbywa się w dniach 27 listopada – 1 grudnia.

PKP Intercity: W aplikacji mobilnej przewoźnika będzie możliwość sprawdzenia trasy przejazdu oraz czasu ewentualnych opóźnień, a także informacja o torze i peronie, z którego odjedzie pociąg.  Aktualizację można pobrać ze sklepów Google Play i App Store od 1 grudnia.

Grupa Girteka: W ramach swojej spółki Class Trucks, uruchomiła portal aukcyjny TrucksMerchant.com dedykowany sprzedaży używanych samochodów ciężarowych i naczep. Udział w aukcjach mogą brać zarówno firmy transportowe i logistyczne jak i pośrednicy w sprzedaży aut.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments