Dzięki stworzonym przez Fundację Cyfrowy Dialog i Microsoft mapom do Minecrafta, dzieci z Ukrainy mogą uczyć się języka polskiego poprzez zabawę. Projekt „Mówię po polsku z Minecraft!” skierowany jest do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych. To świetna pomoc dydaktyczna, stworzona w ponadnarodowym języku gry, którą uwielbiają tysiące dzieci na całym świecie.

Według deklaracji Ministra Edukacji do polskich szkół chodzi obecnie 185 tys. dzieci uchodźców z Ukrainy. Stoją oni przed wyzwaniem integracji językowej ze swoimi rówieśnikami i społecznością szkolną. Zapoznanie ich z językiem polskim to także poważne zadanie dla nauczycieli. Stąd, wobec rosnącego zapotrzebowania dotyczącego pomocy dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, przedstawiciele Fundacji Cyfrowy Dialog wraz z ekspertami z Microsoft przygotowali edukacyjną mapę do Minecrafta, która w sposób interaktywny i angażujący pozwala na przyswojenie tej umiejętności.

Minecraft jest grą uwielbianą przez uczniów. Dzieci i młodzież na całym świecie gra w Minecrafta. Jest to więc narzędzie, które może sprawić, że nauka języka polskiego stanie się fantastyczną przygodą. W tej grze uczeń może wykorzystać wiedzę i umiejętności, które zdobył w trakcie tradycyjnych lekcji, i je utrwalać. Do tego, gra ta z pewnością zwiększa zaangażowanie uczniów w naukę i zachęca ich do systematycznej pracy. Wiadomo, że dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę, a w tej grze mają to zapewnione. – mówi Jolanta Majkowska, nauczycielka i wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, edukatorka, trenerka Fundacji Cyfrowy Dialog, która jest autorką zadań do mapy z poziomu klas 1 – 3.

Kanwą mapy jest sama szkoła, czyli jej budynek i otoczenie. Gracz, poruszając się po niej, napotyka realne sytuacje, w których uczy się rozmawiać w języku polskim, poznaje słownictwo, alfabet, zdobywa umiejętność pisania. Dodatkowo zapoznaje się z polskimi zwyczajami i podstawowymi faktami z historii Polski. Służą temu konkretne miejsca, znane z prawdziwej szkoły, jak biblioteka, stołówka, sekretariat, sale lekcyjne, boisko, sklepik szkolny i wiele innych. Poznaje również realne postaci – pani dyrektor, pani bibliotekarka, nauczyciele, koledzy ze szkoły, itd.

W tych konkretnych miejscach i podczas interakcji z postaciami gracz otrzymuje różnorodne zadania językowe w formie poleceń tekstowych bądź nagrań, zarówno z obszaru komunikacji oficjalnej, jak i nieoficjalnej. W ich zrozumieniu i prawidłowym wykonaniu pomaga zintegrowany z grą czytnik immersyjny. Umożliwia on zarówno odsłuchanie tekstu pisanego, jak i jego przetłumaczenie na język ukraiński. Wirtualny świat szkoły przeznaczony jest do eksploracji w trybie „single player” i może być poznawany przez ucznia samodzielnie lub przy współpracy z nauczycielem.

Na bazie jednej mapy powstały dwa równoległe światy gry – jeden przeznaczony dla uczniów klas 1 – 3, drugi zaś dla klas 4 – 8. By usystematyzować pracę uczniów pod kierunkiem nauczyciela, do każdego z tych poziomów stworzono po 10 scenariuszy lekcyjnych. Przygotowano także ogólny przewodnik po świecie gry, który ułatwia poruszanie się po mapie i pozwala śledzić swoje postępy. Znacznym ułatwieniem dla nauczycieli, którzy chcieliby wykorzystać to narzędzie w swych działaniach dydaktycznych, jest także webinar dostępny na stronie Microsoft Education.

Przygotowana przez nas mapa spełnia wymagania dotyczące podstawowej edukacji komunikacyjnej, jak również edukacji społecznej. Jestem entuzjastką gamifikacji. Moim zdaniem gry świetnie wspierają emocjonalność uczniów, pozwalają im zaangażować się w narrację i poprzez emocje łatwiej przyswajać pewne treści, które mają opanować na danym etapie edukacyjnym. Stąd stanowią one bardzo skuteczne narzędzie edukacyjne. – stwierdza Joanna Waszkowska, nauczycielka języka polskiego w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu, Microsoft Innovative Educator Expert, autorka zadań w grze przeznaczonej dla uczennic i uczniów z klas 4 – 8. 

Co istotne, wersja edukacyjna Minecrafta dostępna jest zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów bezpłatnie. Ci pierwsi w ramach darmowej licencji mają możliwość 25 logowań do gry w miesiącu, drudzy zaś – 10 logowań. Przy czym dostęp po pojedynczym zalogowaniu nie jest w żaden sposób ograniczony czasowo, w związku z czym jest to całkowicie wystarczająca liczba, by sprawnie korzystać z gry, bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Ostatnie lata przyniosły zarówno dla nauczycieli, jak i dyrektorów szkół wiele wyzwań, z którymi przyszło im się mierzyć. Umożliwienie kontynuacji nauki dzieciom z Ukrainy, w tak trudnym dla nich okresie, znalazło się na liście priorytetów wielu pedagogów. Jestem niezwykle dumna z tego, że nasze technologie, w tym gra Minecraft Education Edition, wspomagają dzieci w nauce języka polskiego, a nauczycieli w przekazywaniu wiedzy. Projekty, takie jak te, pokazują, jak nowe technologie pomagają ludziom czynić dobro. – powiedziała Barbara Michalska, dyrektor ds. edukacji w Microsoft Polska.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments