2021 rok będzie czasem dynamicznych zmian na rynku mobilności. Okres przejściowy między pandemią i „powrotem do normalności” będzie szczególnie ważny dla sektora transportu osób. Avis Polska, jedna z wiodących marek wynajmu samochodów, przygotowała zestawienie trendów i zjawisk, które będą nadawały rytm zmian na rynku w rozpoczynającym się roku.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Bezpieczeństwo zawsze odgrywało bardzo ważną rolę w sektorze mobilności. Ubiegły rok pogłębił to zjawisko. Oczywiście z czasem coraz więcej osób będzie otrzymywało szczepienia, jednak nawyki i zachowania, ukształtowane w czasie pandemii wciąż będą występowały.

„Aby zapewnić najwyższy standard, wdrożyliśmy Obietnicę Bezpieczeństwa Avis – wzmocnione procedury czyszczenia. Po każdym wynajmie samochodu Avis, jest on dokładnie myty i dezynfekowany za pomocą wysokiej jakości środków dzięki naszej współpracy z RB, producentem środka Dettol. Dzięki temu zapewniamy klientowi bezpieczny i czysty pojazd naszym klientom” – stwierdził Sascha Hümmerich, dyrektor generalny Avis Budget Group na Polskę i Czechy.

Ponieważ ciągle żyjemy w dość niepewnych czasach, klienci potrzebują elastyczności, aby móc zmienić czy adaptować ofertę, z której korzystają do ich obecnych potrzeb.

„W Avis znieśliśmy opłatę w sytuacji anulowania rezerwacji samochodu, dając klientom elastyczność i możliwość zdecydowania o ich planach bez obaw o poniesienie dodatkowych kosztów” – podkreślił Sascha Hümmerich.

Technologie pozostaną kluczowe

Pandemia koronawirusa spowodowała przyspieszenie rozwoju nowoczesnych technologii w wielu dziedzinach – sektor mobilności osób nie jest tu wyjątkiem. Wzrosły zatem oczekiwania konsumentów odnośnie zastosowania nowoczesnych rozwiązań, takich jak aplikacje mobilne czy digitalizacja usług.

„Klienci przyzwyczaili się do jeszcze większej ilości nowoczesnych, wygodnych rozwiązań. W Avis jeszcze przed pandemią oferowaliśmy możliwość zarządzania rezerwacją wynajmowanego samochodu poprzez aplikację. Dodatkowo, w okresie pandemii – aby ograniczyć kontakt pomiędzy obsługą i wynajmującymi – wdrożyliśmy Digital Check-In, czyli odprawę samochodu online. Tego typu rozwiązania, które wprowadzono w związku z pandemią, przekładają się też na komfort konsumentów. Pozostaną więc z nami na dłużej, również już po ustaniu pandemii. Możemy spodziewać się, że w 2021 roku będziemy obserwować ich dalszy rozwój” – stwierdził Sascha Hümmerich, dyrektor generalny Avis Budget Group na Polskę i Czechy. 

Popularność indywidualnych środków transportu

Pandemia koronawirusa zachęciła wiele osób do wyboru samochodu, czyli indywidualnego środka transportu, w miejsce tych zbiorowych. Była to jedna z metod na zmniejszenie ryzyka zarażenia wirusem. Mogliśmy to obserwować szczególnie w miesiącach letnich, kiedy – jak pokazują badania Avis Polska – 83% specjalistów zajmujących się turystyką i promocją w polskich samorządach zauważyło, że turyści znacznie częściej przybywali do ich destynacji autem.

„Spodziewamy się, że ten trend będzie kontynuowany również po zmniejszeniu liczby zachorowań na COVID-19 czy nawet już po pandemii. Wiele osób miało okazję przekonać się o korzyściach z podróży indywidualnym środkiem transportu. Umożliwia on na przykład docieranie do miejsc, które nie są połączone komunikacją publiczną, daje też większą elastyczność – możemy ruszyć w drogę o dowolnej porze i nie być uzależnionym od rozkładu jazdy” – wymienia Sascha Hümmerich.

Kupno usługi zamiast samochodu

Konsumenci coraz chętniej kupują usługę zamiast produkt. Ten trend obserwujemy w gospodarce od dłuższego czasu. Nie inaczej jest w sektorze mobilności osób. Zamiast kupować samochód, konsumenci będą coraz chętniej sięgać po ofertę „auta jako usługi” (ang. „car as a service”) i decydować się na różne formy wynajmu. Będzie to spowodowane między innymi nowym systemem pracy w postpandemicznej gospodarce. Pracownicy biurowi, przyzwyczajeni do systemu home office będą wracać do biura, ale w systemie hybrydowym, łączącym pracę w domu i wykonywanie obowiązków w firmie.

„Mniej regularna konieczność przemieszczania się będzie skłaniać kierowców do rezygnacji z posiadania własnego samochodu i do korzystania z wynajmu krótkoterminowego, na przykład podczas wyjazdów wakacyjnych. Pozwala to oszczędzić znaczne kwoty na kupnie auta i  jego codziennym utrzymaniu przez cały rok” – podsumowuje Sascha Hümmerich z Avis. 

Podróże wewnątrz kraju i ukryte zakątki

Do czasu aż liczba zaszczepionych osób osiągnie odpowiednio wysoki poziom, może spodziewać się, że trend popularności podróży krajowych, zapoczątkowany w 2020 roku, będzie kontynuowany w 2021.

W 2020 roku wiele osób skłaniało się też ku podróżom do mniej popularnych i zatłoczonych miejsc, aby podziwiać i odkrywać naturę. Jak pokazują dane serwisu Pinterest, o 40% wzrosła liczba wyszukiwani hasła „akcesoria do kampera”,o 165% wzrosła liczba wyszukiwań „łąki kwiatów”, a o 100% „para podziwiająca gwiazdy”. Dla osób, które chcą odkrywać ukryte zakątki, wynajem auta idealnym rozwiązaniem.

Szczepienia, czyli światełko w tunelu

2020 rok upłynął pod znakiem ograniczenia przemieszczania się osób. Jak podaje GUS, w trzecim kwartale minionego roku liczba przekroczeń granicy naszego kraju była niższa o 36,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Początek 2021 roku nie przyniósł dużych zmian w tym zakresie. Widać jednak światełko w tunelu. Są nim szczepienia. Programy szczepień ruszyły w wielu państwach na całym świecie, w tym na terytorium Unii Europejskiej. Istnieje zatem nadzieja, że już za kilka miesięcy podróżujący będą mogli wyruszyć na wakacje lub długi weekend bez obaw o zakażenie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments