Milenialsi „bez obaw” poruszają się w świecie usług finansowych. „Z powodzeniem” zarządzają swoimi pieniędzmi, chętnie sięgając po nowinki technologiczne. Aż 93 proc. osób w wieku 15–30 lat ma konto w banku – pozostali planują je założyć po rozpoczęciu pierwszej pracy, zgromadzeniu większych oszczędności lub skończeniu 18 lat. Jednak młodzi nie są zbyt lojalnymi klientami, a marki fintech traktują jak „narzędzia”, wynika z badania na zleceni Vivus Finance. Na zdjęciu Ewa Wernerowicz, prezes Vivus Finance.
Milenialsi oczekują nieustannego potwierdzania przydatności danego rozwiązania, atrakcyjności usługi czy produktu. PayU, PayPal czy Blik nie są dla pokolenia Y markami z którymi się identyfikują, ale raczej narzędziami. Jeżeli któregoś dnia pojawią się lepsze rozwiązania, Y bez wahania podążą za wygodą.
Ponadto milenialsi dobrze oceniają swoją sytuację materialną, a ponad 70 proc. z nich ma oszczędności. Odczuwają też silną potrzebę posiadania najrozmaitszych rzeczy. Jednak nie muszą kupować roweru czy samochodu, by nimi jeździć – mogą go wynająć, pożyczyć. Sposób postrzegania finansów przez milenialsów jest demonstracją wartości, w które wierzą.
Z jednej strony marzą o życiu bez długów, co sprawia, że za sukces finansowy uważają również brak zobowiązań wobec instytucji finansowych. Z drugiej strony młodzi dorośli nie widzą nic złego w tym, aby się zadłużać. Ich stosunek do pożyczek czy kredytów jest pozytywny – traktują je jako narzędzie do zarządzania płynnością finansową.
Raport „Millenialsi – postawy życiowe a finanse” pokazuje, że pokolenie Y nie jest monolitem i różni się wewnętrznie w zakresie decyzji, potrzeb, filozofii życiowej. To czynniki silniej wpływające na ich zachowania ekonomiczne niż poziom posiadanych finansów. W ciągu najbliższej dekady generacja Y będzie stanowiła ok. 75 proc. osób aktywnych zawodowo na świecie decydując o sile gospodarki i kreując politykę finansową czy zakupową.
Firma pożyczkowa Vivus Finance wraz z butikiem badawczym Maison & Partners przygotowała raport „Milenialsi – postawy życiowe a finanse”. To jedno z nielicznych opracowań na temat przedstawicieli pokolenia Y w świecie finansów. Raport powstał w oparciu o badanie przeprowadzone na 1056 respondentach urodzonych pomiędzy 1980 a 2000 rokiem.