W najnowszym badaniu SAS, dotyczącym wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach, 57% respondentów z tego sektora potwierdziło, że proces zarządzania i monitorowania rozwiązań AI w ich organizacjach znajduje się „w fazie rozwoju”. Ponad jedna czwarta ankietowanych (27%) uznała swoje procesy za „doraźne lub nieformalne”, a około 11% stwierdziło, że AI governance w ich organizacjach praktycznie „nie istnieje”. Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU), jedna z największych instytucji finansowych w Europie Środkowej, we współpracy z SAS AI Governance Advisory opracował kompleksowe ramy zarządzania AI w celu ochrony klientów, zapewnienia zgodności z regulacjami i utrzymania pozycji lidera odpowiedzialnych innowacji.
Rynek jest pełen gotowych rozwiązań AI, ale etyczne wykorzystanie danych wymaga indywidualnego podejścia. Strategia AI governance, zapewniająca bezpieczne wdrożenie i wykorzystanie sztucznej inteligencji, to przyszły kierunek zastosowań biznesowych tej technologii. Zgodność z regulacjami to tylko punkt wyjścia. Solidny nadzór oparty na dojrzałym ekosystemie danych i kulturze organizacyjnej oraz określonych celach rozwojowych maksymalizuje wartość sztucznej inteligencji w biznesie, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka dla firmy i jej klientów – powiedział Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych w SAS.
Inspirująca ewolucja ubezpieczeń
PZU to instytucja z 200-letnią tradycją, która od prawie trzech dekad aktywnie wykorzystuje potencjał danych w ramach setek zintegrowanych systemów. Każdego dnia, kilkaset modeli sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) realizuje najważniejsze procesy biznesowe.
PZU jest pionierem w zakresie kompleksowego zarządzania danymi, zapewnienia ich jakości i etycznego wykorzystania. Już wiele lat temu ubezpieczyciel zainwestował w rozwój praktyk data governance i powołał zespół odpowiedzialny za ustalanie zasad oraz koordynację procesów zarządzania danymi i ich jakością.
W związku z nowymi regulacjami i rosnącą popularnością sztucznej inteligencji, związaną m.in. z premierą Chata GPT, kierownictwo PZU szybko zdało sobie sprawę, że wdrożenie efektywnej strategii zarządzania i monitorowania AI jest konieczne nie tylko w celu zapewnienia zgodności, ale też przygotowania się na przyszłe wyzwania związane z rozwojem tej technologii.
PZU wybrało SAS AI Governance Advisory jako jednego z partnerów merytorycznych do realizacji tego projektu. O wyborze zdecydowało doświadczenie i inwestycje SAS w odpowiedzialny rozwój innowacji technologicznych, skupione wokół wiodącej w branży praktyki etyki danych.
PZU wykorzystuje technologie SAS od wielu lat do wsparcia podstawowych procesów biznesowych w obszarach takich jak sprzedaż i CRM, wykrywanie nadużyć, automatyzacja roszczeń, obsługa klienta czy zarządzanie ryzykiem. Współpraca przy stworzeniu efektywnej i bezpiecznej strategii AI governance jest logicznym kolejnym krokiem.
Dostosowanie do nadchodzących wyzwań
Współpraca PZU i SAS AI Governance Advisory obejmuje cztery kluczowe etapy tworzenia najlepszych praktyk zarządzania AI:
- Nadzór: Doradztwo w zakresie rozwoju innowacji w PZU oraz pomoc w ustalaniu zasad AI governance i ich egzekwowania.
- Kontrola: Analiza potrzeb PZU w zakresie zgodności i ocena gotowości do spełniania standardów regulacyjnych.
- Operacje: Rekomendowanie procedur operacyjnych dla AI i zarządzania danymi, które są zgodne z celami PZU, wymogami regulacyjnymi i kulturą organizacyjną.
- Kultura: Współpraca przy opracowaniu standardów w ramach kultury organizacyjnej, które zapewnią przestrzeganie przez pracowników zasad etycznego wykorzystania AI.
W procesie tym, eksperci PZU i SAS określili zasady dla całego cyklu życia wszystkich modeli AI/ML ubezpieczyciela, aby zapewnić odpowiednią jakość danych, optymalne wykorzystanie zasobów i ciągłe monitorowanie.
Polisy ubezpieczeniowe są niezbędne we wszystkich branżach, co daje ubezpieczycielom wyjątkową rolę i wpływ na kształtowanie odpowiedzialnych innowacji AI. PZU zamierza sprostać temu wyzwaniu, wykorzystując potencjał danych i sztucznej inteligencji do rozwiązywania kluczowych zagadnień branży, np. skutków zmian klimatycznych. Projekt realizowany we współpracy z SAS pomaga PZU lepiej i bardziej odpowiedzialnie wykorzystać AI do obsługi klientów. Chcemy dawać przykład innym: generowanie zysków w sposób zgodny z zasadami etyki, przy odpowiedzialnym wykorzystywaniu danych i sztucznej inteligencji, nie tylko jest możliwe – to jedyna właściwa droga dla ubezpieczycieli – powiedział Marek Wilczewski, dyrektor zarządzający ds. zarządzania informacją, danymi i analityką w PZU.
Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał do zmiany sektora ubezpieczeniowego, pod warunkiem, że jest wdrażana i wykorzystywana w odpowiedzialny i bezpieczny sposób. Jeśli to założenie zostanie pominięte, firmy ryzykują masowe utrwalanie błędów i uprzedzeń. Poprzez strategiczne podejście do AI governance, PZU udowadnia, że największe firmy w branży mogą poprowadzić nas do wspólnej przyszłości, w której sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w sposób etyczny, sprawiedliwy i zrównoważony – podsumował Reggie Townsend.