4 na 10 stron WWW na świecie napędzanych jest za pomocą WordPressa, darmowego silnika stron internetowych. WordPress ma mocną pozycję także w Polsce, a na rynek WP składają się nie tylko agencje interaktywne, web developerzy, studia software house, ale także użytkownicy, próbujący swoich sił w samodzielnym budowaniu strony. Rynek WordPress w naszym kraju zdominowany jest przez małe przedsiębiorstwa oraz freelancerów, którzy oferują stosunkowo niskie stawki za wykonanie usługi, wskazuje badanie przeprowadzone przez LH.pl dla WordPress.

Wynika z niego, że niemal 60% projektów wykonywanych przez badanych twórców stron mieści się w budżecie od 1501 do 5000 zł, a co trzeci web developer wycenia swoją usługę w przedziale cenowym 1500 – 3000 zł. Jeszcze niższe stawki planują przeznaczyć na stronę internetową badani klienci – co drugi ankietowany wskazał, że chce przeznaczyć środki w granicy 500 – 1500 zł. Taki obraz rynku powoduje powstawanie kolejnych mikro przedsiębiorstw, które starają się odpowiedzieć na potrzebę rynku, zaniżając stawki w branży.

Badanie wykazało także, że 35,1% ankietowanych wykonawców stron nie formalizuje współpracy z klientem poprzez podpisanie umowy, a 45% wykonawców doświadczyło problemów z płatnościami od klientów. Najważniejszym źródłem pozyskania nowych zleceń są rekomendacje (aż 61,9% zleceń trafiło do wykonawców właśnie tą drogą).
Ankietowani klienci stron wskazali, że najważniejszymi czynnikami w wyborze wykonawcy są: cena, portfolio poprzednich realizacji oraz opinie o wykonawcy w internecie. Co ciekawe, co 5 badany klient zadeklarował, że byłby w stanie zapłacić więcej za wykonanie strony WWW gdyby web developer zaproponował także usługę optymalizacji witryny pod wyszukiwarkę Google (SEO). Ponadto niemal co drugi badany klient oczekuje, że wykonawca strony zaproponuje mu długoterminową opiekę nad stroną WWW.

Aneta Rutkowska, LH.pl

Realizacja II edycji badania rynku WordPressa w Polsce była dla LH.PL sporym wyzwaniem. Staraliśmy się spojrzeć na rynek z dwóch perspektyw – web developera oraz klienta, który ma za sobą doświadczenie współpracy z agencją lub dopiero planuje zlecić wykonanie strony. Naszym celem było dostarczenie twórcom oraz klientom informacji na temat warunków współpracy, wzajemnych oczekiwań i potrzeb. Zdecydowanie najciekawszym obszarem badawczym był obszar kosztów. I edycja badania miała miejsce w 2021 roku, tuż po pandemicznym wzroście zainteresowania usługami online. Wybuch wojny w Ukrainie w lutym 2022 roku, a tuż po nim szybki wzrost cen produktów i usług, wysoka inflacja, wysokie koszty energii i kryzys na Zachodzie skutecznie ostudziły zapędy inwestycyjne przedsiębiorców, doprowadzając wiele podmiotów do ograniczenia wydatków lub całkowitego zamknięcia działalności. Wyzwania gospodarcze nie pozostały obojętne dla rynku twórców stron WWW. Wszechobecne podwyżki cen znalazły swoje odzwierciedlenie w stawkach proponowanych w branży. W 2024 roku w budżecie 1500 – 3000 zł strony wykonywało 35% ankietowanych twórców, podczas gdy w 2021 w segmencie 1000-3000 zł znalazł się co drugi wykonawca” – skomentowała Aneta Rutkowska, COO LH.pl.

Dodała, że mimo, iż rynek na przestrzeni lat drożeje, a wykonawcy chętniej sięgają po wyższe stawki, jedynie 11,8% ankietowanych twórców nie chciałoby dalej zwiększać cen.

Co czwarty twórca chciałby ukształtować swoje ceny w budżecie 3000 – 5000 zł, a 17% badanych twórców dąży do kwoty 10000 – 20000 zł za swoje usługi. Oczekiwania twórców brutalnie zderzają się jednak z założeniami klientów, którzy coraz chętniej próbują samodzielnie wykonać stronę WWW lub zapłacić za nią jak najmniej. Będąc firmą hostingową mamy wyjątkową pozycję do obserwowania usług na styku klienta i web developera. Z pewnością będziemy dalej monitorować rynek i raportować branży jego trendy w przyszłości” – podsumowała COO LH.pl.

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments