epoint

ERLI osiągnęło ponad 91 mln przychodu netto oraz rekordową liczbę 3,6 mln transakcji notując przy tym stały wzrost liczby sprzedawców i klientów, co pozwoliło umocnić platformie swoją pozycję na rynku e-commerce w Polsce.

Wyniki finansowe ERLI, jednej z najszybciej rozwijających się platform zakupowych w Polsce, za rok 2023 potwierdzają jej aspiracje do silnej drugiej pozycji na polskim rynku e-commerce wśród marketplace. Firma zamknęła ubiegły rok z łączną liczbą ponad 3,6 mln transakcji (+133% r/r) o wartości blisko 740 mln zł (+60% r/r) oraz przychodem netto w wysokości 91 mln zł (+130% r/r). W ciągu ostatnich 12 miesięcy ERLI zanotowało również duży przyrost liczby sprzedawców działających na platformie – z 14 tys. do 22 tys., a także podwoiło liczbę zarejestrowanych użytkowników – z 1,4 mln do 3 mln.

Podstawą sukcesu ERLI jest przede wszystkim unikalny model współpracy ze sprzedawcami, będący jedynym na rynku w tak dużym stopniu opartym na partnerstwie i potrzebach merchantów, co jednocześnie pozwala im oferować najniższe ceny konsumentom. Dobre wyniki osiągnięte w 2023 roku były także możliwe m.in. dzięki poszerzaniu oferty w poszczególnych kategoriach produktowych oraz poprzez uruchomienie w drugiej połowie roku aplikacji mobilnej ERLI, która była silnym impulsem do rozwoju firmy. W bieżącym roku platforma nadal planuje powiększać swoją ofertę produktową oraz inwestować w nowe rozwiązania technologiczne doskonalące doświadczenia zakupowe klientów.

ERLI to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się platform sprzedażowych online w Polsce, która notuje kolejny przełomowy rok w swojej historii. Dzięki konsekwentnie wdrażanej strategii, istniejący od marca 2020 roku marketplace zwiększył liczbę sprzedawców w ciągu ostatniego roku o niemal 2/3 do 22 tys. zarejestrowanych sklepów. W efekcie znacząco wzrosła liczba produktów na platformie – na koniec grudnia do dyspozycji klientów było 21 mln dostępnych ofert – wszystkie w atrakcyjnych cenach. Niezmiennie najpopularniejszą kategorią na plartformie w ubiegłym roku był Dom i Ogród – stanowiła ona 52% ogólnej sprzedaży. Jednak dzięki intensywnym działaniom marketingowym i znacznemu poszerzeniu liczby użytkowników platformy oraz zmianie nawyków zakupowych wśród konsumentów związanych z inflacją, na zainteresowaniu wyraźnie zyskały takie kategorie, jak: Supermarket (+258% r/r), Moda (+230% r/r) oraz Zdrowie (+188% r/r). Platforma rozwinęła także istotnie swoją ofertę w kategorii Motoryzacja.

W 2023 roku ERLI systematycznie budowało swoją popularności wśród konsumentów w Polsce, z których już 7,5 mln1 co miesiąc odwiedza platformę w poszukiwaniu atrakcyjnych ofert produktów. W tym czasie podwoiła się również liczba użytkowników, którzy zdecydowali się założyć konto na platformie – z 1,4 mln do ponad 3 mln. W rezultacie liczba transakcji przeprocesowanych przez ERLI w 2023 roku zwiększyła się ponad dwukrotnie (+133% r/r), co przełożyło się na ponad 3,6 mln zrealizowanych transakcji. Dzięki tym działaniom platforma osiągnęła imponujący wynik 740 mln zł GMV, a jej przychody netto wzrosły o 130% r/r, osiągając poziom ponad 91 mln zł.

W ciągu dwunastu miesięcy 2023 roku zanatowalismy wzrost i rozwój wskaźników we wszystkich obszarach, na których nam zależało. Od początku działamy w oparciu o unikalny model współpracy i bliskiego partnerstwa z merchantami. Patrzymy na rozwój ERLI jako wspólny sukces, który nie byłby możliwy bez naszych partnerów. Dlatego przede wszystkim jesteśmy dumni z poszerzenia bazy sprzedawców, która urosła do 22 tys. na koniec 2023 roku, a dziś wynosi już 24 tysiące. W ten sposób mogliśmy zwiększyć dostępną ofertę produktową do 21 mln produktów i znacząco rozwinąć poszczególne kategorie. To oraz atrakcyjne ceny produktów spowodowały większe zainteresowanie klientów naszą ofertą, dzięki czemu zarejestrowanych na ERLI było już 3 mln kont, zaś blisko 7,5 mln użytkowników w grudniu odwiedziło platformę w poszukiwaniu ofert – wynik ten plasuje nas w gronie najpopularniejszych portali zakupowych w Polsce według badania Gemius2. Dodatkowo w drugiej połowie roku ruszyła nasza aplikacja mobilna ERLI – bez wątpienia był to dla nas najwiekszy projekt biznesowy w 2023 roku i bardzo mocny impuls rozwojowy dla ERLI na kolejne miesiące. Dzięki temu poprawiliśmy zeszłoroczny wynik GMV o ponad 60%, osiągając niemal 740 mln zł i ponad 91 mln przychodu netto. Co warte podkreślenia rozwijaliśmy się 6-krotnie szybciej niż cały rynek e-commerce w Polsce. – mówi Adam Ciesielczyk, Prezes ERLI.

Launch aplikacji ERLI

We wrześniu firma uruchomiła aplikację mobilną ERLI, która niemal od samego początku stała się ważnym elementem w jej architekturze sprzedażowej. Dwuletnia praca nad tym rozwiązaniem zaowocowała dopracowaną ofertą, zapewniającą przejrzystość, wygodę zakupów i szybki, intuicyjny proces transakcyjny. Na koniec roku aplikacja, po zaledwie czterech miesiącach, została pobrana ponad 660 tys. razy, a aktywnie korzystało z niej ponad pół miliona użytkowników, generując w sumie 40% udziału kanału mobilnego w całości sprzedaży.

Jesteśmy dumni z efektów, jakie udało się uzyskać w pierwszych miesiącach funkcjonowania aplikacji. Projektując ją chcieliśmy przede wszystkim, aby była prosta i wygodna w codziennym użytkowaniu. Nasz sukces potwierdza liczba zarówno nowych, jak i powracających użytkowników oraz ich wysokie oceny w sklepach z aplikacjami. Kluczową korzyścią dla konsumentów stały się jeszcze niższe ceny produktów, dostępne jedynie w aplikacji. W marcu przekroczyliśmy 1 mln pobrań aplikacji przy 50% jej udziale w ogólnej sprzedaży na ERLI. Obecnie notujemy średnio ok. 7 tys. nowych instalacji dziennie i przekroczyliśmy 1,3 mln pobrań – mówi Katarzyna Kierach, Dyrektor Marketingu ERLI.

Aplikacja stanowi duże ułatwienie dla klientów robiących zakupy na platformie – jeszcze niższe ceny, kody rabatowe i gwarancja darmowej dostawy, to tylko niektóre korzyści aplikacji. We wrześniu ub.r. udostępniono również nową sekcję „NAJtaniej”, w której wszyscy użytkownicy otrzymują codziennie nowe, najtańsze oferty zakupowe – każda w limitowanych ilościach i o określonym czasie trwania. Aplikacja oferuje nie tylko korzyści dla klientów – na jej uruchomieniu zyskali również sprzedawcy. Przy okazji uruchomienia aplikacji mobilnej ruszył program MobileGo – we współpracy ze sprzedawcami ERLI współfinansuje obniżki cen ofert dostępnych w apce. Sprzedawcy otrzymali ponadto większy zasięg swoich ofert produktowych, wsparty dodatkowymi intensywnymi działaniami promocyjnymi, co pozwoliło na obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów.

Rozwój kategorii produktowych i wsparcie sprzedawców

ERLI od początku swojej działalności stawia na ścisłą współpracę ze sprzedawcami, którą platforma kontynuowała również w ubiegłym roku. Dzięki temu powiększyła liczbę zarejestrowanych merchantów o ponad 8 tys. w 2023 roku. Szybki przyrost sprzedających na platformie, a co za tym idzie również dostępnego asortymentu, był możliwy dzięki konsekwentnie utrzymywanemu przez ERLI modelowi biznesowemu. Oferuje on wiele korzyści, które mają na celu obniżenie kosztów sprzedaży, a te z kolei przekładają się na możliwość zaoferowania kupującym produktów w niższych cenach.

Do zestawu narzędzi i korzyści, które do tej pory były oferowane sprzedawcom wchodzą m.in. niższe prowizje sprzedażowe, jak również dopłaty do kosztów logistycznych w ofercie ERLI Pro, realizowane we współpracy z InPost, oraz darmowy kreator sklepu internetowego z własną subdomeną, dostępne w pakiecie ERLI Shop, w ramach którego dostępny jest także brak opłat za procesowanie płatności. Z początkiem 2023 roku uruchomiony został także „Program na start”, obniżający finansowe bariery wejścia dla polskich przedsiębiorstw do branży e-commerce.

Dla nowo zarejestrowanych sprzedawców czekała o połowę niższa prowizja przez sześć pierwszych miesięcy od momentu rejestracji – z programu skorzystało 2100 przedsiębiorców. Ważnym uzupełnieniem wspomnianych narzędzi jest wdrożony w roku 2022 program ERLI Campaigns, pozwalający sprzedawcom znacznie obniżyć koszty reklamowe dla oferowanych produktów. Dzięki dopłatom ERLI do kampanii, wynoszącym do 50%, merchanci ponoszą niższe koszty, osiągając równocześnie wyższą efektywność sprzedaży. Program oparty jest o najlepiej funkcjonujące rozwiązania reklamowe na rynku i narzędzia dla e-sklepów, które pozwalają realnie zwiększyć sprzedaż. Obecnie ponad ¼ wszystkich sprzedawców zarejestrowanych na platformie korzysta z programu, a jego średni ROAS (wskaźnik zwrotu z wydatków na reklamę) prowadzonych kampanii wynosi ponad 2500.

Zdajemy sobie sprawę, że aby móc się dalej rozwijać, musimy sukcesywnie zwiększać liczbę sprzedawców zarejestrowanych na platformie – naszym celem jest posiadanie 60-80 tys. przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na platformie – obecnie jest to ponad 24 tys. sprzedających. Tylko w 2023 roku na programy wspierające sprzedaż produktów naszych sprzedawców zainwestowaliśmy 55 mln złotych. Znaczna część tej kwoty została przeznaczona na program ERLI Campaigns, którego zasięg w roku ubiegłym rozszerzyliśmy o ponad 200 tysięcy nowych wydawców reklamowych. W DNA naszej firmy od początku jest budowa pozytywnych relacji i obustronne korzyści ze sprzedawcami. Nasze podejście różni się od pozostałych graczy na rynku. Sam jestem przedsiębiorcą i znam potrzeby, ale też wyzwania, z jakimi codziennie muszą się zmagać ludzie prowadzący biznes. Stąd mam pewność, że unikalny model biznesowy ERLI przyniesie nam spodziewane efekty. Korzyści dla naszych klientów w naszej koncepcji wynikają bezpośrednio z możliwości obniżenia kosztów prowadzenia sprzedaży na ERLI przez sprzedawców. To oznacza, że u nas każda ze stron transakcji zyskuje na niej – klienci niższe ceny, sprzedawcy niższe koszty i większą sprzedaż, a to z kolei nam pozwala na ciągły rozwój marketplace’u. – mówi Adam Ciesielczyk.

Ambitne plany i technologiczne innowacje

Najbliższy rok będzie dla ERLI okresem dalszego dynamicznego rozwoju we wszystkich obszarach. Firma zamierza w tym roku wdrażać kolejne nowoczesne rozwiązania technologiczne oparte na AI. Między innymi wraz ze swoim partnerem technologicznym, firmą Google, pracuje nad wdrożeniem narzędzi, które pozwolą jeszcze efektywniej dopasowywać oferty pod indywidualne preferencje klientów. Nadal też będą prowadzone programy wspierające przedsiębiorców – na ten cel firma zamierza w 2024 roku przeznaczyć ponad 60 mln zł.

Model biznesowy ERLI pozwalał nam dotychczas utrzymywać bardzo wysokie tempo rozwoju i to pomimo wyraźnego „wypłaszczenia” wzrostów na rynku ecommerce w 2023 roku. Nie zamierzamy z niego rezygnować, bo jak pokazuje dotychczasowe doświadczenie, jest on odporny na perturbacje rynkowe. W bieżącym roku pokażemy również nasze innowacyjne oblicze – w najbliższym czasie planujemy implementację rozwiązania, które pomoże doskonalić doświadczenia zakupowe naszych klientów, a także utrzymać wysoką efektywność sprzedaży. W drugiej połowie roku wzmocnimy również działania komunikacyjne, które podniosą świadomość marki ERLI wśród konsumentów. Naszym celem na koniec roku jest przekroczenie bariery 1,4 mld złotych GMV i zbliżenie się do 7 mln transakcji. Planujemy również osiągnąć przychód netto powyżej 190 mln zł i wynik finansowy na poziomie EBITDA w wysokości co najmniej 30 mln zł. Jestem pewien, że 2024 rok będzie kolejnym przełomowym w historii ERLI, w trakcie którego osiągniemy kolejne kamienie milowe i umocnimy naszą pozycję wśród czołowych marketplace’ów w Polsce. – zapowiada Adam Ciesielczyk.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments