Nieruchomości o podwyższonym standardzie i luksusowe są stosunkowo niewielkim segmentem rynku. Przyciągają uwagę inwestorów zwiększoną odpornością na zawirowania rynkowe. W Polsce jest wiele osób, które mogą pozwolić sobie na najwyższą jakość mieszkania, a naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzą deweloperzy oferujący produkt premium, jakiego wcześniej nad Wisłą nie było – twierdzą analitycy ThinkCo w raporcie „Z wyższej półki. Mieszkania o podwyższonym standardzie i luksusowe”.

Autorzy wskazują, że najczęściej spotykanymi klientami w segmencie mieszkań z wyższej półki są ludzie w wieku 40-60 lat, przedsiębiorcy i przedstawiciele wolnych zawodów, przede wszystkim chcący zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe.

Za zakupem przemawia wiele argumentów, w których emocje mieszają się z kalkulacjami. Doraźnie to większy komfort, który uważają za nagrodę za swoją długą pracę, ale też potwierdzenie swojego statusu społecznego. Traktują nieruchomość jako inwestycję, która zabezpiecza interesy ich samych oraz ich bliskich, zwłaszcza dzieci. – dodaje Tomasz Bojęć, Partner Zarządzający w ThinkCo.

Nie brakuje również klientów w innym wieku i o innych motywacjach, dlatego w raporcie pojawia się dodatkowo dziesięć charakterystycznych typów kupców i najemców, których wiele dzieli, ale łączą ich wysokie wymagania i konkretne oczekiwania. Nie muszą spieszyć się z wyborem, ponieważ ich aktualne warunki mieszkaniowe są wystarczające – oglądają wiele ofert w podobnym segmencie, co daje im porównanie cen i jakości, jakich można się spodziewać.

Co ciekawe, klienci nieruchomości luksusowych w Polsce charakteryzują się wyraźnym zróżnicowaniem preferencji w zależności od regionu. Przykładowo w Warszawie największą wagę przykładają do nowoczesności oraz wygodnego skomunikowania z centrum miasta i kluczowymi instytucjami, podczas gdy dla klientów z Małopolski istotna jest bliskość zabytków i zieleni.

Silna pozycja Trójmiasta

Według danych Otodom ze stycznia 2024 r. wśród dużych miast najwyższy odsetek ofert mieszkań o podwyższonym standardzie i luksusowych znajdziemy w Gdyni, gdzie stanowią one łącznie 17% wszystkich ofert. Stanowią też kilkanaście procent ofert w Warszawie, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu. Wyjątkowo rozbudowana oferta premium w Trójmieście wynika z unikatowego w skali kraju połączenia zalet dużych miast, dostępu do morza i licznych zabytków.

Powyższe dane są pomocne przy wskazaniu najbardziej rozbudowanych rynków, jednak autorzy raportu zastrzegają, że w pełni dokładne określenie liczby mieszkań premium nie jest obecnie możliwe, nawet przy wykorzystaniu największej bazy ogłoszeń w kraju.

Nieruchomości luksusowe często nie trafiają na popularne platformy internetowe. W Polsce ten segment tak naprawdę dopiero powstaje i obserwujemy ogromne zainteresowanie klientów naszymi projektami, zgłaszają chęć nabycia apartamentu jeszcze przed startem sprzedaży. – dodaje Rafał Kula, prezes i współzałożyciel NOHO Investment.

Co znaczy, że mieszkanie jest z wyższej półki?

Mieszkania o podwyższonym standardzie powinny zapewniać większą niż przeciętna powierzchnię pomieszczeń (o 20-30%) oraz ich wysokość (powyżej 260 cm). Standardowo posiadają duże balkony lub tarasy, niektóre mieszkania oferują sypialnie z prywatną łazienką. Mogą występować jako pojedyncze loka­le w budynkach zdominowanych przez mieszkania standardowe, wówczas zlokalizowane są często na wyższych piętrach.

W przypadku całych budynków o podwyższonym standardzie normą jest winda (niezależnie od liczby pięter) oraz parking podziemny. W tego typu nieruchomościach cena za metr kwadratowy jest najczęściej o ok. 30% wyższa niż średnia w danym mieście. Autorzy przekonują, że na miano luksusowych zasługują jedynie nieruchomości oferujące wyjątkowy komfort życia. Apartamenty powinny być przestronne, z wysokością pomieszczeń przekraczającą 275 cm. Oczekiwać można odrębnej garderoby i przestronnej kuchni, która może być oddzielona od części dziennej, a przynajmniej niektóre z sypialni powinny być połączone z prywatnymi łazienkami.

Budynki w tym segmencie powinny charakteryzować się niebanalną architek­turą, duże znaczenie ma też efektowna strefa wejściowa oraz starannie pielęgnowana zieleń wokół obiektu. Mieszkańcy powinni mieć dostęp do szeregu udogodnień, takich jak strefa wellness i spa, pokoje klubowe czy infrastruktura sportowa. Kluczowa dla zakwalifikowania do tego segmentu jest też bardzo atrakcyjna lokali­zacja. Te i inne zalety skutkują ceną za mkw. co najmniej 80% wyższą niż średnia w danym mieście, a często znacznie więcej.

W przypadku luksusowych apartamentów cena za mkw. pozostaje na podobnym poziomie niezależnie od powierzchni i liczby pomieszczeń, nawet w przypadku dużych lokali, zatem inaczej niż w segmencie popularnym. Oczywiście na polskim rynku – z wyłączeniem przestronnych willi – segment high-end pod względem metrażu oferowanych lokali i wielkości pomieszczeń pozostaje w tyle za zachodnimi standardami. Ale i to zmienia się dynamicznie wraz z wyraźnym wzrostem wzrostem popytu na tego typu nieruchomości. – komentuje Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka badań rynku Otodom Analytics.

Drugi dom, inwestycja lub wszystko na raz

Coraz częściej motywem zakupu luksusowych nieruchomości jest chęć posiadania second home – atrakcyjnie zlokalizowanego apartamentu nad morzem, w górach lub nad jeziorem. Trend second home to rozwinięcie tradycyjnej idei domku letniskowego, obecnie często w formie w pełni wyposażonych, komfortowych apartamentów lub domów.

Second home to w teorii miejsce odpoczynku, w praktyce wiele tych obiektów jest przeznaczona do krótkoterminowego wynajmu. Inwestorzy rzadko przebywają w swoich apartamentach, pozostawiając ich zarządzanie operatorowi, który dba m.in. o wysokie obłożenie obiektu, sprzątanie i marketing. Inwestorom bardziej niż na własnym wypoczynku zależy na atrakcyjnym zwrocie z inwestycji. – dodaje Kamil Krzyżanowski, Prezes Renters.pl.

By maksymalizować dochody, właściciele decydują się na własne pobyty zwykle po sezonie i poza okresami wzmożonego ruchu turystycznego, takimi jak majówka i święta. Najwięcej obiektów second home znajduje się nad polskim morzem, jednak także południe Polski, a zwłaszcza tereny górskie, cieszą się popularnością. Metraż tego typu lokali zazwyczaj występuje w przedziale od 35 do 45 metrów kwadratowych.

Możliwość wypoczynku w tym samym miejscu odpowiada wielu klientom – 20% ankietowanych w Polsce obiera co roku ten sam kierunek w czasie urlopu. Rok 2020 przyniósł też rozpowszechnienie się pracy zdalnej, a w 2022 r. już 32% badanych pracowników z Polski planowało tzw. workation, czyli wykonywanie obowiązków zawodowych z atrakcyjnych turystycznie miejsc.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments