Budimex zakończył modernizację węzła kolejowego Czechowice – Dziedzice. Inwestor – PKP Polskie Linie kolejowe – przeprowadził bezusterkowy odbiór końcowy odcinka kolejowego Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

W ramach kontraktu Budimex wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty oraz wymienił ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. W ramach trwającego 4 lata kontraktu o wartość 1,5 mld zł powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS). Wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym.

Modernizacja tego ważnego dla całego regionu węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakiem jest kolej. Dzięki wykonanym przez Budimex pracom związanym z modernizacją sieci kolejowej – 47 km torów oraz 56 km sieci trakcyjnej — składy pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Aby były one bezpieczne Budimex wykonał przebudowę 23 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść pod torami oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe obiekty mostowe nad Wisłą. – mówi Maciej Olek, Członek Zarządu, Budimex SA.

W ramach kontaktu Budimex przeprowadził m.in. modernizację stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zyskała ona nowe zadaszone perony z wyposażeniem takim jak ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie, przy zachowaniu odrestaurowanej zabytkowej wiaty przeniesionej na koniec jednego z peronów. Nowe przejście podziemne oraz windy pozwalają na łatwe i bezpieczne dotarcie na peron. Zadbano także o estetykę miejsca. Przejścia pod torami pokryły murale nawiązujące do historii kolei oraz miasta.

Ukończenie w wyznaczonym terminie dużej, obejmującej wykonanie tak wielu prac inwestycji, jest dla nas prawdziwym powodem do dumy. Udało nam dotrzymać terminu pomimo tego, że podczas realizacji projektu musieliśmy niespodziewanie zmagać się z niedogodnościami spowodowanymi epidemią COVID-19, a także tymi, jakie wyniknęły w następstwie wybuchu konfliktu zbrojnego za naszą wschodnią granicą, czyli ogromnymi trudnościami na rynku pracy. Szczególnym wyzwaniem prowadzonych prac była woda. Wzmocniliśmy cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym – w tym celu zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem. – mówi Wojciech Głuc, Dyrektor Kontraktu, Budimex.

Spółka Budimex to generalny wykonawca wielu niejednokrotnie nagradzanych kontraktów kolejowych. W ostatnim czasie Spółka podpisała umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.

Innym, dużym projektem realizowanym przez Budimex, jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia — obecnie jednego z największych placów budowy na terenie nie tylko stolicy, ale i całej Polski. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. Największa inwestycja PKP PLK o wartości niemal 2 mld złotych jest niemal ukończona. Oprócz tego Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – Rabka i Pszczyna-Żory.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments