epoint

Eway, polski operator i producent stacji ładowania samochodów elektrycznych, pozyskał finansowanie w wysokości 3 mln na rozwój. Spółka ma już za sobą pierwsze realizacje, a w 2024 roku planuje istotnie zwiększyć skalę działalności na rynku polskim i rozpocząć europejską ekspansję.

Regulacje dotyczące sprzedaży aut spalinowych, nad którymi pracują urzędnicy unijni, nieprzypadkowo zbiegają się z rosnącym rynkiem aut elektrycznych. Polska, gdzie zarejestrowanych jest już niemal 50 tysięcy „elektryków”, także prężnie się rozwija na tym polu. Teraz ta transformacja może przyspieszyć, ponieważ polscy inżynierowie wywodzący się z Politechniki Warszawskiej opracowali i wyprodukowali stacje ładowania inne niż te dotychczas dostępne na rynku.

Stacje Eway wyróżnia technologia, na którą czekało wielu kierowców samochodów elektrycznych – są łatwe w obsłudze, bezpieczne, a przy tym nie wymagają jakichkolwiek aplikacji. Co więcej – po raz pierwszy w Europie zastosowano w nich zintegrowany system płatności bez fizycznego terminala płatniczego. Wystarczy opłacić zbliżeniowo usługę kartą płatniczą i naładować samochód, a terminal prześle nam fakturę lub paragon na wskazany adres mailowy.

Elektromobilność jako biznes

Eway to firma ze 100% polskim kapitałem. Komponenty wykorzystywane do produkcji stacji są wytwarzane w Europie i USA, a produkcja odbywa się w podwarszawskich Błoniach. Zaangażowanie w jakość i innowacje przyniosło Spółce wsparcie finansowe na dalszy rozwój w wysokości 3 mln PLN. Za proces pozyskania środków odpowiadał Rubicon Partners, fundusz venture building, który od stycznia b.r. wspiera Eway w komercjalizacji technologii.

Dynamicznie rozwijający się rynek i duże zapotrzebowanie na rozwiązania ułatwiające elektromobilność zaważyły na naszej decyzji o partnerstwie z Eway. Spółka proponuje rozwiązanie, które umożliwia kierowcom samochodów elektrycznych naładowanie samochodu bez konieczności instalowania jakichkolwiek aplikacji, a przy tym oferuje prosty model biznesowy dla podmiotów chcących postawić stację ładowania na swoim parkingu. Jest to kolejny Partner w naszym portfolio spółek związanych z transformacją energetyczną. – mówi Paweł Madej, Dyrektor Inwestycyjny w Rubicon Partners.

Eway swoją ofertę kieruje do zarządców bądź właścicieli parkingów, budynków mieszkalnych, hoteli i innych miejsc, gdzie kierowca parkuje samochód elektryczny co najmniej 2 godziny. Właściciele lub zarządzający stacjami zarabiają na każdym ładowaniu, od każdej kilowatogodziny. Co ważne, sami mogą ustalać ceny za energię. Zysk to przychód pomniejszony o koszt zakupu energii i stałej, niskiej opłaty operatorskiej Eway. Klienci mogą także zarabiać na sprzedaży innych usług związanych ze stacją ładowania, jak udostępnienie panelu stacji do wyświetlania treści, czy pobieranie dodatkowych opłat za parkowanie.

Najpierw Polska, potem Europa

Spółka ma już nie tylko produkt, ale i pierwsze realizacje. We wrześniu br. ukończono prace techniczne nad 4 stacjami. Trzy z nich są już dostępne w Szczecinie, a czwarta wkrótce będzie dostępna dla kierowców w Warszawie. Jeszcze w tym roku Spółka odda kolejne 50 stacji. Natomiast już w 2024 r. Eway wdroży plan uruchomienia kilkuset stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej.

Mamy duże ambicje. Nasze stacje są zoptymalizowane pod kątem działania w całej Europie, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązania transportowe. Są to stacje ładowania typu AC, czyli tzw. wolnego ładowania. To właśnie taki rodzaj polecają producenci aut, ponieważ jest znacznie korzystniejszy dla baterii auta. Co ważne — stacje są nie tylko innowacyjne, ale i w pełni bezpieczne — ich parametry przewyższają unijne normy bezpieczeństwa. Z takim produktem możemy śmiało myśleć o ekspansji. – mówi Karol Pawlak, Prezes Eway.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments