Do końca pierwszego kwartału 2024 r. co drugi sklep największej polskiej sieci supermarketów będzie wyposażony z instalację fotowoltaiczną, która zaspokoi aż 30 proc. rocznego zapotrzebowania na energię każdej placówki. Inwestycje w OZE to jeden z filarów działań POLOmarketu w zakresie długoterminowych działań ESG spółki.
Na koniec września br. blisko 40 proc. naszych sklepów korzystało już z zielonej energii ze słońca. Każda taka instalacja generuje średnio 50 megawatogodzin rocznie, co stanowi blisko 1/3 całkowitego zapotrzebowania rocznego pojedynczego obiektu. Wszystkie nasze instalacje fotowoltaiczne łącznie wytwarzają już 5,5 gigawatogodzin (GWh) energii rocznie, a w ciągu kolejnych 6 miesięcy osiągniemy ponad 7,6 GWh. – deklaruje Anita Tołysz, Członek Zarządu Sieci POLOmarket, Dyrektor rewizji i compliance.
POLOmarket systematycznie modernizuje swoje starsze placówki, wyposażając je w instalacje OZE zawsze, gdy pozwala na to konstrukcja dachu; jednocześnie wszystkie nowe obiekty są projektowane w taki sposób, aby możliwe było zainstalowanie paneli słonecznych.
Proekologiczne działania POLOmarketu przekładają się na wymierną korzyść dla środowiska naturalnego – z ogólnodostępnych danych wynika, że do wytworzenia 1 GWh potrzeba aż 144 ton węgla. To oznacza, że już w 2024 r. dzięki fotowoltaice największa polska sieć supermarketów sama będzie generować energię, do której tradycyjnego wytworzenia, potrzebne byłoby aż 1100 ton węgla. Co więcej, dzięki inwestycjom w OZE w POLOmarkecie do atmosfery nie trafi ponad 2000 ton dwutlenku węgla.
Nie tylko fotowoltaika
Warto dodać, że inwestycje w fotowoltaikę to tylko jedno z wielu działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Już od jakiegoś czasu POLOmarket redukuje ilość zużywanego przez sieć papieru i plastiku dzięki transformacji cyfrowej. Sieć zrezygnowała m.in. z druku papierowych zdrapek loteryjnych na rzecz zdrapek wirtualnych dostępnych w aplikacji „POLOmarket – mój ulubiony”, a także ograniczyła liczbę plastikowych kart lojalnościowych POLOkarta, zastępując je kartami dostępnymi we wspomnianej aplikacji.
Dodatkowo POLOmarket był jedną z pierwszych polskich sieci detalicznych, która zrezygnowała z dostarczania papierowych gazetek reklamowych do skrzynek pocztowych, co przełożyło się na znaczącą oszczędność papieru. Jednocześnie w sklepach zainstalowano nowoczesne urządzenia do odzysku makulatury. Oba te działania łącznie ograniczają zużycie papieru i przekładają się na zapobieżenie wycinki blisko 100 tys. drzew rocznie, co odpowiada powierzchni lasu równej 50 boiskom piłkarskim.