Na polskim rynku telekomunikacyjnym nie ma tendencji do obniżania cen, ale mogą rzucać się w oczy promocje. Niemniej operatorzy będą szukali możliwości rekompensaty wzrostu kosztów, ocenia Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
„II kwartał był dla nas bardzo dobry, mimo zmiennego otoczenia, w tym inflacji, wysokich cen energii i negatywnego wpływu kwestii regulacyjnych. Nasza baza klientów rosła szybciej r/r. Odnotowaliśmy odbicie w sprzedaży telefonów komórkowych. Segment ICT, czyli spółka Integrated Solutions, rozwija się bardzo dobrze. Mimo kłopotów łańcucha dostaw i spowolnienia w sektorze publicznym, nasze ICT napędza popyt wśród firm na cyfryzację” – powiedział Ducarroz podczas konferencji prasowej.
Zaznaczył, że oczekiwania wobec wypełnienia całorocznej prognozy finansowej poprawiają się.
„Przewidujemy, że w 2022 zanotujemy niski jednocyfrowy wzrost EBITDA. Jesteśmy o tym przekonani. Nakłady inwestycyjne wzrosną w II półroczu. Biznes ma się dobrze, dostosowujemy się do trudnego otoczenia” – wskazał prezes.
W jego ocenie, silne wyniki finansowe i komercyjne pokazują, że biznes Orange Polska jest odporny i jest w stanie dostosować do zmieniającej się sytuacji.
„W obliczu spodziewanego spowolnienia gospodarczego kluczowa będzie dla nas koncentracja na strategii wartości, zwiększenia bazy klienckiej, lewarowania aktywów i oszczędności kosztowych. 2022 to kolejny rok wzrostu w ramach realizacji planu strategicznego” – stwierdził Ducarroz.
Zapowiedział także kontynuację rozwoju usług konwergentnych jako najbardziej uniwersalnych.
„W obliczu inflacji, większe pakiety mogą być trudniejsze do sprzedaży, ale mamy duże możliwości chociażby cross sellingu. W kwestii cen, nasze ARPO (przychód na klienta) rośnie, co pokazuje że strategia ‘więcej za więcej’ przynosi efekty. W warunkach umów mamy możliwość podwyższenia taryfy (klauzule indeksacyjne). Inflacja jest faktem i trudno nie mieć takiego narzędzia, ale nie oznacza to automatyzmu w relacji z klientem. Widzimy przestrzeń do podwyższania cen, bo ARPO w Polsce jest nadal relatywnie niższe niż na innych rynkach. Nasze podejście ‘więcej za więcej’ będzie więc kontynuowane” – wymienił Ducarroz.
Nie widzi on na rynku obniżek cen usług telekomunikacyjnych.
„Na dynamicznym rynku nie przewidujemy obniżenia cen, ale mogą się rzucać w oczy promocje. Jednak szczegóły takich umów przez cały okres nie będą wskazywać na obniżki cen. Jednocześnie u operatorów pojawiają się tendencje do rekompensaty wzrostu kosztów” – ocenił prezes Orange Polska.
Dodał, że Orange będzie nadal szukać okazji do dalszych przejęć małych operatorów światłowodowych, w ramach jednego z kluczowych elementów strategii, czyli rozwoju infrastruktury światłowodowej. Spółka będzie również obserwować szanse rozwoju sieci światłowodowej z poszukiwaniem subwencji.