Na kilka miesięcy przed rozpoczęciem produkcji całkowicie elektrycznych pojazdów Mercedes-EQ w Stanach Zjednoczonych, Mercedes-Benz otwiera w hrabstwie Bibb w stanie Alabama nową fabrykę akumulatorów. Marka motoryzacyjna przygotowuje się do przejścia na zasilanie w 100% elektryczne, uruchamiając produkcję aut na prąd na trzech kontynentach. Nowa amerykańska fabryka akumulatorów podkreśla rolę Stanów Zjednoczonych w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz oraz status Alabamy jako centrum eksportu luksusowych SUV-ów – również w epoce elektromobilności.

Mercedes-Benz będzie produkować nowe SUV-y z rodziny EQS i EQE w swoich zakładach w Alabamie w ramach globalnego dążenia do wytwarzania pojazdów całkowicie elektrycznych w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach. Akumulatory do nowego SUV-a EQS i SUV-a EQE będzie dostarczać najnowocześniejsza fabryka akumulatorów w hrabstwie Bibb.

Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG: Otwarcie nowej fabryki akumulatorów w Alabamie to kamień milowy na naszej drodze do przejścia na napędy całkowicie elektryczne. Realizując nasze kompleksowe podejście, obejmujące strategię lokalnego pozyskiwania i recyklingu ogniw, podkreślamy znaczenie Stanów Zjednoczonych, gdzie Mercedes-Benz od dziesięcioleci odnosi sukcesy. Z dumą tworzymy nowe, przyszłościowe miejsca pracy przy produkcji całkowicie elektrycznych SUV-ów w fabryce, która od 25 lat jest jednym z podstawowych ogniw naszej sieci produkcyjnej.

Fabryka Mercedes-Benz w Tuscaloosa w stanie Alabama produkuje duże SUV-y spod znaku trójramiennej gwiazdy od 1997 r. Teraz zakłady „przestawiają się” na napęd elektryczny – dzięki uruchomieniu produkcji SUV-a z rodziny EQS. Przy okazji Mercedes-Benz po raz pierwszy prezentuje przestronne, progresywne i cyfrowe wnętrze tego nowego modelu przed jego oficjalną światową premierą, która odbędzie się 19 kwietnia br.

Mercedes-Benz wyprodukowany w Ameryce

Od lat 90. Mercedes-Benz zainwestował w Alabamie łącznie ponad 7 mld dolarów. Jedną siódmą tych środków przeznaczono na stworzenie fabryki akumulatorów, centrów logistycznych i modernizację linii montażowej na potrzeby produkcji pojazdów elektrycznych. Dziś Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) zatrudnia
ok. 4500 osób, a także zapewnia ok. 11 000 dodatkowych miejsc pracy u dostawców i usługodawców w regionie. Od 1997 r. fabrykę w Tuscaloosa opuściło już ok. 4 mln pojazdów, a w samym 2021 r. z tamtejszej linii produkcyjnej zjechało ok. 260 000 SUV-ów. Około dwie trzecie rocznej produkcji trafia na eksport, co czyni MBUSI jednym z największych eksporterów samochodów z USA.

Wysoce elastyczny system produkcji Mercedes-Benz umożliwia budowę różnych modeli i układów napędowych na jednej linii, dzięki czemu zakłady są w stanie dostosować się do zmieniających się preferencji klientów. Oprócz modeli GLE, GLE Coupé, GLS i Mercedes-Maybach GLS na taśmie produkcyjnej będą teraz powstawać dwa nowe samochody elektryczne, wyposażone w akumulatory z pobliskiej fabryki w hrabstwie Bibb.

Globalna sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest zrównoważona, wydajna i elastyczna. Teraz kluczowym elementem naszego planu wdrażania aut elektrycznych staje się nowa fabryka akumulatorów, z jej wysoko wykwalifikowaną i zmotywowaną kadrą. Amerykański zespół będzie odgrywał kluczową rolę w dalszym sukcesie Mercedes-Benz. Jesteśmy dumni, że nasze nowe elektryczne SUV-y na światowe rynki będą produkowane właśnie tutaj, w Alabamie. – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw.

W ceremonii otwarcia fabryki akumulatorów w hrabstwie Bibb wzięli udział Kay Ivey, gubernator stanu Alabama, oraz inni wysokiej rangi goście z regionu i z zagranicy. „25 lat temu, wraz z uruchomieniem produkcji przełomowej Klasy M, Mercedes-Benz pomógł naszemu stanowi awansować do czołówki przemysłu motoryzacyjnego. Dzisiaj, dzięki uruchomieniu nowej fabryki akumulatorów, Alabama pomaga Mercedesowi przyspieszyć produkcję wiodących w branży samochodów elektrycznych. Z dumą nazywamy Mercedesa partnerem i cieszymy się na myśl o przyszłości, którą tu wspólnie budujemy. – powiedział gubernator Kay Ivey. 

Hrabstwo Bibb na mapie globalnej sieci produkcji akumulatorów

Produkcja wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych do SUV-ów z rodziny EQS i EQE jest od początku neutralna pod względem emisji CO2. Kompletne baterie są montowane na linii produkcyjnej o długości około 300 metrów, z ponad 70 stanowiskami roboczymi. W ramach w pełni cyfrowego procesu produkcyjnego łączy się tu różne komponenty, w tym do 12 modułów ogniw oraz tzw. przedział EE służący do inteligentnej integracji energoelektroniki. Fabryka pozwoli stworzyć nawet 600 nowych miejsc pracy.

System akumulatorów montowany w 7-osobowym SUV-ie EQS wykorzystuje modułową konstrukcję stosowaną już w modelach EQS i EQE. Na zaawansowaną chemię ogniw składają się nikiel, kobalt i mangan w stosunku 8:1:1. Redukcja zawartości kobaltu do około 10% to kolejny czynnik, który – obok neutralnej w zakresie emisji CO2 produkcji baterii – zwiększa potencjał zrównoważonego rozwoju.

Dzięki nowej fabryce hrabstwo Bibb dołącza do globalnej sieci produkcji akumulatorów Mercedes-Benz, która obejmuje zakłady na trzech kontynentach, w tym w Kamenz i Stuttgarcie w Niemczech, Pekinie w Chinach, Bangkoku w Tajlandii oraz Jaworze w Polsce. Poszczególne fabryki zaopatrują lokalną produkcję samochodów, a w razie potrzeby są gotowe na eksport baterii. W rozwój globalnej sieci produkcji akumulatorów Mercedes-Benz inwestuje ponad 1 mld euro.

Dla pracowników zakładu opracowano nowe koncepcje bezpieczeństwa oraz formuły szkoleń. Szczególną wagę Mercedes-Benz przywiązuje do szkoleń z zakresu bezpieczeństwa pracy. Na przykład każdy członek zespołu, który ma wstęp do fabryki akumulatorów, musi ukończyć kompleksowe szkolenie dotyczące bezpieczeństwa przy obcowaniu z wysokimi napięciami. Mercedes-Benz poświęca na te szkolenia wiele czasu i wysiłku, są one też regularnie powtarzane.

Nowe silne partnerstwo w zakresie produkcji akumulatorów pozwala na uruchomienie produkcji SUV-ów Mercedes-EQ w Tuscaloosie

Do końca dekady Mercedes-Benz będzie gotowy do przejścia na napędy w pełni elektryczne wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Aby osiągnąć ten cel, producent wspólnie ze swoimi partnerami planuje zbudować w tym czasie na całym świecie 8 fabryk ogniw o łącznej zdolności produkcyjnej 200 gigawatogodzin. Plany zakładają poszerzanie współpracy z wiodącymi firmami zajmującymi się technologią akumulatorów.

W lokalizacji ważnych dostawców pomaga firma Envision AESC – jedno z wiodących na świecie przedsiębiorstw zajmujących się technologią akumulatorów. Envision AESC będzie zaopatrywać fabrykę baterii Mercedes-Benz w hrabstwie Bibb w wysokowydajne moduły akumulatorowe z nowego zakładu w USA; ich dostawy rozpoczną się w połowie bieżącej dekady.

Aby być wiodącą marką luksusową również w całkowicie elektrycznej przyszłości, Mercedes-Benz przyspiesza wprowadzanie swoich modeli EQ. W tym roku nasze światowe portfolio będzie obejmować 9 w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ, a w przygotowaniu są już kolejne ekscytujące nowości. Stworzenie silnej sieci partnerów w dziedzinie ogniw akumulatorowych zgodnie z naszą globalną strategią produkcyjną to bardzo ważny kamień milowy na naszej drodze do neutralności pod względem emisji CO2. W nadchodzących latach Envision AESC będzie naszym głównym dostawcą, zapewniając nam moce produkcyjne dla kolejnych generacji naszych modeli Mercedes-EQ produkowanych w USA. Nasze partnerstwo z Envision AESC – dzięki ich zeroemisyjnym rozwiązaniom i technologii akumulatorów – podkreśla holistyczne podejście Mercedesa do zrównoważenia łańcucha wartości, pozwala nam zabezpieczyć dostawy, wykorzystać efekt skali i zapewnić naszym klientom doskonałą technologię. – powiedział Markus Schaefer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, szef ds. technicznych odpowiedzialny za rozwój i zaopatrzenie.

MO360: cyfrowa i elastyczna produkcja

Mercedes-Benz jest przygotowany do uruchomienia i zintegrowania wytwarzania modeli Mercedes-EQ z seryjną produkcją w swoich istniejących fabrykach – to zasługa elastyczności i wszechstronnej cyfryzacji, jakie zapewnia ekosystem produkcyjny MO360. Przykład: tzw. małżeństwo, czyli połączenie nadwozia samochodu z układem napędowym. Na tzw. w pełni elastyczne małżeństwo składa się kilku modułowych stacji, które umożliwiają łączenie różnych wariantów zespołu napędowego i odpowiadających im nadwozi na wspólnej linii montażowej.

Dzięki kompleksowej cyfryzacji z wykorzystaniem MO360 znacząco wzrosła wydajność produkcji. Połączony w sieć ekosystem produkcyjny sprawia, że usprawnienia procesów i jakości można monitorować oraz wdrażać we wszystkich fabrykach osobowych Mercedesów na świecie.

To nie wszystko: MO360 w czasie rzeczywistym dostarcza każdemu pracownikowi odpowiednie informacje i instrukcje, zapewniając członkom zespołu najlepsze możliwe wsparcie w ich codziennych obowiązkach. Odpowiednie kwalifikacje są szczególnie ważne przy pracach z wysokonapięciową technologią.

Nasz zespół w Tuscaloosa odgrywa ważną rolę w globalnym sukcesie Mercedes-Benz. Jesteśmy dumni, że są tu budowane nie tylko nowe, całkowicie elektryczne SUV-y EQS i EQE przeznaczone na rynki całego świata, ale także ich wysokowydajne akumulatory. – powiedział Michael Goebel, szef produkcji w Ameryce Północnej oraz prezes i dyrektor generalny Mercedes-Benz US International.

Nowy EQS SUV

Nowy SUV z rodziny EQS będzie świętować swoją globalną premierę 19 kwietnia 2022 r. To pierwszy całkowicie elektryczny luksusowy SUV i trzeci model bazujący na specjalnej architekturze Mercedes-Benz dla pojazdów zasilanych prądem. Model na nowo zdefiniuje cały segment wysokiej klasy SUV-ów. Jego wnętrze łączy progresywny design, wyrafinowanie i komfort, które klienci zdążyli docenić już w limuzynie EQS, z przestrzenią oraz wszechstronnością popularnej koncepcji dużego SUV-a. Okazały wygląd i styl nowego modelu łączą cyfrowy luksus z innowacyjnymi elementami wykończenia, podczas gdy wykorzystanie architektury pojazdu stricte elektrycznego pozwoliło wygospodarować w kabinie wyjątkową przestrzeń. W połączeniu z elektrycznie regulowanym drugim rzędem siedzeń oraz opcjonalnymi fotelami w trzecim rzędzie zapewnia to poziom elastyczności dopasowany do pełnego spektrum potrzeb klientów ceniących luksus i wysmakowany styl.

Design wnętrza nowego SUV-a realizuje spójną wizję cyfryzacji, którą w najbardziej imponującej formie wyraża opcjonalny MBUX Hyperscreen, wprowadzony po raz pierwszy w limuzynie EQS. Ten zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 56 cali obejmuje niemal całą szerokość kokpitu – zestaw wskaźników, system informacyjno-rozrywkowy oraz wyświetlacz dla pasażera. Całość doskonale komponuje się z charakterystycznymi otworami wentylacyjnymi oraz pozornie swobodnie „unoszącą się” konsolą środkową.

Zrównoważony rozwój

Kompleksowy zrównoważony rozwój stanowił główne kryterium planowania nowej fabryki – począwszy od energooszczędnego projektu samego budynku. Na przykład do podgrzewania wody służy tu energia słoneczna, a cenne zasoby naturalne pomaga chronić wychwytywanie i wykorzystywanie wody deszczowej. Dalsze zrównoważone działania obejmują inteligentne, szczególnie wydajne sterowanie oświetleniem LED
i wentylacją w sekcjach montażu akumulatorów. Uzupełniają je systemy klimatyzacji wykorzystujące przyjazne dla środowiska czynniki chłodnicze oraz nowoczesne, energooszczędne procesy. Wózki widłowe nie są zasilane olejem napędowym, lecz wodorem.

Zgodnie ze strategią Mercedes-Benz, polegającą na zwiększeniu produkcji energii odnawialnej w swoich zakładach, całe zapotrzebowanie na prąd w fabryce w hrabstwie Bibb będzie od 2024 r. zaspokajane przez odnawialne źródła energii – gdy tylko zatwierdzone zostaną planowane projekty fotowoltaiczne.

Mercedes-Benz konsekwentnie koncentruje się zarówno na gospodarce o zamkniętym obiegu i utrzymaniu wartości, jak i na recyklingu. Z myślą o przyszłym odzysku systemów akumulatorów litowo-jonowych z pojazdów Mercedes-EQ producent rozszerza swoją globalną strategię w zakresie recyklingu akumulatorów i rozpoczyna w Niemczech budowę własnego zakładu recyklingu baterii. Będzie on bazować na hydrometalurgii. Równocześnie firma planuje „domknąć” obieg materiałów nadających się do recyklingu w Chinach i USA, gdzie współpracuje w tym celu z partnerami wyspecjalizowanymi w zaawansowanym technicznie recyklingu akumulatorów.

Ponadto Mercedes-Benz wspiera program Working Woodlands w północno-wschodniej Alabamie. W tym celu producent nawiązał 5-letnie, opiewające na kwotę ponad 600 000 dolarów partnerstwo z The Nature Conservancy. Working Woodlands angażuje się w przywracanie potencjału i promowanie zrównoważonego leśnictwa, w tym w ochronę dzikiej przyrody. Ten długoterminowy projekt również przyczynia się do realizacji zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz „Ambition 2039”, która zakłada, że do 2039 r. flota pojazdów producenta będzie neutralna pod względem emisji CO2.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments