Wybierasz się samochodem w odwiedziny do przyjaciela. Jest upalny, letni dzień, a ty wsiadasz do nagrzanego wnętrza pojazdu, które musisz jak najszybciej schłodzić. Zwykle czynność ta wymaga jedynie pamięci mięśniowej, aby sięgnąć do deski rozdzielczej i przekręcić pokrętło lub nacisnąć przycisk. Za pozorną prostotą tego rozwiązania kryje się wytężona praca sztabu inżynierów, połączona z dbałością o każdy szczegół i ukierunkowana na maksymalizację komfortu użytkownika.

W trakcie prac nad nowym crossoverem Nissana Ariya projektanci i inżynierowie poświęcili znaczną część swojej uwagi kwestii ergonomii deski rozdzielczej. Skupili się również na stworzeniu nowej koncepcji stylistycznej i funkcjonalnej elementów sterowania, zrywając z konwencjonalnymi rozwiązaniami, do których kierowcy zwykli już przywyknąć. Wymagało to przemyślenia na nowo kwestii organizacji przestrzeni w kabinie, koncepcji sterowania dotykowego i rozmieszczenia poszczególnych elementów.

Przestronne wnętrze Nissana Ariya tworzy wrażenie otwartej przestrzeni, która otula kierowcę i pasażerów, zapewniając im poczucie spokoju i komfortu. Istotnym elementem nowego designu jest deska rozdzielcza pozbawiona tradycyjnych przycisków. Stylowy panel ze słojami imitującymi szlachetne drewno, który podkreśla poziomą linię podziału deski rozdzielczej, po uruchomieniu pojazdu ożywia się światłem ukrytych w nim elementów sterowania klimatyzacją. Wykorzystanie tych dyskretnie wkomponowanych przełączników haptycznych otwiera nowe możliwości rozwiązań pozwalających osiągnąć idealną równowagę między funkcjonalnością a designem.

Nissan Ariya

Podobnie, jak przy korzystaniu z funkcji nawigacji lub aplikacji z poziomu ekranu smartfona, przyciski haptyczne w Nissanie Ariya delikatnie drgają pod palcem, aby kierowca poczuł, że je nacisnął. Korzystając z panelu przycisków sterowania klimatyzacją i wyboru trybu jazdy, użytkownik ma do czynienia ze znanym mu zestawem ikon, a wibracja przy dotyku sprawia, że jego wzrok może przez cały czas pozostać skupiony na drodze. Podjęta przez zespół projektantów decyzja o wykorzystaniu w modelu Ariya technologii haptycznej jest zgodna z koncepcją ponadczasowego japońskiego futuryzmu, leżącą u podstaw projektu pojazdu. Oparta jest ona na charakterystycznym podejściu do designu, które stawia na połączenie minimalizmu z nowoczesnością i atrakcyjnym wzornictwem.

Stworzyliśmy czystą przestrzeń poprzez wkomponowanie dotykowych elementów sterowania w fakturę imitującą drewno. Wbudowanie przycisków haptycznych w drewnopodobny panel nie wpływa w żaden sposób na ich funkcjonalność, a jedynie dodatkowo podkreśla atrakcyjność designu. Faktura imitująca słoje drewna, którą uzyskaliśmy dzięki naniesieniu druku wodnego (hydrografiki) na panele z tworzywa sztucznego do złudzenia przypomina prawdziwe drewno. Zastosowane przez nas rozwiązanie sprawia, że po podświetleniu transparentnych ikon panel ożywia się efektownym światłem symboli. — wyjaśnia starszy projektant Hideki Tago.

Po określeniu ostatecznego celu przez projektantów modelu Ariya zadaniem zespołu inżynierów stało się urzeczywistnienie tej futurystycznej wizji. Pierwszym etapem całego procesu była szczegółowa analiza samej technologii. Przyciski haptyczne w kabinie Nissana Ariya są zgrupowane w dwóch określonych obszarach – na desce rozdzielczej oraz na regulowanym podłokietniku środkowym. Taki zabieg miał na celu nie tylko wkomponowanie nowoczesnej technologii w efektownie zaprojektowane elementy kabiny, ale również zapewnienie kierowcom rozwiązania umożliwiającego intuicyjną obsługę i dającego poczucie interakcji z pojazdem.

W następstwie szeroko zakrojonych testów zespół podjął decyzję o zastosowaniu przycisków elektrostatycznych, które są nie tylko większe od tych wykonanych techniką haptyczną, ale także szerzej rozstawione. Takie rozwiązanie zapewnia bardziej intuicyjną obsługę zbliżoną do posługiwania się tradycyjnymi przyciskami. Dodatkowo daje swoisty efekt „kopnięcia” uzyskany poprzez ciśnienie powietrza. Wzmacnia to dotykowe sprzężenie zwrotne, wywołując wrażenie kliknięcia tradycyjnego przycisku mechanicznego, pomimo jego braku.

Kolejnym etapem było dopracowanie wibracji i dźwięków. Dokładanie tak, dźwięków. „Wibracje i dźwięk są ze sobą nierozłącznie związane. Rozwiązanie na pozór może wydawać się oczywiste, niemniej jego znalezienie stanowiło dla naszego zespołu prawdziwe wyzwanie, ponieważ w trakcie projektowania, poza spełnieniem oczekiwań kierowców, ważne było dla nas, aby docelowy dźwięk był również jak najprzyjemniejszy dla ucha. – wyjaśnia Tomotaka Igarashi, inżynier odpowiedzialny za projekt interfejsu człowiek-maszyna (HMI) we wnętrzu Nissana Ariya.

Taka dbałość o każdy szczegół jest poniekąd wymuszona przez sam charakter pojazdu elektrycznego. Cicha praca układu napędowego sprawia bowiem, że opracowane przez zespół Nissana dźwięki będą wyraźnie docierały do uszu kierowcy i pasażerów podczas jazdy. Zastosowanie haptycznych elementów sterowania wymagało wielokrotnego przetestowania każdego możliwego scenariusza, aby zapewnić komfort użytkowania najróżniejszym kierowcom. W praktyce wiązało się to z przeprowadzeniem szeroko zakrojonych testów z udziałem osób o różnej wielkości palców i długości paznokci, naciskających przyciski z różną siłą i pod różnymi kątami. Testowano również działanie przycisków w przypadku ich obsługi w rękawiczkach.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments