Do końca dekady – o ile pozwolą na to warunki rynkowe – Mercedes-Benz chce być gotowy do całkowitego przejścia na zasilanie energią elektryczną. W ramach „przesiadki” ze strategii „pierwszeństwa prądu” (ang. electric first) na napędy wyłącznie elektryczne, producent aut z gwiazdą przyspiesza swoją transformację w kierunku bezemisyjnej, opartej na oprogramowaniu przyszłości.

W 2022 r. Mercedes-Benz zaoferuje pojazdy zasilane prądem (BEV) we wszystkich segmentach, w których jest obecny na rynku. Od 2025 r. wszystkie nowo wprowadzane platformy nowej architektury będą całkowicie elektryczne, a klienci będą mieli do wyboru wyłącznie elektryczną alternatywę dla każdego produkowanego przez firmę modelu. Mercedes-Benz zamierza realizować tę przyspieszoną transformację przy zachowaniu swoich celów w zakresie zyskowności.

Transformacja w kierunku napędu elektrycznego nabiera tempa – zwłaszcza w segmencie aut luksusowych, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt krytyczny jest coraz bliżej i kiedy rynki do końca tej dekady przestawią się na zasilanie wyłącznie prądem, będziemy (na to) gotowi. Ten krok oznacza gruntowną realokację kapitału. Zarządzając tą przyspieszoną transformacją przy jednoczesnym zachowaniu naszych celów w zakresie rentowności, zapewnimy Mercedes-Benz trwały sukces. A ponieważ dysponujemy wysoko wykwalifikowaną i zmotywowaną kadrą, jestem przekonany, że ta ekscytująca nowa era będzie dla nas pomyślna. – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Daimler AG oraz Mercedes-Benz AG.

Aby usprawnić i ułatwić tę zmianę, Mercedes-Benz przedstawia kompleksowy plan, który obejmuje znaczące przyspieszenie prac badawczo-rozwojowych. Łączne inwestycje w pojazdy elektryczne z zasilaniem akumulatorowym w latach 2022-2030 wyniosą ponad 40 mld euro. Przyspieszenie i rozwój gamy aut elektrycznych przyniesie punkt zwrotny dla akceptacji tych pojazdów.

Plan technologiczny – platformy nowej architektury

W 2025 r. Mercedes-Benz wprowadzi na rynek trzy platformy nowej architektury zaprojektowane pod kątem napędu wyłącznie elektrycznego:

• MB.EA dla wszystkich aut od klasy średniej wzwyż; skalowalny modułowy układ jako „szkielet” dla samochodów z przyszłego portfolio „elektryków”;

• AMG.EA – platforma przeznaczona dla pojazdów elektrycznych o wysokich osiągach, skierowana do klientów Mercedes-AMG ;

• VAN.EA – zapoczątkuje nową epokę elektrycznych vanów i lekkich samochodów dostawczych, które w przyszłości przyczynią się do bezemisyjnego transportu oraz bezemisyjnych miast.

Integracja pionowa

Po reorganizacji działań w dziedzinie zespołów napędowych, w celu skupienia planowania, rozwoju, zakupów i produkcji pod jednym szyldem, Mercedes-Benz pogłębi poziom integracji pionowej w zakresie produkcji i rozwoju oraz pozyska technikę napędów elektrycznych. Krok ten obejmuje przejęcie brytyjskiej firmy produkującej silniki elektryczne YASA.

Dzięki temu Mercedes-Benz otrzymuje dostęp do unikalnej techniki silników osiowych i specjalistycznej wiedzy, pozwalającej opracować nową generację ultrawysokowydajnych jednostek. Kluczową część strategii – z wyraźnym naciskiem na efektywność i sumaryczny koszt całego zespołu, w tym falowników i oprogramowania – stanowią silniki elektryczne własnej konstrukcji, takie jak eATS 2.0. Istotną rolę w przyspieszeniu strategii elektryfikacji Mercedes-Benz mają odegrać Chiny – największy na świecie rynek nowych pojazdów energetycznych (NEV), na którym działają setki firm i dostawców wyspecjalizowanych w komponentach EV oraz oprogramowaniu.

Akumulatory

Mercedes-Benz będzie potrzebował akumulatorów o pojemności ponad 200 gigawatogodzin i w związku z tym, wraz ze swoimi partnerami, na całym świecie planuje otworzyć 8 gigafabryk do produkcji ogniw. To uzupełnienie zaplanowanej już sieci 9 zakładów, które mają budować akumulatory. Baterie nowej generacji będą wysoce znormalizowane i mają nadawać się do użytku w ponad 90% wszystkich samochodów osobowych oraz dostawczych Mercedes-Benz.

Jeśli chodzi o produkcję ogniw firma zamierza połączyć siły z nowymi europejskimi partnerami. Cel: wspólne opracowanie i wytwarzanie przyszłościowych ogniw oraz modułów. To krok, który gwarantuje, że nawet w epoce elektrycznej Europa pozostanie w sercu przemysłu motoryzacyjnego. Produkcja ogniw zapewni Mercedes-Benz możliwość transformacji istniejącej sieci fabryk układów napędowych. Poprzez systematyczny montaż najbardziej zaawansowanej techniki ogniw akumulatorowych w swoich samochodach osobowych i dostawczych producent dąży do zwiększania zasięgu w trakcie cyklu produkcyjnego poszczególnych modeli.

Przy następnej generacji akumulatorów Mercedes-Benz będzie współpracować z takimi partnerami jak SilaNano, by dalej zwiększać gęstość energii – tym razem poprzez zastosowanie w anodzie kompozytu krzemowo-węglowego. Pozwoli to uzyskać niespotykany dotąd zasięg i dodatkowo skrócić czas ładowania. Mercedes-Benz prowadzi też rozmowy z partnerami w celu opracowania akumulatorów w technice półprzewodnikowej, o jeszcze większej gęstości energii oraz wyższym poziomie bezpieczeństwa.

Ładowanie

Mercedes-Benz pracuje również nad wyznaczeniem nowych standardów w dziedzinie ładowania. Plug & Charge umożliwi klientom podłączanie, ładowanie i odłączanie samochodu bez dodatkowych czynności związanych z uwierzytelnianiem i przetwarzaniem płatności. Funkcja Plug & Charge zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku, wraz z wprowadzeniem na rynek modelu EQS.

Już dziś Mercedes me Charge jest jedną z największych sieci ładowania na świecie – obecnie obejmuje ona ponad 530 000 punktów AC i DC na całym świecie. Ponadto Mercedes-Benz pracuje nad rozbudową sieci ładowania wspólnie z firmą Shell. Dzięki temu klienci zyskają dostęp do sieci Shell Recharge, która do 2025 r. będzie składać się z ponad 30 000 punktów w Europie, Chinach i Ameryce Północnej (w tym ponad 10 000 ładowarek o wysokiej mocy). Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy planuje również uruchomienie w Europie szeregu stacji ładowania premium, które przy okazji ładowania będą oferować najwyższej klasy udogodnienia.

VISION EQXX

Mercedes-Benz pracuje właśnie nad Vision EQXX – samochodem elektrycznym o rzeczywistym zasięgu ponad 1000 km, dążąc przy tym do jednocyfrowego zużycia kWh na 100 kilometrów podczas jazdy autostradowej z normalną prędkością. Multidyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą eksperci z działu wysokowydajnych zespołów napędowych Mercedes-Benz (HPP – High Performance Powertrain), robi szybkie postępy w realizacji ambitnych celów tego projektu. Światowa premiera Vision EQXX odbędzie się w 2022 r. Postęp techniczny dokonany z jego pomocą ma zostać wykorzystany przy tworzeniu nowych modułów dla aut elektrycznych.

Plany produkcyjne

Aktualnie Mercedes-Benz przygotowuje swoją globalną sieć fabryk do produkcji pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym – zgodnie z tempem rozruchu dostosowanym do zapotrzebowania rynku. Wczesne inwestycje

w elastyczną produkcję i najnowocześniejszy system produkcyjny MO360 sprawiają, że Mercedes-Benz już dziś może masowo produkować pojazdy BEV. W przyszłym roku, w 7 lokalizacjach na 3 kontynentach, wytwarzanych będzie 8 modeli samochodów elektrycznych Mercedes-Benz. Ponadto do 2022 r. wszystkie zakłady montujące auta osobowe i akumulatory prowadzone przez Mercedes-Benz AG przestawią się na produkcję neutralną pod względem emisji CO2. Aby zwiększyć efektywność produkcji, Mercedes-Benz łączy siły z niemiecką firmą GROB – światowym liderem w zakresie wysoce innowacyjnych systemów produkcji akumulatorów i automatyzacji, podnosząc swoje zdolności produkcyjne baterii i zyskując dodatkowe know-how.

Współpraca skupia się na technice montażu modułów akumulatorowych oraz całych pakietów. Mercedes-Benz planuje również otworzyć nową fabrykę recyklingu baterii w Kuppenheim w Niemczech, gdzie chce rozwijać moce i know-how w zakresie recyklingu. Rozpoczęcie jej działalności nastąpi w 2023 r., w zależności od wyników obiecujących rozmów z władzami.

Planowanie zasobów ludzkich

Przejście od zasilania silnikami spalinowymi na pojazdy elektryczne w Mercedes-Benz jest możliwe – i już trwa. Producent będzie kontynuował transformację kadry pracowniczej we współpracy z przedstawicielami pracowników, korzystając z rozbudowanych programów przekwalifikowania, wcześniejszych emerytur oraz odpraw. TechAcademies będą oferować pracownikom szkolenia pozwalające im zdobyć przyszłościowe kwalifikacje. Tylko w 2020 r. w zakresie elektromobilności przeszkolono około 20 000 zatrudnionych
w Niemczech. Aby zrealizować plany rozwoju systemu operacyjnego MB.OS, na całym świecie powstaje 3000 nowych miejsc pracy w działach inżynierii oprogramowania.

Mercedes-EQ Family Immendingen 2021

Plany finansowe

Mercedes-Benz niezmiennie angażuje się w realizację celów dotyczących swojej marży, nakreślonych jesienią 2020 r. Zeszłoroczne cele bazowały na założeniu, że do 2025 r. pojazdy hybrydowe i elektryczne będą stanowić 25% sprzedaży. Aktualne opierają się założeniu, że do 2025 r. udział nowych pojazdów xEV (zelektryfikowanych) w sprzedaży może sięgnąć nawet 50%, oraz na scenariuszu, w którym rynek zasadniczo przestawi się na samochody elektryczne do końca dekady.

Ważną dźwignią jest zwiększenie przychodów netto na jednostkę – tu celem jest wzrost udziału pojazdów elektrycznych wysokiej klasy, takich jak modele Mercedes-Maybach i Mercedes-AMG, przy jednoczesnym przejmowaniu bardziej bezpośredniej kontroli nad cenami oraz sprzedażą. Wyniki będą wspierać rosnące przychody z cyfrowych usług. Mercedes pracuje również nad dalszą redukcją kosztów zmiennych i stałych oraz nad zmniejszeniem udziału nakładów inwestycyjnych.

Wspólne platformy akumulatorowe i skalowalne elektryczne platformy nowej architektury w połączeniu z postępami w technice baterii przyniosą wyższy stopień standaryzacji wespół z ograniczeniem kosztów. Oczekuje się, że udział kosztów baterii w samochodzie znacząco spadnie. Alokacja kapitału przesuwa się z „pierwszeństwa prądu” (ang. electric first) na „tylko prąd” (ang. EV only). Inwestycje w silniki spalinowe i napędy hybrydowe typu plug-in w latach 2019-2026 spadną o 80%. Na tej podstawie Mercedes-Benz prognozuje, że marże firmy w świecie pojazdów BEV będą podobne do tych w erze samochodów spalinowych.

Naszym głównym obowiązkiem w tej transformacji jest przekonanie klientów do zmiany – i chcemy to robić za pomocą atrakcyjnych produktów. Nasz flagowy model EQS to dla Mercedes-Benz dopiero początek nowej ery. – powiedział Källenius.

W ramach aktywności Mercedes-Benz na polu cyfryzacji fabryka Sindelfingen stanie się centralnym kampusem przyszłego systemu operacyjnego MB.OS.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments