Przy warunkach uprawy stworzonych dzięki nowym technologiom, bazylia produkowana w Bielsku-Białej może smakować dokładnie tak jak ta z toskańskich wzgórz. Jak to możliwe? Odpowiednio dobrane widmo światła jest w stanie wpłynąć nie tylko na wygląd rośliny, ale także na stężenie substancji odpowiedzialnych za walory smakowe w jej liściach i łodygach.

Sie.Jemy – jedna z pierwszych polskich farm wertykalnych, która już zdobyła uznanie wśród restauratorów – właśnie pozyskała pierwszą rundę finansowania. Spółka wykorzysta te środki na prace nad technologią i rozwój największego w Polsce kompleksu produkcyjnego działającego w technologii vertical farming.

Nowa miejska farma wertykalna w Bielsku-Białej to przestrzeń uprawowa inna niż wszystkie. Wypełniają ją długie rzędy kolorowo oświetlonych regałów, na których mienią się zielone listki. Każda wieża uprawowa składa się z kilku lub nawet kilkunastu półek, zamocowanych jedna nad drugą i połączonych z inteligentnym systemem nawadniania i odżywiania roślin.

Najnowocześniejsza technologia towarzyszy Sie.Jemy już od 2017 roku, kiedy to Michał Goławski i Jakub Szlachtowski postanowili założyć roślinny biznes. Dziś, niecałe 4 lata później ich produkcja mikroliści nabiera rozmachu, a spółka wkracza w nowy etap rozwoju.

Rośliny dla gastronomii premium

Od samego początku siewki, kwiaty jadalne i zioła od Sie.Jemy były skierowane do najbardziej wymagających klientów, czyli szefów kuchni wiodących polskich restauracji. Produkty te zamawiają takie gwiazdy polskiej sceny kulinarnej, jak Przemysław Klima z Bottiglieria1881, Łukasz Budzik z Mennicza Fusion czy Robert Trzópek. Choć dla wielu firm związanych z branżą gastronomiczną pandemia okazała się niebywale trudnym czasem, dla Sie.Jemy, stała się okresem rozkwitu.

Lockdown zamknął nasz główny rynek zbytu, jednak wykorzystaliśmy ten czas bardzo efektywnie. Dzięki pozyskanej inwestycji rozwinęliśmy technologię uprawową, eksperymentowaliśmy z nowymi odmianami roślin i przenieśliśmy się do nowego, większego centrum badań i upraw – mówi Michał Goławski, współzałożyciel Sie.Jemy.

Badania i rozwój z ekologią w tle

Jednym z kluczowych obszarów prac badawczych prowadzonych przez Sie.Jemy jest wpływ światła i środowiska uprawowego na właściwości roślin, w tym szczególnie na ich smak. Celem eksperymentów spółki jest tworzenie ziół i mikroliści o niepowtarzalnym, intensywnym smaku. Na farmie wertykalnej można dokładnie odwzorować warunki uprawowe, dzięki czemu np. bazylia od Sie.Jemy smakuje jak ta zerwana o poranku ze wzgórz na południe od Florencji.

Pionierskie i odważne podejście Sie.Jemy do biznesu przykuło uwagę dwóch inwestorów, którzy na początku 2021 roku wspólnie zamknęli rundę finansowania dla spółki. Pierwszym z nich jest Daftcode – wiodąca na polskim rynku grupa technologiczna zajmująca się tworzeniem startupów.

Zdecydowaliśmy się na inwestycję w Sie.Jemy, ponieważ uważamy, że projekty proekologiczne wciąż przyciągają zbyt mało uwagi inwestorów. Oprócz niewątpliwej szansy biznesowej, w Sie.Jemy upatrujemy się sposobu na walkę z pogłębiającym się kryzysem wodnym. Wertykalne uprawy hydroponiczne Sie.Jemy redukują zużycie wody blisko 13-krotnie w porównaniu do tradycyjnej uprawy rolnej, przynosząc jednocześnie 11-krotnie wyższe plony. Uprawy takie są ekologiczne i minimalizują ślad węglowy związany z produkcją roślin. To przyszłość rolnictwa i odpowiedź na postępujące zmiany klimatu. – mówi Jędrzej Szcześniak, współzałożyciel i Managing Partner Daftcode.Trafiając do naszego portfolio, Sie.Jemy dołącza do ekosystemu wsparcia biznesowego i technologicznego od Daftcode, a więc zyskuje partnera z doświadczeniem w tworzeniu i skalowaniu przedsięwzięć dla których R&D stanowi istotny filar rozwoju.

Obiecujący rynek dla inwestorów

Potencjał Sie.Jemy docenili także inwestorzy Jakub i Piotr Pietrzakowie – właściciele Grupy Pietrzak, którzy działają w obszarach retailu, produkcji oraz nieruchomości.

Dzięki naszej wspólnej inwestycji, spółka nie tylko zwiększy moce produkcyjne blisko dziesięciokrotnie, ale także będzie kontynuować swoje przełomowe badania. To pozwoli Sie.Jemy umocnić pozycję lidera na rynku gastronomii premium – mówi Jakub Pietrzak, współwłaściciel Grupy. – Hydroponika to w naszej ocenie nie tylko proekologiczna i dobra dla planety metoda upraw, ale też obiecująca inwestycja. Obserwujemy trendy na rynku restauracyjnym i wierzymy, że po opanowaniu pandemii i ponownym otwarciu gastronomii, lokale premium będą oblegane przez gości stęsknionych za doświadczeniem restauracyjnym i wyszukanymi daniami, które cieszą podniebienia. Będą więc potrzebowały takich solidnych i innowacyjnych dostawców jak Sie.Jemy, którzy jakość i smak stawiają za priorytet. Oczekujemy, że spółkę czeka w najbliższych latach duży wzrost – dodaje Pietrzak.

Te przewidywania inwestorów znajdują też potwierdzenie w liczbach. Jak podaje Grand View Research , globalny rynek upraw hydroponicznych do 2025 roku ma urosnąć o 22,52% w stosunku do roku 2019. Z kolei Markets and Markets szacuje, że do 2026 roku rynek ten ma być wart 17,9 miliarda dolarów.

Startup Sie.Jemy powstał w 2017 r. w myśl idei urban farming. W czasach, gdy powierzchnie uprawne maleją na rzecz wielkich miast, a przemysłowi hodowcy dbają o ilość, a nie o jakość – Sie.Jemy przenosi uprawy do wnętrza budynków. Tu, w warunkach wolnych od zanieczyszczeń cywilizacyjnych, takich jak smog, metale ciężkie czy azotany, produkuje żywność najwyższej jakości.

Zapewniając roślinom kontrolowane, optymalne warunki rozwoju, Sie.Jemy uzyskuje ich unikalny aromat, dokładnie tak, jak zaprogramowała to natura – bez względu na porę roku, pogodę czy degradację środowiska. O wartości mikroliści Sie.Jemy świadczy nie tylko ich nienaganny wygląd i smak, lecz także uznanie najlepszych polskich szefów kuchni od Bielska-Białej (gdzie znajduje się produkcja) aż po Gdańsk.

Marka Pietrzak powstała w 1994 roku, jako autoryzowany partner Renault w Polsce. Firma dynamicznie się rozwija, budując swoją pozycję w oparciu o kolejne marki aut dołączające do jej portfolio. Obecnie spółki, wchodzące w skład Grupy Pietrzak są właścicielami ośmiu obiektów na terenie Śląska i Warszawy, w których prowadzone są punkty sprzedaży i serwisu takich marek jak Renault, Dacia, Peugeot, Ferrari, Maserati oraz Alpine. Jesienią 2020 r. do portfolio GP dołączył ultra ekskluzywny Koenigsegg. Koenigsegg jest szwedzką manufakturą, która na indywidualne zamówienia klientów produkuje rocznie zaledwie kilkadziesiąt unikalnych supersamochodów. Katowicki salon Koenigsegg jest pierwszym i jedynym takim punktem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Wisienką na torcie w ofercie GP jest Ristorante La Squadra, będąca zwieńczeniem idei połączenia salonu sprzedaży wyjątkowych samochodów i znakomitej kuchni. Oddzielona od galerii szybą, by nawet przy jedzeniu można było podziwiać motoryzacyjne dzieła sztuki, serwuje dania włoskiej kuchni.

Inspiracją dla menu było Ferrari i legendarna Ristorante Montana z Maranello. Z Ristorante La Squadra współpracuje Mamma Rossella, która w swojej restauracji już od przeszło 30 lat karmi znakomitych gości, z kierowcami Scuderii Ferrari na czele.

Daftcode to polska spółka technologiczna działająca w oparciu o nowatorski model biznesowy Venture Building. Samodzielnie tworzymy startupy technologiczne – począwszy od fazy koncepcyjnej przez rozwój aż po wprowadzenie produktu na rynek. Zmieniamy śmiałe pomysły w globalnie operujące spółki, realizując projekty w takich obszarach, jak: business intelligence i rozwiązania antyfraudowe, mikrolokalizacja wewnątrzbudynkowa czy edukacja i druk 3D.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments