Polskie rozwiązania do zajęć online

Przedstawiamy przegląd polskich narzędzi do skutecznego prowadzenia lekcji online.

Universality
Rekomendowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, darmowa platforma ułatwiająca prowadzenie zajęć online. Platforma jest przystosowana do prowadzenia każdego przedmiotu szkolnego.
Dzięki narzędziu, nauczyciel może przenieść swoje lekcje do sieci, a wszystko odbywa się w kilku krokach. Dydaktyk wprowadza na platformie swój przedmiot, dzieli go na lekcje i dodaje materiały. Następnie zaprasza uczniów do dołączenia do zajęć. Może zlecać wykonanie konkretnych zadań i obserwować ich postępy.
„Chcemy, by uczniowie wraz z nauczycielami mogli kontynuować naukę przy wykorzystaniu jak najprostszych i jednocześnie kompletnych narzędzi. Dlatego udostępniliśmy Universality bezpłatnie” – mówi Jerzy Czepiel z Universality.
Dzwonek.pl
Darmowa platforma pozwala zarządzać klasą szkolną, przesyłać do uczniów i grupować teksty, materiały audio i wideo. Można zlecać zadania indywidualne i dla grup. Nauczyciel otrzymuje również raporty pozwalające weryfikować pracę i postępy uczniów.
Na czas kryzysu związanego z epidemią platforma poszerzyła bazę bezpłatnych treści dla części przedmiotów na poziomie szkoły podstawowej. Na platformie można korzystać między innymi z bazy płatnych i bezpłatnych e-podręczników, a także biblioteki interaktywnych ćwiczeń.
Załap.pl
Na platformie uczeń wybiera przedmiot i korepetytora. Decyzję można podjąć na podstawie biogramu, w którym znajduje się informacja o nauczycielu, jego wykształceniu i doświadczeniu. Kolejnym krokiem jest płatność, po której można rozpoczynać lekcję o wybranej wcześniej godzinie.
Istnieje możliwość korzystania z pomocy dydaktyka regularnie lub w trybie „lekcja na dzisiaj”. Chat z nauczycielem odbywa się w formie wideo, dostępna jest również wirtualna tablica do prezentowania treści. Uczeń ma możliwość zapisywania wideonotatek, które może odtworzyć po zakończeniu lekcji.
Nauczeni.pl
Platforma edukacyjna skierowana do dydaktyków, studentów i nauczycieli, którzy chcą udzielić korepetycji oraz uczniów potrzebujących dodatkowych zajęć. Korepetytor ustala godziny, w których jest dostępny.
W trakcie prowadzenia lekcji może korzystać z komunikatora tekstowego i wideo. Nauka jest prostsza dzięki tablicy interaktywnej i możliwości tworzenia notatek.
LiveWebinar
Pozwala m.in. na prowadzenie zajęć na żywo w formie spotkania wideo. Istnieje opcja automatycznego przypomnienia uczestnikom lekcji o wydarzeniu, np. na godzinę przed jego rozpoczęciem.
W trakcie spotkania nauczyciel ma możliwość ustawienia “trybu dyskusji”, w którym wszyscy uczestnicy mogą w każdej chwili zabrać głos. Z kolei w trybie “pytania i odpowiedzi” uczeń może poprosić o zabranie głosu poprzez kliknięcie odpowiedniego przycisku.
Clickmeeting
Lekcje można zorganizować również na platformie. Nauczyciel ma możliwość wgrania odpowiednich materiałów, np. prezentacji czy wideo, jeszcze przed rozpoczęciem lekcji. Istnieje również opcja udostępniania ekranu czy odtwarzania wideo z YouTube.
Dydaktyk może też włączać i wyłączać mikrofon konkretnej osoby, by mogła zabrać głos lub wziąć udział w dyskusji. Jest też sposobność przeprowadzenia testów i ankiet, a także korzystania z tablicy umożliwiającej pisanie w trakcie zajęć.