Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 19-23 września.

BIZNES I FINANSE: RYNEK

E-commerce: Optymalizacja konwersji (CRO) i automatyzacja należą do najważniejszych wyzwań stojących przed e-commerce, który powinien być częścią omnichannelowego doświadczenia klienta, ocenili polscy dyrektorzy e-commerce podczas Commerce Transformation Days (CTD) we Wrocławiu. Eksperci rozmawiali o tym, jak e-commerce zmienił się w trakcie i po pandemii oraz jakie trendy będą kluczowe w przyszłości. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.

E-płatności: Prawie 3/4 e-konsumentów (74%) kupuje online od co najmniej 5 lat, a 8% rozpoczęło swoją przygodę z e-handlem w czasie pandemii, wynika z raportu PayU „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 r.”. Ponad połowa kupujących (58%), którzy dokonali zakupu przez internet w okresie od stycznia do lipca 2022 r. deklaruje, że zawsze zwraca uwagę na to, jaka firma jest operatorem ich płatności podczas zakupów online.

E-płatności: Z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności skorzystało w ciągu ostatniego roku 88% Polaków, zaś 50% respondentów korzystało częściej niż do tej pory przynajmniej z jednej z nich, wynika z raportu Mastercard New Payments Index 2022.

Cyberbezpieczeństwo: Budowanie cyberodporności państwa jest elementem strategicznego podejścia do wzmacniania bezpieczeństwa, a w proces ten należy włączyć całe społeczeństwo, wskazuje raport „Systemowa odporność państwa w cyfrowej erze” Instytutu Kościuszki, Cybersec – Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa oraz Microsoftu.

E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 8,9% w sierpniu 2022 r. z 8,4% przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet spadła o 0,4% w ujęciu miesięcznym.

E-commerce: Produkty online co najmniej raz w miesiącu zamawia 75% osób, w tym 27% kupuje tak co najmniej raz w tygodniu, wynika z raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce”. Najczęściej zamawiamy ubrania, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy.

Cyberbezpieczeństwo: 37% organizacji nie ma pewności, czy niszczy dane w bezpieczny sposób, wynika z raportu opracowanego przez CogniClick na zlecenie Iron Mountain. Dotychczas w 54% przedsiębiorstw nie wdrożono rozsądnej strategii niszczenia urządzeń IT, podczas gdy brak odpowiednich procedur w tym zakresie stanowi główne źródło zagrożeń dla firmowych zasobów danych. Choć wraz z postępującą cyfryzacją biznesu, coraz częściej wrażliwe dane przechowywane są w chmurze lub środowisku hybrydowym, wciąż blisko 23% firm gromadzi je fizycznie w swojej siedzibie.

E-commerce: Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11% osób robi to kilka razy w tygodniu, wynika z kolejnej, tegorocznej edycji raportu Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród”. Badanie przeprowadzono na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami supermarketów Intermarché i Bricomarché. Jego wyniki pokazują, że zmiana nawyków zakupowych po pandemii utrwaliła się – w swoich odpowiedziach ankietowani deklarują, że wciąż robią zakupy przez internet częściej niż przed pandemią.

Cyfryzacja: Mając na uwadze znaczenie zielonej i cyfrowej transformacji Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium przygotowała praktyczny „Przewodnik dla przedsiębiorców dbających o (dobry) klimat. Jak cyfryzować firmę z myślą o środowisku?”, dedykowany małym i średnich przedsiębiorcom, które stanowią siłę napędową polskiej gospodarki. „Cyfryzacja pozytywnie wpływa na środowisko i wspiera jego ochronę, dlatego my wspieramy przedsiębiorców w adopcji nowoczesnych rozwiązań” – powiedział wiceprzewodniczący Rady Fundacji Wojciech Pantkowski. Stworzony z myślą o wyzwaniach klimatycznych poradnik zawiera zbiór rad, wskazówek i dobrych praktyk, które – efektywnie wdrożone – przyśpieszą proces zielonej transformacji polskich firm. Prezentowane rozwiązania mogą nie tylko wpłynąć na redukcję kosztów, optymalizację procesów czy redukcję śladu węglowego firmy, ale także pośrednio przełożyć się na wyższy poziom dobrostanu pracowników oraz klientów. Ponadto wdrażanie cyfrowych rozwiązań znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa firmy – w szczególności tak cennych w zdigitalizowanym świecie danych.

Subskrypcje: Rok 2022 zatrzymał dotychczasowy trend wzrostowy w segmencie usług subskrypcyjnych. 46% respondentów tegorocznej edycji badania Blue Media „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” deklaruje, że z nich nie korzysta. Na przestrzeni roku spadło zainteresowanie grami online, dostępem do prasy, korzystaniem z oryginalnego oprogramowania biurowego czy rozszerzonych wersji aplikacji sportowych. Niesłabnącą popularnością cieszą się natomiast serwisy oferujące dostęp do filmów i seriali – tu nieznacznie wzrosła liczba subskrybentów. Podobne zmiany odnotowały serwisy z muzyką oraz platformy e-learningowe. Te ostatnie podwoiły swój udział z 3 do 6%.

Telekomunikacja: Polacy najchętniej kupują usługi u małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, wynika z analiz firmy doradczej Audytel. Ich udział w rynku stacjonarnych usług dostępu do Internetu nieustannie rośnie i na koniec 2021 r. osiągnął rekordowe 38%. W czasie pandemii, w latach 2020-2021, na 900 tys. sprzedanych usług 530 tys. (59%) stanowiły te oferowane przez mniejszych dostawców.

Cyberbezpieczeństwo: Analitycy Cisco Talos natrafili na nową kampanię przypisywaną powiązanej z Rosją grupie Gamaredon APT, która infekuje ukraińskich użytkowników złośliwym oprogramowaniem wykradającym informacje. Cyberprzestępcy wykorzystują dokumenty phishingowe, zawierające przynęty związane z rosyjską inwazją na Ukrainę. Zainfekowane pliki LNK, PowerShell i VBScript umożliwiają wstępny dostęp do systemów, natomiast złośliwe pliki binarne są wdrażane w fazie poinfekcyjnej. Eksperci Cisco zidentyfikowali wykorzystanie niestandardowego implantu wykradającego informacje, który może eksfiltrować interesujące pliki ofiary i rozmieszczać dodatkowe payloady zgodnie z instrukcjami napastników.

Cyberbezpieczeństwo: Według badań Vectra AI, zespoły ds. bezpieczeństwa mają trudności z dotrzymaniem kroku postępowi cyberataków. Brak pełnego podglądu, trudność wykrywania nowoczesnych ataków i słaba integracja to czynniki wymienione jako trzy główne powody, dla których 79% decydentów ds. bezpieczeństwa stwierdziło, że narzędzia bezpieczeństwa nie spełniają swoich obietnic.

Cyberbezpieczeństwo: Według ukraińskiej Państwowej Służby Łączności Specjalnej i Ochrony Informacji, od początku rosyjskiej inwazji Ukraina doświadczyła 1 123 cyberataków. Chester Wisniewski, ekspert z firmy Sophos, wskazał że 37% celów hakerów było związanych z instytucjami rządowymi i obroną, co czwarty atak bazował na złośliwym kodzie, a 27% miało na celu kradzież poufnych informacji, ataki i działania związanych z Rosją hakerów skierowane są także w stronę państw należących do NATO.

BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI

PMPG Polskie Media: Odnotowało 2,27 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2022 r. wobec 4,36 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 21,85 mln zł w I poł. 2022 r. wobec 13,03 mln zł rok wcześniej.

Poczta Polska: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów, który zakłada zwolnienie Poczty Polskiej z wpłaty zysku za rok 2021 w wysokości blisko 30,08 mln zł do Funduszu Inwestycji Kapitałowych trafił do podpisu premiera, wynika z informacji na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Shoper: Odnotował 4,42 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. 2022 r. wobec 12,25 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk EBITDA wyniósł 8,11 mln zł wobec 6,3 mln zł rok wcześniej, a skorygowana EBITDA: 8,5 mln zł wobec 7,34 mln zł rok wcześniej.

XTPL: Odnotowało 2,72 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2022 r. wobec 4,65 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane całkowite przychody sięgnęły 4,79 mln zł w I poł. 2022 r. wobec 0,75 mln zł rok wcześniej.

Grupa AB: Ocenia, że nadal ma potencjał rozwoju, a w związku z cyfryzacją i chmurą te perspektywy są jeszcze większe, poinformował prezes Andrzej Przybyło. Grupa rozważa m.in. rozbudowę magazynu w Magnicach i ewentualne akwizycje. Wyraża ponadto intencję wypłaty dywidendy i kontynuowania buy backu.

MCI Capital: Zakłada, że najbliższe 2-3 lata są głównie okresem nowych inwestycji ze względu na sprzyjającą sytuację rynkową, poinformował prezes Tomasz Czechowicz. Fundusz interesuje się spółkami digitalowymi w regionie CEE, ale też coraz bardziej w Europie Zachodniej. Z kolei techVentures będzie pierwszym strumieniem potencjalnych wyjść z inwestycji.

OLX: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty platformie sprzedażowej OLX.pl, podał Urząd. Do zakwestionowanych praktyk należą m.in. wprowadzające konsumentów w błąd sortowanie ofert w serwisie oraz „iluzoryczna ochrona” kupujących w ramach „Pakietu ochronnego”. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10% obrotu.

Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody Asbisu za sierpień br. wyniosły ok. 207 mln USD i były o ok. 15% niższe r/r, podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.

MCI Capital: Odnotowało 80,33 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 430,63 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Wynik na certyfikatach inwestycyjnych sięgnął 86,33 mln zł w II kw. 2022 r. wobec 305,51 mln zł rok wcześniej.

Grupa AB: Odnotowała 151,11 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w roku obrotowym 2021/2022 (lipiec 2021-czerwiec 2022)  wobec 123,72 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. EBITDA Grupy wyniósł w tym okresie 231,4 mln zł i był wyższy od wartości uzyskanej w analogicznym okresie roku poprzedniego o 26,6%.

OPTeam: Odnotował 3,43 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2022 r. wobec 2,38 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 29,4 mln zł w I poł. 2022 r. wobec 33,13 mln zł rok wcześniej.

Samsara: Amerykańska firma Samsara otworzy swoje pierwsze biuro w Polsce, które zlokalizowała w Warszawie, podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), która wsparła firmę w wyborze lokalizacji oraz organizowała spotkania z przedstawicielami sektora IT i BSS oraz agencjami. Samara planuje stworzenie w Polsce najważniejszego – po USA – centrum technologicznego.

InPost: InPost, wspólnie z GreenWay i TBS Wrocław, zainstaluje na 6 wrocławskich osiedlach stacje ładowania samochodów elektrycznych, podała spółka.

Vigo Photonics: Zarząd Vigo Photonics chce, aby w przyszłym roku marże wróciły do poziomu z poprzednich lat, czyli powyżej 60%, a EBITDA powyżej 40%. Spółka pracuje nad tym, żeby cel strategiczny  w 2023 został zrealizowany, czyli przychody wyniosły w okolicach 100 mln zł, poinformował członek zarządu Vigo Photonics Łukasz Piekarski.

Poczta Polska: Wprowadzi od 1 października br. modyfikację cennika, podała Poczta. Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym wynosi nie więcej niż kilkanaście procent, a w większości przypadków – kilka. Wprowadzone zmiany zostały przyjęte przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Vigo Photonics: Spodziewa się w 2022 r. utrzymania płaskiej dynamiki przychodów w porównaniu do ubiegłego roku ze względu na utrudnioną dostępność komponentów, związaną z globalną sytuacją rynkową. Realizacja planu sprzedaży i zysku EBITDA na 2022 r. (odpowiednio: 80 mln zł oraz 33,5 mln zł) nie będzie możliwa, podała spółka. Część zamówień przesunie się na początek 2023 roku, co wzmocni wyniki przyszłego roku. Vigo w sposób ciągły monitoruje rynek dostaw, starając się zwiększać zapasy komponentów oraz współpracuje z klientami, aby wykorzystać ich pozycję na rynku w celu przyśpieszenia dostaw. Ponadto, spółka planuje od października br. wprowadzić nowy cennik, uwzględniający zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu rynkowym.

Vigo Photonics: Odnotowało 6,13 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I poł. 2022 r. wobec 12,41 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 30,72 mln zł w I poł. 2022 r. wobec 32,59 mln zł rok wcześniej.

Passus: Podpisał umowę o wartości 2,38 mln zł brutto z Państwowym Instytutem Badawczym na rozbudowę systemu SWG – Secure Web Gateway działającego w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Termin realizacji umowy wynosi jeden miesiąc od dnia jej zawarcia. Wykonawca zobowiązuje się do świadczenia usług gwarancyjnych dla systemu do 21 stycznia 2026 r.

Cloud Technologies: Zwiększyła sprzedaż danych o 18% r/r w lipcu. Ponad 80% przychodów Cloud Technologies w segmencie sprzedaży danych pochodzi z USA.

Signify: Firma z branży oświetleniowej nawiązała współpracę z firmą doradczą Westbridge. W ramach współpracy Signify wspiera właścicieli, inwestorów i deweloperów w zmniejszeniu zapotrzebowania energetycznego ich budynków poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania LED. Westbridge specjalizujące się w optymalizacji kosztów operacyjnych portfeli nieruchomości oraz w doradztwie w zakresie zarządzania obiektami i energią.

Check Point: Tysiące użytkowników usług finansowych Revolut mogło zostać ofiarami cyberataku, podczas którego ukradziono cenne pliki. Systemy firmowe instytucji finansowej, która oferuje nowoczesne usługi płatności P2P, wymiany walut oraz kryptowalut, zostały złamane przez cyberprzestępców. Revolut doświadczył wysoceukierunkowanego ataku hakerskiego, w wyniku, którego cyberprzestępca przejął dane osobowe, adresy oraz informacje o transakcjach części użytkowników. Z relacji użytkowników, można wnioskować, że atakujący uzyskał dostęp do systemów Revoluta kilka dni temu, przejmując również kontrolę nad chatem. W jaki sposób haker uzyskał dostęp? Za sprawą phishingu, czyli sztuczek socjotechnicznych, w których wykorzystuje się instytucje lub autorytety w celu uzyskania poufnych danych lub innych korzyści. W podobny sposób zaledwie kilka dni wcześniej zaatakowano Ubera – oceniają eksperci firmy Check Point Software, specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie.

Veeam: Ma nowego dyrektora ds. marketingu. Stanowisko CMO objął Rick Jackson, który był wcześniej szefem marketingu w Vmware, Qlik i Rackspace. W Veeam będzie kierował globalnymi działaniami marketingowymi, wspomagając firmę w budowaniu pozycji lidera na rynku nowoczesnych rozwiązań do ochrony danych

Bluerank: Dział analityki spółki ma nowego szefa, którym został Tomasz Trzósło. Był jednym z 30 certyfikowanych trenerów Google Ads w Polsce od 2013 roku (do zakończenia programu w w 2018 roku).

Xiaomi: Firma została sklasyfikowana na 31. Miejscu w tegorocznym rankingu 50 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw świata wg. Boston Consulting Group (BCG).

Comarch: Podał, że jako jedyny z czterech największych producentów systemów informatycznych do zarządzania przedsiębiorstwem zwiększył swój udział w krajowym rynku tych rozwiązań. Według raportu „Poland Enterprise Application Software Market Analysis and 2021 Vendor Shares” – przygotowanego przez firmę analityczną IDC – Comarch posiada 22,5% rynku i jest największym polskim dostawcą systemów ERP. Udziały pozostałych trzech firm informatycznych zmniejszyły się w porównaniu do roku 2020. Analitycy z IDC oszacowali, że całkowita wartość rynku rozwiązań informatycznych do zarządzania przedsiębiorstwem w Polsce w 2021 roku wynosiła 333,6 mln USD, czyli o 8,5 procent więcej niż w 2020 roku. W raporcie czytamy, że „rynek aplikacji dla przedsiębiorstw w Polsce kontynuował wzrost w 2021 r., ponieważ organizacje przyspieszyły działania w zakresie transformacji cyfrowej w odpowiedzi na zakłócenia biznesowe spowodowane pandemią COVID-19”.

inStreamly: Do spółki dołączył Radosław Dobrołęcki i objął nowo utworzone stanowisko VP Business Development. Do jego zadań będzie należało m.in. zarządzanie Działem Business Developmentu oraz stworzenie ekspansji inStreamly na nowe rynki. Obecnie firma działa w 15 krajach, m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Francji i Polsce.

YouTube: Szefowa platformy Susan Wojcicki podała, że w ciągu ostatnich 3 lat YouTube wypłacił twórcom, wykonawcom i firmom medialnym ponad 50 mld USD. Zarząd YouTube zapowiedział także: szerszy dostęp do programu partnerskiego YouTube – od początku 2023 roku twórcy filmów Shorts, z co najmniej tysiącem subskrybentów i uzyskanymi 10 mln wyświetleń w ciągu 90 dni, będą mogli zgłosić się do programu partnerskiego. Nowy model zarabiania na filmach Short –  na początku 2023 roku fundusz Shorts o stałej kwocie zostanie zastąpiony 45% przychodów z reklam, przydzielanymi na podstawie udziału treści danego twórcy w całkowitej liczbie obejrzeń Shorts. Wprowadzenie funkcji Creator Music – twórcy będą mogli w przystępnej cenie kupować licencje na muzykę wysokiej jakości. Ci, którzy nie będą chcieli z góry zapłacić za licencję, uzyskają możliwość wykorzystania muzyki i podzielenia się przychodami z artystą lub właścicielami praw autorskich do utworu.

Tiktok: W wyniku najnowszej aktualizacji konta należące do polityków i partii politycznych stracą dostęp do funkcji reklamowych na TikToku na poziomie całych kont reklamowych, co oznacza automatyczne obostrzenia reklamowe dla wszystkich powiązanych kont (polityków i partii politycznych), co w efekcie pomoże egzekwować dotychczasową politykę platformy w tym zakresie.

Huawei Polska: Rozpoczął partnerstwo z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej. Porozumienie zakłada wielopoziomową współpracę obydwu instytucji w zakresie edukacji studentów. Wśród wspólnych działań jest realizacja przedsięwzięć edukacyjnych, naukowych i badawczo-rozwojowych, a także organizacja tematycznych konferencji i seminariów, które podniosą poziom wiedzy studentów. Oprócz tego współpraca będzie stawiała na polepszenie kwalifikacji zawodowych studentów poprzez organizację studiów podyplomowych, szkoleń oraz praktyk przygotowujących do pracy w zawodzie. Huawei Polska ma także wspomagać Akademię WSB w tworzeniu programów studiów oraz innych form doszkalających.

Huawei Polska: W ramach inicjatywy TECH4ALL, Białowieski Park Narodowy, startup Rainforest Connection (RFCx) i Huawei wdrożyły system monitoringu akustycznego w Puszczy Białowieskiej, aby badać wpływ zmian klimatu na lokalną bioróżnorodność.

GIEŁDA, EMISJE, M&A

Aegis Security: Chce pozyskać 1,5 mln zł, które przeznaczy na dalsze skalowanie prowadzonego biznesu. W następnym kroku planuje pozyskanie inwestora instytucjonalnego i wejście na NewConnect pod koniec przyszłego roku, podała spółka.

Petgram: Planuje przeprowadzenie oferty publicznej akcji w formie kampanii crowdinvestingowej w IV kw. br. oraz debiut na rynku NewConnect w 2023 r., podała spółka. Zebrane od inwestorów środki umożliwią m.in. dalszy rozwój aplikacji dla posiadaczy kotów i psów, wsparcie jej działań marketingowych i ekspansję na nowych rynkach.

STS Holding: Podjął decyzję o wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2022, w kwocie 42 264 438,66 zł (tj. 0,27 zł na akcję), czyli nie więcej niż połowę zysku spółki osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego do 30 czerwca 2022 r., podała spółka.

PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE

Biedronka: Nową aplikację Biedronki pobrano 4 mln razy od 30 maja, kiedy sieć udostępniła ją w Apple App Store i Google Play, podała Biedronka. Liczba zarejestrowanych klientów posługujących się kartą MB przekroczyła 14 mln osób, co czyni program lojalnościowy Biedronki największym tego typu systemem w Polsce, podano także.

BLIK: Bank Millennium wspólnie z Polskim Standardem Płatności (PSP) rozpoczął pilotaż płatności odroczonych – usługi BLIK Płacę Później, podały bank i PSP.

DataWalk: DataWalk Inc. – spółka zależna DataWalk – otrzymała zamówienie z DLT Solutions LLC w USA, którego przedmiotem jest sprzedaż licencji w zakresie zastosowań związanych z działalnością klienta docelowego – Wydziału Dochodzeń Kryminalnych US Army na wykorzystanie platformy analitycznej DataWalk w zastosowaniach związanych z inwestygacją śledczą, podała spółka.

XTPL: Otrzymał warunkowy patent Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych dotyczący metody formowania linii o szerokości rzędu kilkuset nanometrów z wykorzystaniem opracowanego tuszu zawierającego nanocząstki srebra, podała spółka.

Saule: Spółka zależna Saule Technologies – Saule S.A. – zawarła umowę z Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska na dostawę i wdrożenie pilotażowego PESL (ang. perovskite electronic shelf label) do referencyjnego obiektu handlowego, podała spółka.

Reakto: Podpisało list intencyjny z gminą Skawina na przeprowadzenie pilotażu usługi szybkiego reagowania przy pomocy dronów. Pierwsze loty na obszarze, na którym znajdują się m.in. trzy strefy przemysłowe, zaplanowane są na I połowę 2023 r. Krakowski startup weźmie także udział w projekcie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), a docelowo ma w planach wyjście na rynki europejskie.

Barbora: Internetowy sklep spożywczy wzbogacił swoją flotę o 120 nowych Mercedesów Sprinter 315 CDI. Kierowcy firmy odbyli natomiast specjalistyczne szkolenie w ramach Akademii Bezpiecznej Jazdy. Spółka należy do Grupy Maxima, która w Polsce jest właścicielem sklepów Stokrotka.

Medicover: Sieć salonów optycznych Medicover Optyk we współpracy z AR-Labs.io wprowadziła rozwiązanie, które umożliwia wirtualne przymierzenie okularów. Wirtualne lustro, które pozwala pacjentom dobrać idealny model oprawek, pojawiło się w centrum medycznym Medicover przy ul. Wołoskiej 22 w Warszawie.

Alior Bank: Klienci, którzy zdecydują się na założenie Indywidualnego Konta Emerytalnego (IKE) lub Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) w oparciu o fundusze Alior TFI w oddziale Alior Banku, mogą zdobyć voucher o wartości 60 zł do wykorzystania na platformie Netflix. Wystarczy, że na jeden z produktów pozwalających gromadzić oszczędności na czas emerytury wpłacą min. 1000 zł i zarejestrują się na stronie konkursowej. Promocja trwa do 31 grudnia br. i obejmie sto pierwszych osób, które skorzystają z oferty.

Allegro: W okresie od kwietnia do czerwca 2022 roku zarejestrowano w Polsce ponad 90 tysięcy nowych działalności gospodarczych – tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Allegro Pay Business między innymi właśnie dla nich wprowadza nowe rozwiązanie. Nowo powstałe firmy i startup’y od pierwszego dnia działalności zyskują dzięki niemu limit BNPL (ang. buy now, pay later) w kwocie 3000 zł. Środki te można wykorzystać na zakup wyposażenia, czy innych produktów potrzebnych do biura na starcie.

Phoenix Systems, Atende Industries: Uczestniczą w konsorcjum realizującym nowoczesną platformę Edge-IoT w ramach programu UE Horyzont. Projekt „Cognitive Serverless Framework for the Cloud Edge Continuum” został wybrany do realizacji w ramach Horyzont Europa – największego unijnego programu w zakresie badań naukowych i innowacji. Wnioskowana, całkowita kwota projektu to ok. 6 mln euro, z czego dla spółki Phoenix Systems przypada ok. 445 tys euro, a dla Atende Industries – 160 tys. euro. Celem nowatorskiego projektu jest zbudowanie opartych o uczenie maszynowe rozwiązań do zarządzania ekosystemem technologii brzegowych (ang. Edge-IoT). W skład konsorcjum wchodzą europejskie firmy oferujące technologie open source, organizacje badawcze i dostawcy aplikacji brzegowych. Liderem konsorcjum jest Open Nebula Systems (Hiszpania), odpowiadająca za rozwój chmurowych rozwiązań zarządzających urządzeniami brzegowymi. Członkami konsorcjum zostali Umeå University (Szwecja), IKERLAN (Hiszpania), CETIC (Belgia), RISE Research Institutes of Sweden (Szwecja), SUSE (Niemcy), Acisa (Hiszpania), Nature4.0 (Włochy), a także Phoenix Systems i Atende Industries z Grupy Atende (Polska).

BLIK: Pojawi się jako nowy sposób płatności za przejazdy za pośrednictwem aplikacji Uber.

Salesforce: Lider w dziedzinie narzędzi CRM oraz komunikator WhatsApp ogłosiły nawiązanie partnerstwa. Jego celem jest umożliwienie zarówno samym klientom jak i markom jeszcze szybszej, wygodniejszej i najbardziej bezpośredniej komunikacji konsumentów z firmami oraz dokonywania zakupów z poziomu „czatu”, z wykorzystaniem zintegrowanych w aplikacji WhatsApp oraz w narzędziach marketingowych Salesforce rozwiązań automatyzujących marketing i lepiej personalizujących interakcje.

Orange Polska: Klienci marki nju mogą korzystać z sieci najnowszej generacji 5G. Dotyczy to użytkowników nju na abonament oraz nju na kartę od 29 zł.

ServiceNow: Firma działająca w dziedzinie zarządzania rozwiązaniami digital workflow poinformowała o wydaniu nowej wersji platformy Now (nazwa kodowa: Tokyo), która wesprze organizacje w pokonywaniu złożonych wyzwań biznesowych w niepewnym środowisku gospodarczym.

Kyndryl: Dostawca usług dla infrastruktury IT wprowadza na rynek platformę Bridge, która pozwala w czasie rzeczywistym zarządzać dostępną infrastrukturą IT oraz analizować dane pochodzące z różnych działów firmy przy wykorzystaniu automatyzacji, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Platforma Kyndryl Bridge działa w oparciu o model iPaaS (Integration platform as a service) i nie wymaga od firm zakupu dodatkowych narzędzi IT lub rezygnacji z dotychczas używanych.

Nowa Era, Vulcan: Stworzyły Empiriusz – pierwsze wirtualne laboratorium, zaprojektowane specjalnie na potrzeby szkół, wykorzystujące zestaw do VR HTC VIVE Cosmos. Rozwiązanie trafiło do ponad 700 szkół w całej Polsce.

Emplocity: Spółka zajmująca się automatyzacją procesów w biznesie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, podpisała umowę z Uniwersytetem SWPS na opracowanie wirtualnego asystenta dla terapeutów. Rozwiązanie ułatwi indywidualizowanie prowadzonych zadań terapeutycznych oraz komunikację z pacjentami. Umowa ma zostać zrealizowana do końca bieżącego roku.

Secfense: Wraz z Centrum Rozwoju Usług Zrzeszeniowych podpisały umowę, w ramach której w ofercie CRUZ dla banków spółdzielczych znajdzie się rozwiązanie User Access Security Broker.

Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji

(ISBnews/ISBtech)

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments