Od producenta mebli po wytwórcę koksu – coraz więcej tradycyjnych firm w Polsce sięga po sztuczną inteligencję (AI), by zwiększyć efektywność i lepiej wykorzystywać dane. O swoich doświadczeniach i projektach opowiedzieli menedżerowie WZK Victoria, Grupy KAN, Home Group i Atlas Ward podczas konferencji IFS Connect CEE w Warszawie.
Nowe możliwości dzięki AI
„Koksownia raczej nie kojarzy się z technologiami AI. A jednak wykorzystujemy sztuczną inteligencję do prognozowania składu mieszanki węglowej, by osiągnąć pożądane parametry produkowanego koksu – mówił Daniel Głogowski, Dyrektor IT w WZK Victoria.
Z kolei Artur Grzędzielski, Supply Chain Director w Home Group, wskazał, że jego firma testuje AI w analizie obrazu stanowiska roboczego.
„W naszym przypadku, przy tak wielu niepowtarzalnych operacjach i różnorodnych produktach, chcemy zwiększyć zarówno efektywność, jak i bezpieczeństwo pracy” – podał Grzędzielski.
Łukasz Urbaniak, Dyrektor IT Grupy KAN, podkreślił, że firma stawia na AI w obszarze obsługi klienta, planowania produkcji oraz finansów.
Natomiast Andrzej Tarasiewicz, Dyrektor Cyfryzacji w Atlas Ward, opowiedział o cyfrowej transformacji firmy budowlanej.
„Postawiliśmy na digitalizację procesów i budynków z wykorzystaniem technologii BIM. AI zaczynamy stosować m.in. do generowania modeli 3D, harmonogramów i kosztorysów. Skupiamy się na tych obszarach, gdzie sztuczna inteligencja realnie podnosi produktywność” – wymienił Tarasiewicz.

AI w praktyce
Jak zaznaczyli paneliści, kluczowym elementem wdrażania AI jest jakość i uporządkowanie danych.
„Żeby sztuczna inteligencja działała skutecznie, dane muszą być dobrze poukładane i osadzone w kontekście. Dlatego zostaliśmy klientem IFS – mówił Tarasiewicz. – System IFS, w połączeniu z naszymi urządzeniami, zapewnia kontekstowość danych, której potrzebujemy.
Grupa KAN liczy na wsparcie IFS w działaniach predykcyjnych i utrzymaniu ruchu. Firma tworzy też własnych agentów AI, którzy monitorują cykl pracy maszyn i dostarczają danych wspierających podejmowanie decyzji. Dodatkowo rozwija narzędzia, które mają wspierać instalatorów w doborze pomp ciepła.
IFS podczas konferencji ogłosił udostępnienie nowej generacji rozwiązań AI – tzw. Agentic AI, czyli cyfrowych agentów wspierających konkretne procesy w firmie.
„Budujemy platformę do produkcji agentów AI – wyspecjalizowanych cyfrowych pracowników – których będziemy wdrażać tam, gdzie przyniosą największy zwrot z inwestycji – zapowiedział Tarasiewicz.

Edukacja i dane – dwa filary sukcesu
Menedżerowie zgodnie podkreślili, że żadne rozwiązanie AI nie zadziała bez wysokiej jakości danych.
„Chcemy przewidywać zapotrzebowanie i trendy rynkowe. Ale wszystko zaczyna się od jakości danych. AI nie da wyników, jeśli dane nie są odpowiednio przygotowane – ocenił Grzędzielski.
WZK Victoria już dziś wspomaga swoje działania własnymi sieciami neuronowymi, które podpowiadają, jaką mieszankę zastosować w danym cyklu produkcyjnym.
Z kolei Tarasiewicz dodał: – Ja osobiście nie wierzę, że można osiągnąć korzyści z AI, jeśli nie zbudujemy cyfrowego DNA organizacji. Potrzebne są dane, konteksty, a przede wszystkim ludzie, którzy potrafią te dane czytać i na nich pracować.
Paneliści zgodzili się, że równie ważna jak technologia jest edukacja – zarówno w zakresie promptowania, jak i rozumienia potencjału AI w codziennej pracy.
„Branża budowlana to jeden z najmniej zdigitalizowanych sektorów. Ale właśnie dlatego, jeśli dobrze przeprowadzimy nasze inicjatywy, uzyskamy ogromny efekt dźwigni – podsumował Tarasiewicz.