epoint

XaaS – Anything as a Service – czyli oferowanie produktów i usług w formie abonamentu, staje się coraz popularniejsze. Analitycy przewidują, że w ciągu siedmiu najbliższych lat wartość modelu usługowego przekroczy bilion dolarów.

Popularność modelu subskrypcyjnego napędzana jest z obu stron, podobnie jak sprzężenie zwrotne. Konsumenci cenią go za elastyczność, więc firmy oferują coraz więcej swoich produktów i usług właśnie w tej formie. Według badania Fortune Business Insights, wartość rynku XaaS do 2030 roku wzrośnie do 3,2 bln USD, co daje CAGR o wartości 24,4% w latach 2023-2030. Ponadto, zgodnie z raportem EY, 90% firm ze wszystkich badanych branż rozważa lub już wprowadziło część swoich usługi i produktów w formie subskrypcji. Co więcej, z tego samego badania wynika, że 19% badanych czerpie z modelu usługowego 80% swoich przychodów.

W kontekście IT korzyści wynikające z modelu usługowego są podobne zarówno w sektorze technologicznym, jak i w innych sektorach gospodarki. Z perspektywy klienta to przede wszystkim niższy koszt jednorazowy inwestycji, elastyczność oraz możliwość skupienia się na core biznesu. Z kolei dla dostawcy model subskrypcyjny zapewnia większą stałość i przewidywalność dochodów. – mówi Mariusz Juranek, Dyrektor Handlowy w Polcom.

Czy każde rozwiązanie IT może być oferowane w modelu usługowym? W obszarze oprogramowania, model SaaS stał się praktycznie normą, ale równie dynamicznie rośnie w siłę PaaS – Platform as a Service – oraz IaaS – Infrastructure as a Service.

Przedsiębiorstwa planują przeznaczyć do końca 2023 roku na rozwiązania typu IaaS więcej środków niż na pozostałe modele usługowe w IT – wynika z badania Gartnera.
Usługi abonamentowe w zakresie body leasingu rozwiązują także problem braku kompetencji w organizacji czy wykwalifikowanych pracowników i pomagają zabezpieczyć najważniejsze firmowe obszary, które wpływają na ciągłość działania i rozwój.

W ramach modelu as a Service oferowane są różnorodne rozwiązania IT, takie jak cybersecurity, tworzenie kopii zapasowych czy platformy pod różnego rodzaju systemy oraz aplikacje. Dzięki modelowi usługowemu nawet firmy z sektora MŚP mogą korzystać z zaawansowanych rozwiązań technologicznych, zwiększających poziom bezpieczeństwa danych. – wskazuje Juranek.

Model usługowy podbija świat

XaaS to nie tylko model popularny w informatyce. Rolls Royce oferuje abonament na serwisowanie silników do samolotów odrzutowych, a coraz więcej koncernów z branży automotive oferuje samochody nie do sprzedaży, a właśnie wyłącznie na wynajem.

Samochód może być też usługą, wystarczy wspomnieć popularność carsharingu, czyli w zasadzie wynajmu krótkoterminowego. Nie trzeba kupować samochodu, można skorzystać w ramach abonamentu z floty dostawcy. Jednak, by taki system był sprawny, potrzebne są dane – lokalizacja samochodu, popularne trasy, obliczanie zużycia sprzętu itd. Zatem wszystko ściśle wiąże się z IT. – podkreśla Mariusz Juranek.

Wzrost popularności XaaS również poza sektorem technologicznym wzmaga zapotrzebowanie na usługi zaawansowanego przetwarzania informacji. Rosnąca ilość danych zakupowych o preferencjach klientów sprawia, że coraz lepiej można odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. Dane jednak trzeba odpowiednio przechowywać oraz kompleksowo zabezpieczać i skrupulatnie analizować.

Modele usługowe oparte są na przewidywaniu przyszłości – prognozowaniu zapotrzebowania klientów. Rozwiązania chmurowe pozwalają na szybką i efektywną analizę dużych zbiorów danych przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków finansowych. – podsumowuje Mariusz Juranek

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments