“W ubiegłym roku osiągnęliśmy dwucyfrowy wzrost całej grupy, która obejmuje min. Polskę, kraje Azji Centralnej i inne kraje Europy Wschodniej i przebiliśmy miliard euro sprzedaży. Jeśli chodzi o plany, to podstawowym celem każdej firmy jest zwiększanie obecności na rynkach globalnych. Staramy się to realizować głównie poprzez wprowadzanie nowych produktów zaadaptowanych do potrzeb regionalnych” – powiedział Sieger w rozmowie z ISBnews podczas Shaping Tomorrow MIT Global Startup Workshop (MIT GSW) w Warszawie.
Zdaniem CEO Grupy Polpharma, priorytetem w działalności firmy jest bycie silnym partnerem systemu opieki zdrowotnej poprzez udział w rozwiązaniach systemowych prowadzących do wzrostu dostępności koszt-efektywnych leków wysokiej jakości. Sieger podkreślił szczególną koncentrację Grupy na działalności B2B oraz na Azji Środkowej.
“Jesteśmy liderem rynku w Kazachstanie i rozwijamy działalność także w Uzbekistanie. Oczywiście nadal dużo inwestujemy w nasze polskie spółki. Jeśli chodzi o rozwój firmy poprzez fuzje i przejęcia – zawsze szukamy ciekawych firm z potencjałem rozwojowym do przejęcia lub współpracy, zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej” – dodał CEO Grupy Polpharma, wymieniając przejęcie jednej firmy oraz kilku marek w Polsce.
Sieger wyliczył też innowacje, które na rynek wprowadza Polpharma.
“Są to nowe produkty z segmentu OTC (bez recepty), a także kilka produktów o silnej marce w segmencie RX, gdzie nie obowiązują już patenty. W tym obszarze jesteśmy mocno obecni i już w tym roku wprowadziliśmy dwa nowe produkty na receptę o wysokim potencjale” – mówił Sieger, zaznaczając, że wymienione zadania to kontynuacja dotychczasowej strategii firmy.
”Pracujemy nad modelami , w obszarze badań i rozwoju, które pozwolą nam przyspieszyć proces formulacji nowych produktów oraz uzyskać nowe patenty dla niektórych z naszych produktów. Istnieje też duży potencjał w automatyzacji i digitalizacji dokumentacji rejestracyjnej, co ułatwia pracę producentom, ale także instytucjom odpowiedzialnym za rejestrację i ocenę bezpieczeństwa leków” – dodał CEO Grupy Polpharma.
Jak podkreślił, firma bardzo uważnie przygląda się także zwiększaniu efektywności swoich operacji przemysłowych.
“Inwestujemy w tzw. cyfrowe bliźniaki oraz nowy system operacyjny, który zarządza wszystkimi fabrykami według tych samych standardów wytwarzania i procesów kontroli jakości na wszystkich etapach produkcji, co pozwoli nam w przyszłości podejmować właściwe i szybsze decyzje na podstawie analizy predykcyjnej lub zastosowania sztucznej inteligencji. Właśnie w tym kierunku zmierzamy – chodzi nam o to, by działać skuteczniej, wykorzystywać nasze zasoby optymalnie a jednocześnie oferować pacjentom innowacyjne rozwiązania terapeutyczne” – stwierdził Sieger.
CEO Grupy Polpharma podkreślił, że firma inwestuje w start-upy wtedy, gdy istnieje uzasadnienie biznesowe – to znaczy, gdy dane rozwiązanie jest komplementarne wobec jej działalności lub zwiększa efektywność terapeutyczną leków.
“Interesują nas innowacyjne rozwiązania terapeutyczne dla pacjentów oraz narzędzia cyfrowe dające wymierną poprawę stosowania leków zgodnie z zaleceniami lekarskimi. Ostatnio pracowaliśmy nad produktami poprawiającymi przestrzeganie zaleceń w obszarze chorób sercowo-naczyniowych. Współpracujemy z wyspecjalizowanymi firmami technologicznymi, także w obszarze sztucznej inteligencji – zarówno w kontekście optymalizacji łańcucha dostaw, jak i oferowanego portfela leków i rozwiązań terapeutycznych” – wymienił CEO spółki.
Zapytany o trendy na rynku farmaceutycznym wskazał, że mamy do czynienia z epidemią otyłości i ze wzrostem liczby przypadków zespołu metabolicznego i z zachorowań na cukrzycę, a także upowszechnianiem się złych nawyków , które nie sprzyjają zdrowiu.
“Chcemy pomóc ludziom dłużej zachować zdrowie i w tym kontekście staramy się przesunąć uwagę bardziej w stronę medycyny prewencyjnej. Oferujemy suplementy diety oraz witaminy – zwłaszcza witaminę D3, która ma udowodnione działanie pro-zdrowotne. Wszyscy widzimy, że systemy opieki zdrowotnej mają coraz większe problemy z kosztami. Staramy się pozostać konkurencyjni cenowo i tym samym być pożądanym partnerem dla systemu opieki zdrowotnej. Myślę więc, że ważne jest również, abyśmy w tym kontekście oferowali produkty, których potrzebują pacjenci i za które płatnik może zapłacić” – podsumował CEO Grupy Polpharma.