Na rozwój centrów danych w Polsce największy wpływ mają zwiększone wymogi w zakresie bezpieczeństwa, takie jak dyrektywa NIS2, a także rosnące zapotrzebowanie na chmurę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Kingston. Wyzwaniem są przede wszystkim rosnące ceny energii, brak wykwalifikowanej kadry i regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa. Wykorzystanie sztucznej inteligencji wciąż pozostaje na wczesnym etapie, ale jej zastosowanie może zyskać na znaczeniu w przyszłości, jeśli pojawią się konkretne potrzeby klientów biznesowych.
Ankietowani zostali poproszeni o przyznanie oceny ważności (w skali od 1 do 5) różnym kryteriom związanym z działalnością centrów danych oraz rozwiązań, w które inwestują lub są skłonni zainwestować. Za najważniejsze (średnio 3,25) uznano kwestie dotyczące bezpieczeństwa przetwarzanych danych oraz związane z tym rosnące wymogi prawne. Duży wpływ na działalność obiektów data center w Polsce ma także rosnące zapotrzebowanie na chmurę (3,15), co powoduje konieczność przygotowania infrastruktury pod takie usługi. Popularność zyskują również rozwiązania hybrydowe, łączące zasoby wdrażane lokalnie oraz w chmurze (3,05), a także automatyzacja procesów zarządzania infrastrukturą centrów danych (3,05).
Co ciekawe, badanie Kingston wykazało, że na razie umiarkowane jest zainteresowanie systemami wspierającymi sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe (2,55), mimo częstego pojawiania się tych tematów w publicznych dyskusjach. Zdecydowana większość respondentów (85%) zadeklarowała, że obecnie mniej niż 10% ich infrastruktury IT jest wykorzystywane do obsługi AI. Tylko 15% badanych obsługuje AI w większym zakresie. Zastosowanie sztucznej inteligencji w polskich centrach danych wciąż pozostaje więc na wczesnym etapie rozwoju.
W centrach danych w Polsce sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są obecnie wykorzystywane przede wszystkim do analizy dużych zbiorów danych. Rozwój tych mechanizmów jest mocno powiązany z potrzebami klientów biznesowych – szczególnie banków i korporacji. Budowa autorskich narzędzi AI pozostaje domeną globalnych graczy. W Polsce kluczowe jest dostosowanie usług do wymagań klientów końcowych, a wzrost zapotrzebowania na rozwiązania sztucznej inteligencji wśród firm B2B może przyspieszyć ich wdrażanie w przyszłości – wskazuje Robert Sepeta, business development manager w firmie Kingston.
Mimo że obecnie tylko niewielki procent centrów danych w Polsce wykorzystywany jest do tych celów, spodziewamy się, że trend ten będzie postępował, jednak rozwój będzie przede wszystkim punktowy. Pełną obsługę AI, na przykład w kontekście trenowania modeli, będą w stanie realizować wyłącznie największe centra danych, dysponujące odpowiednimi zasobami i skalą operacyjną. Natomiast rozwiązania typu proof of concept (PoC), szczególnie oparte na modelach destylowanych jak w przypadku DeepSeek, już teraz działają w centrach danych. Podejście PoC umożliwia szybkie ocenienie koncepcji i stopniowe wdrażanie rozwiązań, co napędza dalszy rozwoju rynku – mówi Jarosław Łuczkiewicz, dyrektor marketingu i produktów w firmie Atman.
Ceny energii wyzwaniem dla stabilności obiektów
Wśród wyzwań w zapewnianiu stabilnego działania centrów danych na pierwszym miejscu ankietowani wymieniali rosnące ceny energii (80%) oraz koszty modernizowania infrastruktury (70%). Ważnym aspektem są również wprowadzane przepisy związane z cyberbezpieczeństwem, takie jak dyrektywa NIS 2 czy DORA (60%), którym centra danych muszą sprostać. W mniejszym stopniu wskazywane były braki kadrowe (45%), problemy z wydajnością sprzętu (20%) oraz łańcuchami dostaw (20%). Rosnące koszty energii elektrycznej znacząco wpływają na opłacalność działalności centrów danych, zmuszając je do poszukiwania bardziej wydajnych rozwiązań w zakresie zarządzania energią, chłodzenia i wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Przed podjęciem jakichkolwiek działań technicznych w celu ograniczania kosztów energii elektrycznej należy przeprowadzić pełny audyt efektywności energetycznej obiektu. Tylko na jego podstawie można będzie stwierdzić, czy konkretne działanie przyczyni się do ograniczenia kosztów energii. Pomocne może okazać się również wprowadzenie inteligentnych systemów zarządzanie energią, które monitorują i regulują zużycie energii w czasie rzeczywistym oraz pomagają w identyfikacji obszarów, które wymagają modernizacji. Potencjał ograniczenia kosztów energii w obiekcie ma także odzysk ciepła generowanego przez urządzenia sieciowe i przekierowanie go na ogrzewanie budynku lub do sieci ciepłowniczej. Oszczędności i przychody z tego tytułu mogłyby pomóc w długoterminowym redukowaniu kosztów energii przy jednoczesnym dążeniu do dekorbonizacji. Polska posiada jedną z największych sieci ciepłowniczych w Europie. To jedna z ważnych przewag na mapie inwestycyjnej segmentu data center w Europie – podkreśla Władysław Szewczuk, data center cluster leader Poland & Ukraine w firmie Eaton.
Co przeszkadza polskim data center w rozwoju?
Zdaniem ankietowanych największą przeszkodą w rozwoju polskich centrów danych jest silna konkurencja ze strony globalnych graczy (średnia ocena: 4,05). Rozwój lokalnych dostawców cyfrowych usług utrudniają również wysokie koszty początkowej inwestycji związanej z koniecznością zakupu sprzętu i infrastruktury do jego obsługi (3,80), a także skomplikowane procesy prawno-administracyjne, w tym uzyskanie pozwoleń na budowę czy spełnienie regulacji środowiskowych (3,00). Jako mniej istotne bariery wskazano ograniczony dostęp do taniej energii i trudności w pozyskaniu lokalizacji.
Polskie centra danych znajdują się w punkcie zwrotnym – z jednej strony muszą mierzyć się z rosnącymi kosztami i regulacjami, z drugiej wciąż ostrożnie podchodzą do innowacji, takich jak sztuczna inteligencja, czekając na konkretne zapotrzebowanie rynku. Wydaje się, że przyszłość branży zależy nie tyle od samych rozwiązań technicznych, co od umiejętności dostosowania się do nowych realiów. Bez strategicznego podejścia do budowy kompetencji i ścisłej współpracy z placówkami edukacyjnymi trudno będzie im konkurować z globalnymi graczami, którzy już teraz wyznaczają kierunki rozwoju – podsumowuje Robert Sepeta.
Badanie „Rynek centrów danych w Polsce” zostało zrealizowane w styczniu 2025 r. metodą CATI przez ośrodek Biostat na zlecenie firmy Kingston. Ankietą objęto dwudziestu decydentów IT z obiektów data center w Polsce.