Kontynuacja ambitnych programów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury drogowej i kolejowej, konieczność transformacji energetycznej polskiej gospodarki oraz utrzymująca się dobra kondycja budownictwa mieszkaniowego powodują, że potencjał polskiego rynku budowlanego w perspektywie do 2026 r. pozostaje znaczący. Zdecydowana większość planowanych inwestycji zlokalizowana jest na obszarze sześciu najbardziej rozwiniętych gospodarczo województw, które łącznie odpowiadają za dwie trzecie wartości rynku budowlanego.

Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego „Rynek budowlany w Polsce 2021-2026 – analiza 16 województw”, całkowita wartość 960 największych realizowanych i planowanych inwestycji w Polsce szacowana jest na 682 mld zł. Na potrzeby raportu analitycy firmy Spectis przeanalizowali prawie tysiąc inwestycji mających największy wpływ na przyszłą koniunkturę na lokalnych rynkach budowlanych. W każdym województwie analizie poddano 60 najważniejszych inwestycji (po 30 z segmentów budownictwa kubaturowego oraz inżynieryjnego). Łączna wartość flagowych projektów w fazie budowy to blisko 140 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 542 mld zł.

Średnio na jedną analizowaną inwestycję przypada kwota 710 mln zł, z czego dla budynków jest to 340 mln zł, a dla obiektów inżynieryjnych – blisko 1,1 mld zł. Jeśli chodzi o inwestycje inżynieryjne, na tak wysoką średnią wartość wpływ ma kilkanaście mega-projektów, wartych dziesiątki miliardów złotych. W przypadku tych inwestycji istnieje jednak poważne ryzyko opóźnień oraz tego, że niektóre z nich w ogóle nie zostaną zrealizowane.

Analiza planów inwestycyjnych wskazuje na to, iż liderami pod względem wartości projektów są województwa pomorskie i mazowieckie. Na Mazowszu najwięcej dużych inwestycji planowanych jest w segmentach: energetycznym, lotniskowym, hydrotechnicznym i drogowym, a także biurowym i mieszkaniowym. Natomiast w regionie pomorskim wiodącymi w przyszłości segmentami będą budownictwo energetyczne i hydrotechniczne. Na Pomorzu realizowane będą również znaczące inwestycje drogowe i kolejowe.

Na kolejnych pozycjach, jeśli chodzi o łączną wartość projektów, znajdują się województwa śląskie i małopolskie (po ponad 45 mld zł), a także dolnośląskie oraz zachodniopomorskie (po blisko 40 mld zł). Z wyjątkiem Mazowsza, gdzie znaczącą część planowanych inwestycji stanowią budynki niemieszkaniowe, w pozostałych regionach wśród największych inwestycji dominują obiekty inżynieryjne, zwłaszcza drogowe, kolejowe i przemysłowe.

Poza budownictwem inżynieryjnym, istotnym motorem napędowym budownictwa w regionach pozostanie segment mieszkaniowy. W 2020 r. w zdecydowanej większości województw odnotowano dodatnią dynamikę w obszarze liczby mieszkań, na budowę których wydano pozwolenia. Regionami o znaczących wzrostach były województwa lubuskie i kujawsko-pomorskie (wzrosty rzędu 22-25%), a także śląskie, świętokrzyskie i zachodniopomorskie (12-18%).

Jednocyfrowe spadki pozwoleń odnotowano natomiast w województwach: dolnośląskim, łódzkim, warmińsko-mazurskim i mazowieckim. Jak wynika z prognoz Spectis, w latach 2021-2026 średnioroczna liczba mieszkań oddanych do użytkowania wyniesie ponad 225 tys., z czego blisko 40 tys. przypadnie na woj. mazowieckie, a po 20-23 tys. na woj. dolnośląskie, małopolskie, pomorskie i wielkopolskie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments