Nowe badanie zrealizowane przez Economist Impact we współpracy z SAS pokazuje, że bankowość jest na rozdrożu. Eksperci mówią wprost: przyszłość nie będzie na nas czekać. Instytucje finansowe na całym świecie muszą nadążać za rosnącą zmiennością gospodarczą i gwałtownym przyspieszeniem technologicznym. Jak czytamy w nowym badaniu przyszłości sektora bankowego, banki muszą działać już teraz, jeśli chcą uchronić się przed utratą pozycji rynkowej.

Przed nami decydująca dekada dla bankowości, definiowana przez skomplikowanie regulacji, przełomy technologiczne i eskalację cyberzagrożeń. Aby utrzymać pozycję i przewodzić w erze cyfrowej inteligencji, sektor finansowy musi przywrócić zaufanie konsumentów na dużą skalę, wzmacniając procesy zarządzania danymi i wprowadzając innowacje w etyczny sposób – powiedział Stu Bradley, starszy wiceprezes ds. ryzyka, nadużyć i compliance w SAS.

GenAI jest (wszech)obecna, ale zwrot z inwestycji wymaga czasu… i pomysłu

Badanie wykazało niemal powszechne przyjęcie generatywnej sztucznej inteligencji; aż 99% ankietowanych dyrektorów potwierdziło wdrożenia GenAI. Ponad połowa dyrektorów wskazuje jednak, że dotychczasowe projekty GenAI przyniosły ograniczone lub nikłe korzyści finansowe.

Ponadto, podczas gdy innowacje GenAI zwiększają wykrywalność oszustw, przestępcy wykorzystują je do tworzenia deepfake’ów i syntetycznych tożsamości, które wymykają się konwencjonalnym metodom wykrywania. Prawie 80% ankietowanych dyrektorów spodziewa się, że cyberataki, oszustwa i przestępstwa finansowe będą miały duży wpływ na działalność operacyjną w nadchodzącej dekadzie.

Korzyści płynące z wdrożenia GenAi, takie jak usprawnienie operacji i personalizacja doświadczeń klientów, wprowadzają również znaczące ryzyko operacyjne, etyczne i regulacyjne. Banki muszą równoważyć innowacje z czujnością na każdym kroku – powiedziała Melanie Noronha, dyrektor ds. polityki i spostrzeżeń w Economist Impact.

Zarządzanie ryzykiem to już nie jest zwykły biznes

Dzisiejsza zmienność makroekonomiczna, charakteryzująca się wahaniami stóp procentowych, naprężeniami płynności i pęknięciami systemów finansowych, sprawiła też, że inteligentne zarządzanie ryzykiem stało się kluczowym elementem strategii odporności instytucji. Z raportu wynika, że:

  • Wahania stóp procentowych ujawniają luki w płynności, obniżając wartość rynkową aktywów o stałym dochodzie i zmniejszając depozyty klientów.
  • W odpowiedzi banki wdrażają sztuczną inteligencję do dynamicznych testów warunków skrajnych, modelowania ryzyka płynności i analizy ryzyka w czasie rzeczywistym.
  • Zagrożenia w zakresie zgodności z nasilają się ze względu na fragmentaryczne ramy regulacyjne dotyczące prywatności danych, sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa.

Banki muszą włączyć elastyczne zarządzanie ryzykiem do każdej warstwy swoich transformacji cyfrowych i operacyjnych. W świecie coraz szybszych zmian odporność jest czymś więcej niż tylko zabezpieczeniem – to katalizator wzrostu i przewagi konkurencyjnej – powiedziała Melanie Noronha.

Zarządzanie i regulacja na plus, Fintechy i e-banki w natarciu

Większość dyrektorów z sektora bankowego (68%) nie postrzega regulacji jako ograniczeń, ale jako czynniki sprzyjające innowacjom. Banki zwracają na etykę sztucznej inteligencji większą uwagę niż kiedykolwiek. Na przykład wiodące instytucje, takie jak Standard Chartered i DBS Bank, wdrażają dedykowane modele zarządzania sztuczną inteligencją, aby zrównoważyć innowacje z przejrzystością i uczciwością, wyznaczając nowe standardy branżowe w zakresie odpowiedzialnych innowacji.

Tradycyjne banki spodziewają się dalszego nasilenia konkurencji ze strony banków wyłącznie cyfrowych, innowatorów z branży fintech, Big Techów, a także banków centralnych gotowych emitować własne waluty cyfrowe. Mimo to strategiczne partnerstwa, zwłaszcza z firmami z branży fintech i Big Tech, są jednymi z najszybszych sposobów na skalowanie innowacji i odblokowywanie nowych segmentów klientów.

Te partnerstwa mogą jednak wiązać się z ryzykiem – 43% badanej kadry kierowniczej wymienia udostępnianie danych stronom trzecim jako główną obawę w zakresie bezpieczeństwa. W odpowiedzi, jak zauważono w badaniu, banki stosują wspólne zarządzanie, jasne protokoły danych i zintegrowane cyberbezpieczeństwo w celu ochrony współpracy.

Inercja jest poważnym zagrożeniem dla tradycyjnych podmiotów z tej branży. Niepowodzenie banków w przekształceniu technologii, zarządzania i talentów w prawdziwe, skoncentrowane na kliencie innowacje może oznaczać ich upadek – dodaje Melanie Noronha.

5 imperatywów dla udanej innowacji

W najnowszym raporcie zidentyfikowano także pięć podstawowych strategii pozwalających na osiągnięcie pozycji lidera w erze inteligentnej bankowości:

  1. Wzmocnienie zarządzania danymi i sztuczną inteligencją na rzecz etycznych innowacji i odporności operacyjnej.
  2. Budowanie zaufania klientów poprzez przejrzystość, ochronę danych i etyczne praktyki AI.
  3. Udoskonalenie compliance dzięki zautomatyzowanej, usprawnionej współpracy między działami firm.
  4. Dążenie do strategicznego partnerstwa z firmami fintech i Big Tech w celu zwiększenia zasięgu i możliwości.
  5. Przyspieszenie innowacji strategicznych poprzez podnoszenie kwalifikacji pracowników i modernizację infrastruktury.

Liderzy bankowości powinni pamiętać, że przyszłość nie będzie na nich czekać. Ci, którzy przewodzą z nastawieniem na cyfrową inteligencję i innowacje nie tylko zwiększą odporność przedsiębiorstwa – pomogą też przedefiniować branżę, jednocześnie kładąc solidne podstawy pod jej przyszły wzrost – powiedział Alex Kwiatkowski, dyrektor ds. globalnych usług finansowych w SAS.

Raport Intelligent Banking: The Future Ahead jest oparty na odpowiedziach 1700 członków kadry kierowniczej wyższego szczebla z sześciu kontynentów oraz na pogłębionych wywiadach z wybranymi członkami kadry kierowniczej sektora bankowego i fintech. Publikacja jest kontynuacją przełomowego badania Banking in 2035, opublikowanego po raz pierwszy przez Economist Impact i SAS w 2022 roku.

epoint
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze