Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 13-17 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Tantiemy: Związek Artystów Scen Polskich (ZASP) apeluje o wprowadzenie przepisów umożliwiającym artystom otrzymywanie tantiem nie tylko z korzystania filmów i seriali w internecie, ale także w przypadku ich ponownej emisji.
Tantiemy: Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw, która zakłada ze twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać tantiemy za udostępnianie ich dzieł w internecie, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
AI: Co czwarty CEO z Polski (27%) stawia na pierwszym miejscu sztuczną inteligencję; priorytetem dla prowadzenia biznesu jest rekonfiguracja łańcucha dostaw (47%) oraz inwestowanie w nowe produkty i usługi (40%), wynika z badania EY – CEO Outlook Pulse Survey.
Praca zdalna: Wyłącznie z domu pracują pracownicy w co dziesiątym przedsiębiorstwie (9%), niemal co drugi pracodawca (47%) nie oferuje pracownikom pracy zdalnej, wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Pracodawcy wśród zalety hybrydowego modelu pracy wskazują na mniej zwolnień chorobowych pracowników – 49% pracodawców wyraziło tę opinię.
E-usługi: Polacy chętnie korzystają z cyfrowych usług publicznych. Według badania PIE, 5,4% respondentów zadeklarowało, że nie korzysta z tego typu usług. Najczęściej Polki i Polacy korzystają z mObywatela (64,7%), ePITu (63,3%) i Profilu Zaufanego (61,3%). Najmniejszą popularnością (poniżej 5% wykorzystania) cieszą się portale PUESC i eKRUS. Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z cyfrowych usług publicznych, to najczęściej Polacy deklarują, że korzystają z nich kilka razy w roku lub kilka razy w miesiącu. Zdecydowana mniejszość deklaruje korzystanie codzienne, z wyjątkiem portalu praca.gov.pl oraz aplikacji mObywatel, z której zauważalna część obywateli korzysta codziennie.
Cyberbezpieczeństwo: Nawet 2,73 mln USD – tyle średnio płaciły duże firmy za odzyskanie danych po ataku ransomware w 2023 roku. Z raportu State of Ransomware 2024 firmy Sophos wynika również, że: odsetek firm dotkniętych atakami ransomware nieznacznie spadł – z 66% w 2022 r. do 59% w 2023 r. Drugi rok z rzędu najczęściej wskazywaną przyczyną ataków ransomware było wykorzystanie przez cyberprzestępców luk w zabezpieczeniach w środowisku IT; 63% żądań okupu opiewało na sumę 1 mln USD lub więcej, a 30% na ponad 5 mln USD.
AI: Niemal 80% pracowników spodziewa się, iż narzędzia wykorzystujące Gen AI będą miały wpływ nawet na 20 godzin ich tygodniowego czasu pracy, wynika z raportu Avanade „Generative AI Organizational Readiness Report”. Większość ankietowanych (63%) podkreśla jednak potrzebę podniesienia swoich kompetencji w zakresie korzystania z narzędzi AI. W ciągu sześciu tygodni od implementacji innowacyjnego narzędzia AI Microsoft 365 Copilot Avanade zaoszczędziło ok. dwóch godzin czasu pracy swoich zespołów dziennie. Dzięki wczesnemu dostępowi do Microsoft 365 Copilot oraz realizacji szeroko zakrojonych testów, Avanade jako jedna z pierwszych firm zaoferowała klientom kompleksowe wsparcie w adopcji technologii Gen AI i optymalnym wykorzystaniu jej możliwości. „Prym w poziomie implementacji technologii AI w Polsce wiodą branża finansowa (bankowość i ubezpieczenia) i handlu detalicznego. Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, firmy handlowe wykorzystują AI m.in. do poprawy procesów obsługi klienta i optymalizacji łańcucha dostaw, która pozwala np. dostosowywać asortyment sklepu do bieżących trendów na rynku. Natomiast branża finansowa weryfikuje możliwości technologii AI w zakresie personalizacji usług kreowanych dynamicznie w oparciu o zbierane i analizowane dane. Widzimy także potencjał wykorzystania Gen AI w branży medycznej. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji automatyzując część powtarzalnych czynności odciążą zarówno pracowników administracyjnych jak i lekarzy. Możliwość realizacji części czynności przez systemy wsparte przez AI w perspektywie czasu zwiększy dostępność usług opieki zdrowotnej przy zachowaniu kontroli jakości” – skomentował country manager Avanade w Polsce Bartłomiej Antczak.
E-commerce: 40% Polaków udostępni swoje dane, o ile w zamian otrzyma zniżki i specjalne oferty. Jeszcze więcej, bo dwie na trzy osoby (67%) pobierze też aplikację sprzedawcy w celu uzyskania lepszych premii lojalnościowych lub nagród. Ponad połowa polskich konsumentów chce korzystać z personalizowanych zniżek i specjalnych ofert podczas zakupów. 3/4 firm umożliwia klientom dostęp do programów lojalnościowych, a co czwarta uważa, że zna większość swojej bazy klienckiej na tyle, aby personalizować produkty, rabaty i usługi.
HR/IT: Microsoft opublikował wyniki czwartego, corocznego raportu Work Trend Index, który powstał we współpracy z LinkedIn. Przebadanych zostało 31 000 osób z 31 krajów, a wyniki globalne prezentują się następująco: Pracownicy chcą AI w pracy i nie będą czekać, aż firmy nadrobią zaległości. 75% pracowników biurowych korzysta obecnie z AI w pracy. Przytłoczeni i znajdujący się pod presją pracownicy twierdzą, że AI oszczędza czas, zwiększa kreatywność i pozwala im skupić się na najważniejszej pracy. Podczas gdy 79% liderów zgadza się, że wdrożenie AI ma kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności, 59% martwi się o ilościowe określenie wzrostu produktywności wynikającego z AI, a 60% obawia się, że ich firma nie ma wizji i planu jej wdrożenia. Podczas gdy liderzy czują presję, by przełożyć indywidualny wzrost produktywności na wpływ na organizację, pracownicy nie czekają, by czerpać z tego korzyści: 78% użytkowników AI wprowadza własne narzędzia AI do pracy. AI podnosi poprzeczkę dla pracowników i przełamuje ograniczenia związane z karierą. Podczas gdy dwie trzecie liderów nie zatrudniłoby kogoś bez umiejętności w zakresie AI, 39% użytkowników przeszło szkolenie w tym zakresie w swojej firmie. Profesjonaliści szkolą się na własną rękę. Pod koniec ub.r. zaobserwowano 142-krotny wzrost liczby członków LinkedIn dodających do swoich profili umiejętności AI, takie jak Copilot i ChatGPT, oraz 160% wzrost liczby specjalistów nietechnicznych korzystających z kursów LinkedIn Learning w celu rozwijania swoich umiejętności AI. Zwiększa się liczba zaawansowanych użytkowników AI. W badaniu wyłoniły się cztery typy użytkowników AI – od sceptyków, którzy rzadko korzystają z AI, po zaawansowanych użytkowników, którzy używają jej w szerokim zakresie. W porównaniu do sceptyków, zaawansowani użytkownicy AI zmienili swój dzień pracy w fundamentalny sposób, przekształcając procesy biznesowe i oszczędzając ponad 30 minut dziennie. Ponad 90% zaawansowanych użytkowników twierdzi, że AI sprawia, że ich przytłaczające obciążenie pracą jest łatwiejsze do opanowania, a praca przyjemniejsza. Power userzy pracują dla innego rodzaju firm. Jest o 61% bardziej prawdopodobne, że usłyszeli od przełożonego o znaczeniu korzystania z GenAI w pracy, o 53% bardziej prawdopodobne jest, że otrzymają zachętę od kierownictwa do rozważenia, w jaki sposób AI może przekształcić ich funkcję, a o 35% bardziej prawdopodobne jest, że otrzymają szkolenie w zakresie AI dostosowane do ich konkretnej roli lub funkcji.
AI: Jedna na pięć osób zatrudnionych w Europie boi się, że sztuczna inteligencja może zastąpić ją w większości zawodowych zadań. SD Worx, wiodący europejski dostawcę rozwiązań HR, przeprowadził badanie dot. wykorzystywania sztucznej inteligencji w miejscu pracy wśród ponad 5 000 firm i 18 000 pracowników w 18 europejskich krajach. Wynika z niego, że chociaż wdrożeń AI jest coraz więcej, to europejscy dyrektorzy ds. HR nie postrzegają sztucznej inteligencji za istotne wyzwanie w 2024 roku.
Reklama: Rynek reklamy zewnętrznej wzrósł o 28% r/r w I kw. 2024, według raportu IRGZ. Izba prognozuje że udział rynku OOH w rynku reklamy wzrośnie w tym roku m.in. dzięki pozytywnemu wpływowi kampanii przed wyborami do samorządu i parlamentu europejskiego oraz przy okazji imprez sportowych ME w piłce nożne, Igrzyska w Paryżu. Dynamika wzrostu rynku OOH szacowana jest w tym roku na 12-16%.
AI: Trzy czwarte dyrektorów generalnych (76%) uważa, że sztuczna inteligencja przyniesie korzyści w zakresie wydajności, ale będzie miała niewielki wpływ na wzrost przychodów, wynika z badania EY CEO Outlook Pulse Survey. Polska jest liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod kątem liczby specjalistów AI, jednocześnie zajmując 7. miejsce w rankingu wszystkich krajów UE.
Trendy technologiczne: Wyniki badania pt. „Młodzi a technologia” przeprowadzonego przez Archicom we współpracy z Fundacją Econverse, pokazują, że chęć wykorzystania technologii przez młodych ludzi pojawia się na pierwszym etapie procesu zakupu nowego mieszkania, czyli jego poszukiwaniach. 66% ankietowanych oceniło pozytywnie możliwość wzięcia udziału w wirtualnym spacerze po potencjalnym mieszkaniu. Dla 49% respondentów ważne jest również zapoznanie się z najbliższą jego okolicą przy użyciu tej samej technologii. 63% badanych zadeklarowało, że możliwość aranżacji wnętrza przez przeglądarkę internetową byłaby dla nich istotnym kryterium zakupowym. Blisko 85% badanych było skłonnych do zainstalowania oprogramowania rekomendowanego przez dewelopera, które umożliwiałoby kontrolowanie zużycia prądu czy też zarządzenie temperaturą i światłem. W ocenie respondentów o jakości technologicznej lokalu świadczą przede wszystkim: sprzęt AGD sterowany smartfonem i/lub głosem (18%), zarządzanie temperaturą (17%), zarządzanie oświetleniem (12%), a także systemy bezpieczeństwa, samowystarczalne i inteligentne urządzenia AGD, smart home i kontrolowanie zużycia prądu.
AI: Resort cyfryzacji zapowiedział, że powstanie Komisja nadzoru nad sztuczną inteligencją. Konfederacja Lewiatan uważa, że powinna ona wypracować zasady współpracy pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami, unikać biurokratycznych procedur w bieżącej pracy oraz elastycznie reagować na rozwój sztucznej inteligencji.
AI: Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) i sztuczna inteligencja znacząco zmienią funkcjonowanie firm w przyszłości – twierdzi 81% respondentów badania Dell Technologies Innovation Catalyst. Wśród najszybciej rosnących organizacji (wzrost przychodów +25% w 2023 roku) odsetek ten wzrasta do 91% odpowiedzi. Wyniki badania, przeprowadzonego wśród 6600 decydentów biznesowych i IT z 40 krajów (w tym z Polski), pokazują, że chociaż panuje duży optymizm dotyczący sztucznej inteligencji i GenAI, stopień przygotowania organizacji na szybkie tempo zmian jest mocno zróżnicowany. Większość respondentów, 82%, twierdzi, że ma dobrą pozycję konkurencyjną i mocną strategię. Jednocześnie prawie połowa (48%) nie jest pewna, jak będzie wyglądała ich branża w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat, a prawie sześciu na dziesięciu respondentów (57%) ma trudności z dotrzymaniem tempa. Zdaniem ankietowanych główne wyzwania utrudniające wprowadzanie innowacji to problem ze znalezieniem talentów (35%), obawy dotyczące prywatności danych i cyberbezpieczeństwa (31%) oraz brak budżetu (29%). Nieco inaczej wygląda to dla polskich managerów i decydentów IT: na pierwszym miejscu są również obawy związane z cyberbezpieczeństwem (33%), ale dalej – problem z przestarzałym lub zbyt złożonym środowiskiem IT (29%) i brak czasu (29%).
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Sygnity: Odnotowało 7,47 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 10,66 mln zł zysku w okresie porównywalnym (październik – grudzień 2022 r.), podała spółka.
Thorium Space: Spółka – z portfela Smartlink Partners i JR Holding ASI – zaprezentuje strategię biznesową 21 maja, podała spółka.
Digital Network: Odnotowało 2,85 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 0,91 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Pointpack: Odnotował 0,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 0,21 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
T-Mobile Polska: Odnotował 453 mln zł skorygowanej EBITDA AL wobec 439 mln zł na tym poziomie rok wcześniej, podał operator.
Scanway: Planuje uczestniczyć w 4 różnych misjach kosmicznych w br.: Ariane 6, XD, EagleEye oraz OTTER, poinformowali przedstawiciele spółki. Scanway dostarczył produkty po swojej stronie, ale start misji uzależniony jest od wielu czynników, podkreślili.
InPost: Nie obawia się, że jego rentowny model biznesowy może zostać łatwo skopiowany, skutkując dużą presją konkurentów w Polsce, ocenił prezes Rafał Brzoska. Podkreślił, że spośród ponad 60 projektów automatów paczkowych w Europie tylko InPost nie przynosi strat.
InPost: Wzrost wolumenów paczkowych InPostu obserwowany w pierwszych tygodniach II kwartału br. może być symptomem ożywienia gospodarczego i napawa umiarkowanym optymizmem, ocenił prezes Rafał Brzoska.
Scanway: Odnotowało 1,16 mln zł straty netto w I kw. 2024 r. wobec 0,46 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Kino Polska TV: Odnotowało 18,73 mln zł skonsolidowanego zysku netto (wzrost o 39% r/r) w I kw. 2024 r. oraz 22,95 mln zł zysku operacyjnego (wzrost o 34% r/r) przy 75,51 mln zł przychodów z umów z klientami (wzrost o 7% r/r), podała spółka, prezentując wstępne dane.
InPost: Grupa podtrzymuje prognozy na rok 2024 przedstawione wraz z wynikami za 2023 rok, podała spółka.
InPost: Odnotował 256,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej, przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 115,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
PTWP: Grupa w I kw. 2024 r. wypracowała 21,5 mln zł przychodów netto ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 9% r/r. W raportowanym okresie Grupa odnotowała wzrost kosztów działalności operacyjnej, przeznaczonych na inwestycje oraz jednorazowe koszty związane z procesem przeniesienia notowań na główny parkiet GPW. Wymienione działania miały jednorazowy wpływ na ujemną EBITDA oraz stratę netto. Grupa PTWP pozostaje w bardzo dobrej kondycji finansowej, o czym świadczy 23,8 mln zł pozycji gotówkowej na koniec marca br.
E-Shopping Group: Spółka e-commerce wypracowała w I kwartale 2024 r. blisko 0,8 mln zł przychodów netto ze sprzedaży, co dało wynik wielokrotnie wyższy w porównaniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego. Zrealizowany w tym czasie koszyk zamówień liczył około 9200 transakcji. Spółka równolegle rozgląda się za nowym rynkiem zbytu, nie wyklucza także akwizycji.
Snok: Firma dołącza do Programu Współpracy w Cyberbezpieczeństwie (PWCyber), prowadzonego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Zaawansowane Cyberbezpieczeństwo SAP w SNOK. Firma oferuje unikalne narzędzia i metodyki zabezpieczania aplikacji SAP przed cyberatakami, co ma kluczowe znaczenie dla szerokiego grona firm i instytucji publicznych korzystających z systemów SAP. Snok wdraża rozwiązania, które odpierają zagrożenia, zwiększając tym samym bezpieczeństwo danych i procesów swoich klientów.
Fluence Technology: Spółka z portfela JR Holding ma nowego chief financial officer (CFO) Dawida Kosieradzkiego.
Value Media (Group One): Piotr Opłotny, dotychczasowy dyrektor strategiczny w Starcom, dołączył do agencji na stanowisko head of strategy.
Ekipa Holding: Grupa z portfela JR Holding, osiągnęła w I kw. przychody netto ze sprzedaży na poziomie 12,65 mln zł, co stanowi wzrost o 92,12% r/r. Główne źródła przychodów w grupie to reklamy wyświetlane w materiałach wideo, udzielone licencje na używanie znaków towarowych, współpraca z markami, sprzedaż produktów takich jak odzież, napoje czy słodycze oraz organizacja eventow i spotkań z fanami. Skonsolidowany zysk netto wyniósł około 1,09 mln zł.
LUG: Grupa kapitałowa zakończyła I kwartał roku skonsolidowanymi przychodami na poziomie 46,82 mln zł, wobec 62,15 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 18,85 mln zł. Poziom marży brutto na sprzedaży został utrzymany na poziomie 40,3%. W I kwartale 2024 r. Grupa odnotowała 0,97 mln zł skonsolidowanej straty netto. Wyniki okresu rozliczeniowego odzwierciedlają koniunkturę rynkową sektora publicznego i przemysłowego w całej Europie, podano w komunikacie.
Motorola: Powołała Antonio La Rosę na stanowisko B2B sales lead na rynku EMEA (Europa, Bliski Wschód oraz Afryka). La Rosa jest związany z firmą Motorola od 2019 roku.
Vertiv: Dołączył do Stowarzyszenia Polish Data Center Association (PLDCA), które łączy właścicieli i operatorów największych centrów danych w Polsce w celu wzmacniania ich potencjału w polskiej branży IT. „Rozwój dużych serwerowni w Polsce jest istotny ze względu na dynamiczny wzrost potrzeb w zakresie przechowywania i przetwarzania danych. Inwestycje w tego rodzaju infrastrukturę mogą przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności kraju w obszarze technicznym oraz wspierać rozwój gospodarczy poprzez generowanie miejsc pracy i przyciąganie inwestorów” – powiedział regional director Central Eastern Europe w firmie Vertiv Igor Grdic.
InsERT: Sprzedał łącznie 1 mln licencji własnych programów. Na zakup i korzystanie z tworzonych od 32 lat systemów zdecydowało się ponad 500 tys. przedsiębiorstw.
Klarna: Globalna sieć płatności wspierana przez sztuczną inteligencję, rozpoczyna działalność na rynku słowackim. Za ten krok odpowiada polski zespół Klarny, na czele którego stoi Łukasz Dwulit –– Head of Klarna CEE: „Jesteśmy podekscytowani, że możemy wprowadzić nasze innowacyjne rozwiązania płatnicze na rynek słowacki. Dzięki nim konsumenci zyskają większą kontrolę nad swoimi finansami, a sprzedawcy otrzymają narzędzia, które pomogą im rozwijać biznes i podnosić jakość doświadczeń zakupowych”.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Atende: Zarząd rekomenduje przeznaczenie zysku netto za rok obrotowy 2023, wynoszącego 13,27 mln zł, w całości na kapitał zapasowy, podała spółka.
Vercom: Zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało, by z ubiegłorocznego zysku 25,54 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy, zaś 35,44 mln zł na dywidendę, co daje 1,6 zł na akcję, podała spółka. Dzień dywidendy wyznaczono na 29 maja, zaś dzień wypłaty na 31 maja 2024 r.
Digital Network: Akcjonariusze zdecydowali o wypłacie dywidendy z zysku za 2023 r. w łącznej wysokości 17,08 mln zł, tj. 4,1 zł na akcję, podała spółka. Dzień dywidendy ustalono na 22 maja, a dzień wypłaty dywidendy – na 27 maja 2024 r.
Shoper: Zarekomendował przeznaczenie 18,85 mln zł z zysku netto za 2023 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,67 zł na akcję, podała spółka. Proponowany dzień dywidendy to 20 czerwca, a dzień wypłaty dywidendy – 27 czerwca 2024 r.
JR Holding: Maciej Zientara, założyciel i partner zarządzający holdingu inwestycyjnego Supernova Group, przekroczył 5% w akcjonariacie JR Holding ASI i dołącza do grona partnerów, podała spółka. Jego zamiarem jest dalsze zwiększanie zaangażowania kapitałowego w JRH.
Fabrity Holding: Zarząd zarekomendował, by z ubiegłorocznego zysku spółki, wynoszącego 8,19 mln zł, przeznaczyć na dywidendę 7,36 mln zł, co oznacza wypłatę 3,25 zł na akcję, podała spółka. Proponowany dzień dywidendy to 25 czerwca 2024, a dzień wypłaty – 28 czerwca 2024 r. Zarząd proponuje także przekazać 0,82 mln zł na kapitał zapasowy trafiło 0,82 mln zł.
Oponeo: Akcjonariusze zdecydowali, by z ubiegłorocznego zysku w wysokości 58,72 mln zł na dywidendę przeznaczyć 20,22 mln zł, co oznacza wypłatę 1,8 zł na akcję, podała spółka. Dzień dywidendy wyznaczono na 19 czerwca, zaś dniem wypłaty ma być 24 czerwca.
Eurocash: Grupa bardzo pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju Delikatesów Centrum, Frisco oraz Dużego Bena, poinformował prezes Eurocash Paweł Surówka w rozmowie z ISBnews. Dynamika sprzedaży Frisco jest zgodna z oczekiwaniami Grupy i jest na bardzo dobrej drodze, żeby spełnić cel 1 mld zł pod koniec 2025 r. i uzyskać odpowiednią rentowność. W 2025 r. Grupa planuje powrót do ekspansji sklepów sieci Delikatesy Centrum.
Legimi: Odnotowało 1,77 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 1,27 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Vectra, Multimedia Polska: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wobec Vectry i Multimedialnej Polski za działania związane z mylącymi cenami oraz usuwaniem rabatów za zgody marketingowe, podał Urząd.
Kino Polska TV: Zarekomendowało, by z zysku netto za 2023 rok w wysokości 36,82 mln zł przeznaczyć na dywidendę 12,49 mln zł, co oznacza wypłatę 0,63 zł na akcję, podała spółka. Pozostała część zysku ma zostać przeznaczona na kapitał zapasowy spółki.
Binance Labs: Fundusz VC i inkubator platformy Binance, zainwestował w Zest Protocol, który chce stworzyć wokół Bitcoina (BTC) tętniący ekosystem pożyczek i kredytów z wykorzystaniem nadchodzących aktualizacji blockchain Stacks Nakamoto i sBTC.
QNA Technology: Zdecydowała o zamiarze pozyskania finansowania poprzez emisję nowych akcji spółki i, co się z tym wiąże, zarekomendowania zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy podjęcia uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego poprzez emisję nie więcej niż 270 tys. nowych akcji serii E, podała spółka.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
InPost: Grupa zwiększyła o 87% liczbę urządzeń Paczkomat i punktów PUDO w Hiszpanii do ponad 8 tys. od 2023 roku, a w Portugalii sieć zwiększyła się o 117% do 2 tys. lokalizacji, podała spółka. Łącznie InPost posiada sieć ponad 10 tys. punktów na Półwyspie Iberyjskim, co czyni ją największą niezależną siecią OOH (Out Of Home), podkreślono. Grupa nadal będzie koncentrować się na rozwoju sieci – zwłaszcza na rynkach zachodnich.
XTPL: Otrzymało od Japońskiego Urzędu Patentowego patent na wynalazek „Methods of dispensing a metallic nanoparticle composition form a nozzle onto a substrate”, podała spółka. Uzyskana ochrona patentowa wpłynie na podniesienie wartości potencjalnej komercjalizacji technologii spółki w zakresie rozwiązań technologicznych dla rynku elektroniki nowej generacji, dodano.
T-Mobile Polska: W tej chwili daje klientom możliwość korzystania z 5G w paśmie C w zasięgu 2187 stacji bazowych, co oznacza dotarcie do ponad 26% populacji Polski. Obecnie prawie 90% wszystkich własnych lokalizacji T-Mobile obsługujących sieć 5G Bardziej jest podłączonych światłowodem, podał operator.
Vigo Photonics: Podpisało umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na dofinansowanie projektu „HyperPic – Fotoniczne układy scalone do zastosowań w średniej podczerwieni” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), a maksymalna wysokość pomocy publicznej w projekcie wynosi 440,5 mln zł, podała spółka.
Alior Bank: nawiązał współpracę z Asseco Business Solutions, dzięki czemu przedsiębiorcy, którzy korzystają z usługi BankConnect Alior Banku i nowej usługi Businessbank od Asseco Business Solutions, będą mogli zautomatyzować obsługę finansowo-księgową firmy, podał bank. Rozwiązanie Businessbank zostanie wdrożone w pierwszej grupie klientów w ramach pilotażu. W IV kwartale 2024 r. będzie ono dostępne dla wszystkich małych, średnich i dużych firm.
Scanway: Podpisał z Nara Space Technology z Korei Płd. umowę o wartości 1,7 mln euro na opracowanie i dostarczenie ładunku obserwacyjnego do satelity demonstracyjnego w ramach projektu NarSha – pierwszej koreańskiej konstelacji mikrosatelitów do monitorowania metanu, podała spółka.
mBank: Z Menedżera finansów w aplikacji mobilnej banku korzysta 1,5 mln osób, czyli blisko połowa spośród 3,2 mln aktywnych użytkowników aplikacji. „Mamy precyzyjną mapę rozwoju naszego menedżera. Kolejne rozwiązania, nad którymi pracujemy, ułatwią klientom zadbanie o 'poduszkę finansową’, a także zaplanowanie przyszłości (np. emerytury)” – powiedział dyrektor departamentu omnichannel w mBanku, odpowiedzialny m.in. za Menedżera finansów, Łukasz Wiktor.
Polregio: Przewoźnik podjął współpracę z PGE Energetyka Kolejowa w zakresie rozwiązań eco-drivingowych w transporcie kolejowym. Spółki podpisały umowę dotyczącą wykorzystania przez Polregio aplikacji Sensum, pozwalającej optymalizować prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii.
OpenAI: Zaprezentował nowe funkcje ChatGPT, skupiając się na głosowych możliwościach wersji GPT-4 oraz ogłosiło wiosenną aktualizację chata, wprowadzając model GPT-4o. „Opinię publiczną szczególnie zainteresowało przetwarzanie mowy w czasie rzeczywistym, umożliwiając np. płynne tłumaczenie tekstu na inny język, a także odczytywanie emocji mówiącego. Sprawiło to, że w zaledwie 4 sesje akcje platformy do nauki języków Duolingo spadły o 26%” – skomentował analityk Conotoxia Ltd. Grzegorz Dróżdż. OpenAI ogłosiło również partnerstwo z Apple. Oczekuje się, że ChatGPT będzie częścią oferty AI Apple w iOS 18, choć jego rola w codziennym użytkowaniu iPhone’ów jest jeszcze niejasna. Apple rozwija także własne projekty związane ze sztuczną inteligencją, które mogą mieć priorytet przed integracją z ChatGPT. Szczegóły poznamy na WWDC 10 czerwca. „Mimo tych ogłoszeń, nie obserwujemy znaczących wzrostów cen akcji technologicznego giganta. Wydaje się, że GPT-4o jeszcze bardziej wzmocni funkcjonowanie takich dziedzin jak programowanie w czasie rzeczywistym, edukacja poprzez nowe funkcje nauki z AI, telemedycyna oraz obsługa klienta. Nasuwa się pytanie, która z firm jako pierwsza wdroży nowe funkcjonalności. Jednak obecnie największymi beneficjentami pod względem biznesowym nie są firmy oferujące rozwiązania AI, lecz producenci półprzewodników i kart graficznych, które są niezbędne do obsługi ogromnej mocy obliczeniowej potrzebnej do działania sztucznej inteligencji. Stąd zauważamy zwiększanie przychodów takich firm jak Nvidia, której sprzedaż wzrosła o 265%, oraz tajwańskiego giganta półprzewodnikowego TSMC ze wzrostem o 60% r/r. Fundusz iShares Semiconductor ETF, obejmujący akcje spółek z sektora półprzewodników, zyskał 107% w ciągu ostatnich 12 miesięcy i wydaje się, że to właśnie one mogą być największym beneficjentem boomu na AI” – zaznaczył analityk Conotoxia Ltd.
Kolporter: Na początku 2024 roku na mapie saloników, pojawiło się pięć nowych lokalizacji w Lublinie, Koninie, Krasnymstawie, Zduńskiej Woli i Pobiedziskach. „Zależy nam, aby saloniki Kolportera były zlokalizowane nie tylko w wielkich aglomeracjach, dużych miastach, ale i mniejszych miejscowościach. Nasze punkty są częściami zarówno wielkich galerii i parków handlowych, wpisują się w architekturę osiedli mieszkaniowych, znajdują się na dworcach, jak i na ulicach handlowych” – powiedziała menadżer ds. inwestycji w Pionie Saloników Kolportera Małgorzata Czajewicz.
Ministerstwo Cyfryzacji: W szkołach ponownie rusza wielkie cyfrowe testowanie. IT Fitness Test zbada poziom kompetencji cyfrowych wśród młodzieży i nauczycieli. Cyberbezpieczeństwo, media społecznościowe czy narzędzia biurowe – to niektóre obszary, z jakimi będą musieli zmierzyć się uczestnicy trzeciej edycji IT Fitness Test. Z inicjatywy branży cyfrowej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w czterech krajach – Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech – właśnie rusza testowanie kompetencji cyfrowych. Wyniki testu pomogą w dokonaniu rzetelnej oceny poziomu umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, a także w opracowaniu planu edukacji w tym zakresie.
Huawei: Trwa rekrutacja do XI edycji programu Huawei Seeds for the Future. Wydarzenie jest skierowane do studentów i studentek polskich uczelni, w ramach którego 10 najlepszych kandydatów i kandydatek poleci do Rzymu na 5-dniowy kurs z zakresu wiodących trendów technologicznych. Uczestnicy będą mieli także szanse popracować nad umiejętnościami pracy w grupie, współpracować z ekspertami oraz rywalizować w konkursie Tech4Good.
Check Point Research: Rośnie aktywność trojana Androxgh0st, który wykorzystywany jest do kradzieży poufnych informacji za pomocą botnetów, rośnie na całym świecie, ostrzegają analitycy bezpieczeństwa firmy. Zdaniem ekspertów to obecnie najbardziej powszechne zagrożenie dla polskich firm, wpływające na 3,9% sieci. Spada za to powszechność ransomware LockBit3.
One2tribe: Podpisał z L’Oréal Polska umowę licencji obejmującą Polskę oraz kraje bałtyckie: Litwę, Łotwę i Estonię oraz umowę na koordynację konkursów na platformie Tribeware dostosowanej na potrzeby programu Beauty coLAB marek L’Oréal. Umowy zostały zawarte na okres 2 lat, a po tym okresie zmieniają charakter na czas nieokreślony. Wraz z podpisaniem Umowy zostały złożone pierwsze zamówienia na łączną kwotę przekraczającą 1,2 mln zł.
Droplo: CEO Tomasz Cincio poinformował, że platforma dropshippingowa wprowadza nowe funkcje – Droplo Shops, kreator sklepów internetowych, umożliwiający użytkownikom szybkie tworzenie własnych sklepów internetowych w kilka sekund bezpośrednio na platformie za pomocą asystenta AI, a także Droplo Trends, narzędzie analityczne dostarczające dane o aktualnych trendach zakupowych.
Flatte: Platforma do zarządzania najmem nieruchomości stworzona w fabryce startupów The Heart, rozszerza sieć partnerów o kolejnego dewelopera VFM Real Estate, firmą działającą na terenie Łodzi oraz w podwarszawskich miejscowościach. W ten sposób klienci inwestujący w mieszkania tworzone przez VFM Real Estate zyskają profesjonalne wsparcie przy organizowaniu najmu.
Comarch: Stawia na własne aplikacje AI w biznesie. „Rozwój sztucznej inteligencji to największa rewolucja technologiczna w ostatnich dekadach. Algorytmy AI już teraz powinny wspierać pracę firm, które chcą pretendować do roli liderów. Jako największy polski dostawca oprogramowania ERP wiemy, jak istotnie AI potrafi wpłynąć na usprawnienie procesów w magazynie czy w produkcji. Jedną z naszych nowości jest również ChatERP, odpowiadający za komunikację użytkownika z systemem za pomocą języka naturalnego. Pozwala on na szybsze wykonywanie zadań i uzyskiwanie odpowiedzi na pytania związane z działaniem systemu i danymi w nim zawartych. Umożliwia wykonywanie operacji w naszych systemach bez konieczności korzystania z klasycznego GUI (Graphical User Interface). Jest więc nowym typem User Interface” – powiedział dyrektor Sektora Comarch Enterprise Solutions i wiceprezes Comarchu Zbigniew Rymarczyk.
Igloo: Zastosowany na wybranych stacjach Orlenu i chroniony licznymi patentami, kogeneracyjny system IGLOO MultiEnergy spółki z portfela JR Holding to projekt polskich inżynierów, w całości powstający w kraju. Zasilane energią z dużej instalacji fotowoltaicznej agregaty są hybrydą powietrzno-gruntowej pompy ciepła i chillera chłodniczego.
Żabka Jush: Realizuje kampanię promującą platformę, w ramach której klienci korzystają z usługi Jush oraz z oferty delio supermarket online.
Blik: Usługa Płacę Później została udostępniona w bramce płatniczej imoje od ING.
Nju mobile: Wprowadza „najtańszą na rynku ofertę bez limitu na kartę”. Za 19 zł miesięcznie klient otrzymuje połączenia, SMS-y i MMS-y bez limitu oraz 20 GB. Dodatkowo każdy może otrzymać bonus 2400 GB na rok.
Superkomputer Helios: Opublikowano nowe edycje list klasyfikujących najpotężniejsze i najbardziej efektywne superkomputery na świecie, z których wynika, że uruchomiony niedawno w Polsce system Helios znalazł się na 3 miejscu listy Green500 i na 55 listy Top500. To oznacza, że zainstalowana w Akademickim Centrum Komputerowym CYFRONET Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie maszyna jest m.in. dzięki 4 generacji procesorom AMD EPYC w czołówce światowej pod względem stosunku swojej mocy obliczeniowej do zużywanej energii.
Samsung: W polskich sklepach pojawiła się właśnie szeroka oferta soundbarów. Wśród nich znalazły się najbardziej zaawansowane modele z Q-Serii, które zapewniają Bezprzewodowe Dolby Atmos oraz potężny przestrzenny dźwięk.
HPE: Udostępnia nowe rozwiązanie software-defined storage, wykorzystujące AI, aby ułatwiać zarządzanie danymi. Nowe rozwiązania, obejmujące storage dla chmury hybrydowej, chmurę prywatną i ochronę inwestycji w pamięć masową umożliwiają przedsiębiorstwom transformację dzięki automatyzacji i skuteczniejszej analizie danych w ramach chmury HPE GreenLake.
Fujifilm: Zaprezentował 2 nowe aparaty: GFX 100SII i X-T50 oraz nowe obiektywy: GF500mmF5.6 R LM OIS WR, XF16-50mmF2.8-4.8 R LM WR. GFX 100SII to najlżejszy model w serii GFX wyposażony w szybką matrycę 102 MP. Wyjątkowo wydajny mechanizm stabilizacji obrazu oraz precyzyjny autofokus jeszcze dobitniej podkreślają niezrównaną jakość obrazowania. X-T50 posiada kompaktowy i lekki korpus i został wyposażony w 40,2-megapikselową matrycę światłoczułą z podświetleniem wstecznym „X-Trans™ CMOS 5 HR”, superszybki procesor przetwarzania obrazu X-Processor 5.
HTC: Zaprezentował produkt z linii VIVE umożliwiający tworzenie zaawansowanych efektów specjalnych w wirtualnej produkcji, co stanowi przełom dla filmowców i twórców treści. To rozwiązanie wyróżnia się łatwością w obsłudze oraz profesjonalnymi funkcjami, takimi jak precyzyjne śledzenie kamery, które jest kluczowe w produkcjach wirtualnych. Jest w pełni kompatybilne z Unreal Engine oraz Aximmetry, co zapewnia szerokie możliwości integracji. Kompaktowe wymiary, intuicyjność użytkowania oraz szybka kalibracja obiektywu czynią go idealnym narzędziem do filmowania z każdą kamerą filmową i telewizyjną, podnoszącym efektywność pracy w różnych projektach.
Hitachi Vantara, Veeam: Ogłosiły zawiązanie globalnego partnerstwa, którego celem jest dostarczanie zaawansowanych rozwiązań w zakresie cyberodporności i ochrony danych. W ramach współpracy rozwiązanie Veeam Data Platform zostanie zintegrowane z platformami pamięci masowej Hitachi Vantara. Zapewni to firmom większe możliwości osiągania celów punktu odzyskiwania (RPO) oraz integralność danych w środowiskach chmury hybrydowej.
OSHEE: Marka wdraża nową platformę komunikacji „Hydrate for Great”.
Vertiv: Zaprezentował rozwiązanie Vertiv SmartCabinet ID – uszczelnioną szafę single-rack, która: zabezpiecza zamknięty w niej sprzęt IT przed brudem, kurzem i zmiennymi temperaturami charakterystycznymi dla magazynów, hal fabrycznych i innych typowych lokalizacji infrastruktury brzegowej, pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni w obsługiwanym obiekcie, wyposażona została w ekran dotykowy umożliwiający lokalne lub zdalne monitorowanie kluczowych komponentów i sterowanie nimi.
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA): Podpisała 7 kontraktów z polskimi instytucjami i firmami na realizację eksperymentów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Będą one obejmowały m.in. badania wpływu długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne człowieka, działanie zaawansowanych jednostek AI w warunkach niskiej grawitacji, monitorowanie poziomu hałasu na ISS, czy wykorzystanie mikroglonów w przyszłych misjach kosmicznych i medycynie kosmicznej. Projekty będą realizowane w ramach Polskiej Misji na ISS, która otworzyła nowe możliwości dla rozwoju polskiej nauki i polskich technologii kosmicznych.
Bolt: Wprowadza do oferty przejazdy samochodami elektrycznymi marki Tesla.
realme: Zaprezentowało w Polsce swoje najnowsze smartfony – realme 12+ 5G, realme 12 5G oraz realme 12x 5G. Modele, plasujące się w średnim segmencie cenowym, wyróżniają się wysoką wydajnością, rozbudowanymi funkcjonalnościami aparatów oraz dopracowanym designem, charakterystycznymi dla smartfonów premium.
Yunex Traffic: Firma z obszaru adaptacyjnego sterowania i zarządzania ruchem drogowym w Polsce, rozpoczyna współpracę z Comarch, dostawcą rozwiązań IT, aby wdrożyć system do elektronicznej wymiany faktur. Chmurowy system Comarch EDI KSeF jest dostosowany do wymagań nadchodzącego Krajowego Systemu e-Faktur i umożliwia e-fakturowanie zgodnie z przepisami, które wkrótce wejdą w życie.
Binance: Globalny ekosystem blockchain stojący za największą na świecie giełdą kryptowalut pod względem wolumenu obrotu, opracował algorytm wykrywający zatruwanie adresów – oszustwo, które polega na podszywaniu się pod portfel ofiary i nakłonieniu jej do wysłania środków na fałszywy adres. Algorytm do tej pory pomógł zidentyfikować ponad 13,4 mln fałszywych adresów na sieci BNB Smart Chain i ponad 1,68 mln na Ethereum.
Human Mobile Devices (HMD): Przedstawił HMD Pulse+ Business Edition – pierwszy z nowej serii smartfonów biznesu, oraz usługę HMD FOTA (Firmware-Over-The-Air) i przechowywanie danych w Europie. Cały proces przechowywania i przetwarzania danych klientów jest scentralizowany na platformie Google Cloud Platform z siedzibą w UE, zgodnie z wymogami RODO.
Mastercard Strive: Zaprezentował nową platformę cyfrową „Go Digital”, która „dla polskich przedsiębiorczyń prowadzących małe biznesy może stać się kamieniem milowym w ich cyfrowym rozwoju”.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
(ISBnews/ISBtech)