Oczekiwania konsumentów ewoluują, a sklepy stacjonarne szukają nowych pomysłów na przyciągnięcie uwagi klientów w post-pandemicznej rzeczywistości. Jednym z nowych trendów jest wprowadzenie osobistego asystenta zakupów, zwanego także Personal Shopper.
Firma Zebra Technologies od lat rozwija urządzenia asystujące klientom podczas wizyty w sklepie. O innowacjach w handlu detalicznym porozmawialiśmy z Jackiem Żurowskim, Dyrektorem Regionalnym Zebra Technologies w Europie Środkowej.
Co kryje się za hasłem Personal Shopper? Na czym polega asystowanie w zakupach i jakie ma zalety?
Jacek Żurowski: Osobisty asystent zakupowy w formie przenośnego urządzenia ma klientom ułatwić robienie zakupów, choćby przez skrócenie czasu oczekiwania w kolejce. Klienci po wejściu do sklepu biorą wózek, a wraz z nim urządzenie, np. Zebra PS20, dzięki któremu mogą skanować i pakować produkty już podczas zakupów. W czasie rzeczywistym sprawdzą, ile kosztują produkty w koszyku i gdzie mogą znaleźć najlepsze oferty. Do tego nie muszą stać w kolejce do kasy, tylko dokonują płatności na podstawie odczytu skanera. Tym samym kupujący skraca swój pobyt w sklepie i czyni go bardziej efektywnym, a jest to coś, na co klienci zwracają uwagę.
Drugą zaletą jest wygoda, ponieważ raz spakowanych produktów nie trzeba z powrotem wykładać na taśmę przy kasie. Wystarczy tylko przekazać informację o wartości koszyka zakupowego i dokonać płatności. Po trzecie, asystent zakupowy zbiera dane i pokazuje, w jakiej kolejności klient zapełnia swój koszyk – takie informacje mogą być istotne przy okazji urządzania sklepu i konfigurowania sklepowych półek.
Reasumując, główne zalety korzystania z urządzeń Personal Shopper to oszczędność czasu, łatwość poruszania się po sklepie, dostęp do szczegółowych informacji o produktach, możliwość skanowania kodów kreskowych, a także personalizowane rekomendacje zakupowe.
Jak zatem działają takie przenośne skanery? Dlaczego klient miałby je wypróbować?
JŻ: Urządzenia są instalowane w sklepach lub supermarketach. Klienci mogą używać tych urządzeń do skanowania kodów kreskowych lub kodów QR produktów, które chcą zakupić. Personal Shopper informuje klientów o cenie, opisie produktu, dostępności oraz umożliwia tworzenie listy zakupów. Niektóre urządzenia mogą również oferować dodatkowe funkcje, takie jak wskazanie najkrótszej trasy do produktów na liście zakupów lub powiadomić o promocjach.
Dla przykładu, nasze flagowe urządzenie Zebra PS20 poprawia doświadczenie zakupowe i sprawia, że praca ekspedientów jest bardziej efektywna. Obsługa sklepu za pomocą tego urządzenia może zebrać artykuły do zamówienia internetowego, przeprowadzać kontrolę cen, zapewniać wsparcie klientom w alejkach i eliminować kolejki, przyspieszając realizację zakupów. Natomiast klienci zyskują bezproblemowe doświadczenie zakupowe z pomocą w zakupach w postaci sugerowanych artykułów uzupełniających. Skanowanie automatyczne jeszcze bardziej ułatwia zakupy i skraca czas pobytu w sklepie — bez długich kolejek, stresu i opóźnień. Do tego wbudowany mikrofon zapewnia wsparcie głosowe, więc klienci mogą natychmiast uzyskać pomoc od ekspedienta — lub wejść w interakcję z asystentem cyfrowym.
Ile sklepów w Polsce wykorzystuje obecnie takie rozwiązanie i jak może ono wpływać na zwyczaje zakupowe konsumentów?
JŻ: Trzy lata temu zapytaliśmy ponad 1000 respondentów z Polski, czy byliby skłonni korzystać z takiego sprzętu podczas zakupów. Niemal trzy czwarte respondentów stwierdziło, że podoba im się taki skaner, a prawie siedem na dziesięć osób zadeklarowało chęć korzystania z urządzenia, gdy będzie dostępne. Najbardziej atrakcyjną korzyścią z perspektywy ankietowanych była możliwość kontrolowania rachunku podczas zapełniania koszyka, a połowa respondentów doceniła również oferowane przez rozwiązanie opcje samodzielnego skanowania i przyspieszenie płatności.
Jeśli chodzi o dostępność tego typu usług, to w sklepach sieci Kaufland klienci mogą już dokonywać zakupów w oparciu o urządzenia Zebra PS20. Usługi Personal Shopper w formacie scan&go (skanuj i idź) są również dostępne w innych sieciach sklepów, marketach sportowych. Jak zatem widać, urządzenia ułatwiające zakupy stają się bardziej dostępne.
Czy system Personal Shopper wspiera seniorów lub inne osoby potrzebujące pomocy w zakupach?
JŻ: Tak, urządzenia Personal Shopper mogą być wykorzystywane do wsparcia seniorów i innych osób potrzebujących pomocy w zakupach. Urządzenia mobilne są zazwyczaj projektowane z myślą o prostocie obsługi. Posiadają intuicyjne interfejsy i łatwe w nawigacji menu, co ułatwia korzystanie osobom o różnym stopniu znajomości technologii. Mobilny skaner dostarcza szczegółowe informacje o produktach, takie jak składniki, wartości odżywcze, terminy przydatności do spożycia itp. To jest przydatne dla osób z ograniczeniami dietetycznymi lub alergiami, które muszą świadomie wybierać produkty.
Ponadto niektóre aplikacje Personal Shopper mogą mieć wbudowane funkcje asystenta głosowego, które umożliwiają korzystanie z aplikacji poprzez wypowiadane komendy. Dla osób z ograniczeniami fizycznymi lub trudnościami z pisaniem i nawigacją po ekranie ta funkcja może być niezwykle pomocna. Reasumując, urządzanie mobilne, takie jak Zebra PS20, mogą dostarczać niezbędnego wsparcia seniorom i innym osobom potrzebującym, pomagając im w bardziej samodzielnym i bezpiecznym dokonywaniu zakupów.
Czy obecnie planowane są ruchy biznesowe Zebra Technologies na polu sieci handlowych w Europie i w Polsce właśnie przy wdrażaniu Personal Shoppera?
JŻ: Tak jak wspomniałem, rynek rozwiązań asystujących przy zakupach stale się rozwija i co raz więcej sieci handlowych wprowadza poszczególne jego elementy. Zmierzamy w kierunku automatyzacji obsługi w handlu detalicznym, poza samoobsługowymi kasami, to właśnie Personal Shopper pomoże odciążyć kasjerów i zmniejszyć sklepowe kolejki. Dlatego spodziewamy się kolejnych projektów wdrożeniowych urządzeń Zebra PS20. Mogę tylko zdradzić, że ta technologia już znalazła zastosowanie w wielu sklepach i sieciach handlowych, a klienci ochoczo z niej korzystają i dlatego wierzę, że niebawem będziemy mogli podzielić się informacjami o kolejnych wdrożeniach w sieciach handlowych.
Czy to rynek mający przed sobą wysoką konkurencyjność? Inne firmy wdrażają już takie narzędzia?
JŻ: Na rynku działa sporo firm oferujących technologię i urządzenia Personal Shopper. Poza Zebra Technologies istnieją na rynku inne firmy oferujące wybrane elementy, takie jak czytniki czy aplikacje mobilne. Jednak my posiadamy zdolność do obsługi większych i bardziej zaawansowanych projektów.