Dr Siân Morris, P&G: Chcemy zapewniać najlepsze wrażenia z produktów

Dr Siân Morris Senior Director Corporate Science Communications w Procter & Gamble w rozmowie z ISBtech o strategii innowacji koncernu.

Jakie są główne cele P&G określone w ramach strategii innowacji firmy?

Dążymy do tego, by kobiety, mężczyźni i rodziny korzystające z naszych produktów czerpały z ich używania jak największe zadowolenie przyjemność. Może się wydawać trochę nietypowe, że właśnie takie podejście jest naszym punktem wyjścia, a nie technologia sama w sobie, ale zadowolenie konsumentów.

To kluczowy element, napędzający wszystkie nasze działania. W przeszłości zawsze dążyliśmy do tego, aby uzyskać jak najlepszą funkcjonalność lub wydajność (np. dokładniejsze golenie, dbanie o suche skórę naszych dzieci, skuteczniejsze usuwanie plam z prania), ale w ciągu ostatnich 3-4 lat skupiliśmy się głównie na tworzeniu doskonałych doświadczeń konsumenckich, którym nie sposób się oprzeć.

 W praktyce pozwala nam to inaczej myśleć o tym, co nazywamy „innowacją”. Dla nas oznacza to tworzenie kompleksowo zaprojektowanych produktów i opakowań, które pomagają zaspokajać potrzeby, na które do tej pory nie było skutecznego rozwiązania, wyznaczają nowe standardy jakości, uwzględniają zrównoważony rozwój oraz przemawiają do konsumentów na poziomie emocjonalnym. W tym podejściu chodzi również o to, aby szerzej myśleć o usługach, w tym cyfrowych, oraz o wykorzystaniu danych w taki sposób, by tworzyć usługi i produkty, które pozwolą klientom robić wirtualne zakupy.

 Jakie są według Pani kluczowe megatrendy rynkowe, na które firma P&G powinna obecnie odpowiadać?

Gdyby zadano mi to pytanie 12 miesięcy temu, mogłabym udzielić bardzo jasnej i prostej odpowiedzi. Jednak pandemia COVID-19 w każdym aspekcie życia zmieniła całą rzeczywistość w mgnieniu oka: w naszych domach, społecznościach, rodzinach czy życiu zawodowym.

 Myślę, że jednym z pozytywów 2020 roku, będącym jednocześnie czynnikiem, który służył integracji lokalnych społeczności, było przypomnienie sobie, jak ważne są artykuły codziennego użytku. A także szybka popularyzacja technologii wśród konsumentów i to w pełnym jej zakresie: od e-handlu do spotkań on-line. Dzięki temu wiele osób jeszcze bardziej otworzyło się na korzystanie z narzędzi technologicznych.

Chciałabym w tym kontekście podkreślić szczególne znaczenie kilku obszarów: Nasi konsumenci, zwracają większą uwagę na dbanie o zdrowie i higienę. W obecnym czasie te tematy zyskały bardzo na znaczeniu. Pandemia zwróciła nam uwagę na to, że kwestie zdrowia i higieny mogą czasami wymagać interwencji na dużą skalę, a niezbędnymi artykułami codziennego użytku są podstawowe produkty, których używamy codziennie do czyszczenia naszych domów, ubrań i ciał.

 Zauważyliśmy także, że coraz większej liczbie konsumentów zależy nie tylko na byciu zdrowym, ale także odpornym i silnym, czy to poprzez ćwiczenia, czy szukanie odpowiednich suplementów zdrowotnych. Spodziewamy się, również że w przyszłości takie oczekiwania będą dotyczyły także innych produktów, na przykład codziennych artykułów, a co raz więcej konsumentów będzie się zastanawiać,  jak pasta lub szczoteczka do zębów, mogą wpływać na ich ogólne samopoczucie.

 Kolejnym znaczącym trendem jest zainteresowanie zrównoważonym rozwojem. Ten trend był już widoczny przed pandemią, kiedy to konsumenci poszukiwali produktów pozwalających im na zrównoważoną konsumpcję. W czasie pierwszej fali pandemii ten trend nieco przycichł, teraz jednak widzimy, że co raz więcej osób zaczyna się nim ponownie interesować.

Spędzając więcej czasu w domu, konsumenci zastanawiają się, co to znaczy żyć w sposób zrównoważony i poświęcają czas na takie czynności jak np. segregowanie odpadów. Spodziewamy się, że ten trend będzie się nadal rozwijał i, poza kwestią samych opakowań, zacznie dotyczyć także np. nowych form produktów, zakładających obieg zamknięty w ramach całej sieci dostaw i umożliwiających konsumentom podejmowanie zrównoważonych wyborów w codziennym życiu, np. dzięki opakowaniom uzupełniającym.

Następnie – zainteresowanie naturalnymi produktami i naturalnymi rozwiązaniami. Jest to w pewnym sensie trend powiązany z pragnieniem powrotu do natury, ale w wielu aspektach także ze zrównoważonym rozwojem. Warto wspomnieć także o wirtualnym zaangażowaniu konsumentów, mam tu na myśli zakupy online jako uzupełnienie zakupów w tradycyjnych sklepach. Ten trend nie jest niczym niespodziewanym, ale był ważny dla wielu osób podczas lokalnych lub krajowych lockdownów.

Jakie są kluczowe obszary zainteresowania firmy P&G jeśli chodzi o innowacje?

 Zmieniamy sposób w jaki myślimy o innowacjach – kiedyś chodziło wyłącznie o nowe, ulepszone i wyróżniające się produkty – teraz stosujemy znacznie szersze podejście do tego tematu. Chciałabym zwrócić uwagę na 3 kwestie: Pierwszym z nich jest myślenie o innowacjach w zakresie produktów i usług. Produkty, które świetnie działają i których używanie jest przyjemnym doświadczeniem, nigdy nie wyjdą z mody. Dzięki naszemu szerokiemu portfolio, działamy w wielu różnych obszarach, w tym w zakresie pielęgnacji tkanin, higieny domu, pielęgnacji niemowląt, produktów dla kobiet, higieny jamy ustnej oraz higieny osobistej. 

W każdej z tych kategorii następują ulepszenia – w zakresie tego, jak opracowywane są produkty, w jaki sposób konsumenci mogą dokonywać wyboru odpowiednich produktów, jakie doświadczenia towarzyszą  użytkowaniu produktów. Internet rzeczy (IoT) już oferuje, a w przyszłości będzie oferować jeszcze większe, możliwości rozwoju produktów i usług. Do innowacji, które kiedyś mogły wydawać się niewyobrażalne należy na przykład to, że telefony komórkowe w połączeniu z algorytmami głębokiego uczenia się, wspierają konsumentów w stosowaniu produktów do pielęgnacji skóry poprzez odpowiednie rekomendacje, a technologia analizująca pozycję szczoteczki zainstalowana w Oral B IO pomaga lepiej myć zęby.

Następnym obszarem są innowacje wykorzystywane w dobrej sprawie – wdrażamy innowacje dla dobra naszej planety (#ItsOurHome), jak również zapewniając, że nasze produkty będą chronić wszystkich naszych konsumentów. Oznacza to, że uwzględniamy założenia zrównoważonego rozwoju we wszystkich naszych produktach, aby umożliwić konsumentom zrównoważoną konsumpcję, której pragną. Ta kwestia jest bardzo szeroka i może dotyczyć wielu aspektów, od opracowania ponadprzeciętnie wydajnych produktów, które mogą zapewnić doskonałe usuwanie plam w temperaturze 30°C, co pomaga zmniejszyć wpływ gospodarstwa domowego na środowisko, aż po pracę przy projektach wewnętrznych P&G lub branżowych.

Jednym z takich, jest np. Holy Grail, czyli projekt wykorzystania cyfrowych znaków wodnych, których celem jest umożliwienie skutecznej segregacji opakowań w sortowniach (cyfrowy znak wodny jest niewidoczny dla konsumentów, więc nie zasłania żadnych potrzebnych im informacji umieszczonych na produkcie). To także programy, które uwzględniają często marginalizowane grupy społeczne, na przykład haptyczne ikony na opakowaniach przeznaczone dla osób niedowidzących, pomagające rozróżnić butelki szamponu od opakowań odżywki.

Trzecim aspektem są innowacje biznesowe tworzone zarówno wewnątrz P&G, jak i te wdrażane wspólnie z naszymi partnerami. Jest to kluczowy element wszystkich naszych działań, od zapewnienia naszym pracownikom dostępu do najnowszych technologii cyfrowych, dzięki temu przejście na pracę zdalną, było dla wielu naszych pracowników łatwiejsze, po odpowiednie wykorzystanie analizy danych, aby dostarczać lepsze produkty i usługi zarówno konsumentom, jak i w całemu naszym łańcuchowi dostaw.

Innowacja dotyka każdego aspektu pracy, którą wykonujemy na co dzień. Wykorzystujemy ją, aby mądrzej i szybciej realizować nasze plany, tym samym dostarczyć to, czego oczekują nasi konsumenci, partnerzy czy interesariusze. Konteksty innowacji bywają często zaskakujące, przykładowo: Nasza szczoteczka do zębów Oral B Genius i Oral B IO zostały udoskonalone dzięki pracy zespołu badawczego. Tutaj bardzo dobrze sprawdziła się współpraca zespołu technologicznego oraz zespołu zajmującego się designem. W tym wypadku dział badawczo-rozwojowy nie tylko pełni rolę eksperta, ale także odpowiada za nawiązywanie kontaktów z innymi ekspertami, takimi jak Instytut Fraunhofera czy dentyści.

Wszystko po to, aby zapewnić konsumentom doskonałe doświadczenie podczas szczotkowania zębów. Innym ciekawym przykładem są produkty marki Head & Shoulders. Praca zespołu badawczo-rozwojowego pomogła zdefiniować na nowo, czym jest zdrowa skóra głowy. To wszystko jest możliwe dzięki najnowocześniejszej technice, obejmującej znajdowanie nowych składników i atrakcyjnych formuł produktu. Ostatnim przykładem może być Gillette Skin Guard. W tym wypadku zespół projektowy uznał, że warto czasem przemyśleć wszystko, co wiemy i zmienić wszystkie zasady, aby odpowiedzieć na potrzeby mężczyzn o wrażliwej skórze.

Jak długo trwa komercjalizacja procesu innowacji, od momentu jej zdefiniowania do momentu uzyskania skali, i jak jest przeprowadzana?

Jako firma dążymy do tego, by w portfolio naszych innowacji były projekty odpowiadające na potrzeby konsumentów teraz, jak również średnio- i długookresowo. Oznacza to, że nie ma czegoś takiego jak „typowy” harmonogram projektu, niektóre mogą trwać 12 miesięcy, a inne 2–3 lata. Nieustannie inwestujemy w innowacje, wydając na badania i rozwój około 1,8 miliarda dolarów rocznie na całym świecie, a tak naprawdę procesy tworzenia innowacji nigdy się nie kończą.

Takie długoterminowe zaangażowanie w badania, oznacza że wyprzedzamy całą branżę, szybciej identyfikując potrzeby konsumentów, które przyspieszają cykl tworzenia innowacji. Zdajemy sobie jednak sprawę, że w obecnych świecie, wszystko jest bardzo dynamiczne, a tempo zmian rośnie wykładniczo i musimy być w stanie nadążać za tym wzrostem. Dlatego  w procesie od zidentyfikowania potrzeby konsumentów do momentu wprowadzenia produktu na półkę, musimy stawiać na jeszcze większą niż kiedykolwiek elastyczność działania.

Oznacza to korzystanie z narzędzi cyfrowych, takich jak analizy danych lub technik takich jak badania in-silico, które pozwalają projektować produkty w świecie wirtualnym, przed stworzeniem ich fizycznych wersji. Taki proces pozwala nam przyspieszyć tempo działania.

Jesteśmy dumni z naszej skali działań i tego, że jesteśmy innowatorem w wielu dziedzinach jeśli chodzi o produkty szybkozbywalne, jednak mamy w sobie wystarczająco dużo pokory, żeby przyznać, że nigdy nie jest się zbyt dobrym, by przestać się uczyć, dlatego rozwijamy się w ramach partnerstw z ekspertami, w procesach otwartego podejścia do innowacji (Open Innovation). Tego, jak przyspieszyć proces innowacji uczymy się tego np. współpracując ze startupami. Dzięki temu w naszych centrach badawczych powstał projekt Growth Works, w którym zastanawiamy się jak przyspieszyć proces od powstania produktu do jego testów rynkowych. Działamy także w myśl zasady „sprzedaj niewiele, naucz się dużo”, aby przyspieszyć proces przechodzenia od pierwszej próbnej sprzedaży do poziomu sprzedaży na pełną skalę.

Czy P&G interesuje się przede wszystkim digitalizacją procesów korporacyjnych, czy także innowacjami w innych obszarach, które skutkują powstawaniem nowych produktów?

Dobrze przeprowadzona cyfryzacja, staje się bardzo dużym atutem, ułatwiającym cały proces. Naszym celem jest zapewnienie konsumentom jak najlepszych wrażeń podczas codziennego kontaktu z naszymi produktami. Aby temu sprostać, potrzebujemy cyfryzacji, która pozwoli nam przyspieszyć wewnętrzne procesy, na większą przejrzystość i lepsze wykorzystanie nowych technologii w produktach.

Czy P&G dąży do opracowywania innowacji w ramach wykorzystywania nanotechnologii i nanomateriałów?

Jest wiele aspektów nanotechnologii i nanomateriałów. Tam, gdzie będą one bezpieczne dla naszych konsumentów i będą zapewniały dodatkowe walory, będziemy nadal uwzględniać je w naszych badaniach.

BIO

Siân uzyskała tytuł Doktora Chemii ze specjalizacją Fotokataliza Chemiczna w 1992 roku, wcześniej zdobywając dyplom licencjacki z wyróżnieniem z chemii.  Jest członkinią brytyjskiego Królewskiego Towarzystwa Chemicznego (Royal Society of Chemistry), uzyskała tytuł dyplomowanego chemika. Z P&G związana jest od 28 lat i pełniła w ramach organizacji wiele ról, zajmując się na przykład chemicznym opracowywaniem nowych formuł produktów,przygotowywaniem technicznych metod ich oceny, badaniami konsumenckimi oraz tworzeniem deklaracji dotyczących działania produktów w ramach różnych kategorii kosmetologicznych.

Ostatnio jej praca koncentruje się na współpracy z dermatologami, organizacjami pozarządowymi, konsumentami i mediami, z którymi dzieli się informacjami dotyczącymi innowacji, osiągnięć naukowych P&G oraz wysiłków firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju związanych z produktami, wykorzystywanymi składnikami i odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców.

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments