To będzie rok mobile… z żartu branżowego w poważny biznes

Michał Szczur, Digital Activation Manager Mindshare Polska

Megatrendy w cyfrowym świecie w komentarzu dla ISBtech opisuje Michał Szczur, Digital Activation Manager, Mindshare Polska.

W świecie mediów cyfrowych, w odróżnieniu od offline, dzieje się na tyle dużo, że co roku dla naszych klientów przygotowujemy zestawienie nowych trendów. Ostatnie podsumowanie obejmowało dziesięć najbardziej prawdopodobnych kierunków rozwoju tego obszaru. Wybrałem z nich trzy, które moim zdaniem będą się najbardziej dynamicznie rozwijać w najbliższych latach.

Wzrost znaczenia mediów mobilnych

Tak, wiem – od wielu lat stosujemy popularny żart branżowy: „to będzie rok mobile”. Tym razem jednak widzę w tym sporo racji i dużo więcej przesłanek, by zacząć to medium traktować bardzo poważnie. Po pierwsze – porównując grudzień 2019 roku do grudnia 2018 roku, liczba odsłon generowanych na urządzeniach mobilnych wzrosła o ponad 32% oraz stanowiła według danych Gemiusa już 63% wszystkich odsłon dokonywanych w internecie (w grudniu 2018  roku było to niecałe 50%).

Trend ten będzie się utrzymywał. Wniosek z tego jest taki, że coraz bardziej intensywnie korzystamy z mediów mobilnych. Po drugie – na smartfonach najczęściej używamy aplikacji mobilnych (90% czasu według Appannie), które w zdecydowanej większości nie przetwarzają plików cookies. Stanowią jednak doskonałe źródło danych, które pozwalają lepiej rozumieć konsumentów.

Są też świetną alternatywą dla dotychczasowych metod pozyskiwania informacji o użytkownikach. Zwłaszcza w świetle zmian zapowiedzianych przez właścicieli najpopularniejszych przeglądarek w Polsce (Chrome, Mozilla, Safari), dotyczących silniejszej ochrony prywatności internautów i ograniczenia wykorzystania przez reklamodawców tzw. Third party cookies (odpowiedzialnych za profilowanie).

Dlaczego? Otóż w Polsce mamy ponad 51 mln aktywnych urządzeń mobilnych[1]. Smartfonami nie lubimy dzielić się z innymi – traktujemy je jako najbardziej osobiste urządzenia, więc informacje tam zgromadzone dużo lepiej niż pliki cookies w przeglądarkach określają to, kim jesteśmy.

Wspomniane wcześniej aplikacje w zdecydowanej większości mają dostęp do tych danych. Możemy i powinniśmy je zatem wykorzystywać właśnie jako alternatywę do kończącej się ery cookies. Tym bardziej, że dostarczają nam nie tylko wyższej jakości informacji odnośnie zachowań w internecie, ale też na temat naszych działań w świecie rzeczywistym.

Dane geolokalizacyjne, oparte o GPS i WiFi, mogą precyzyjnie określać nasze położenie, pokazywać odwiedzane sklepy, galerie czy stacje paliw, a to stwarza niepowtarzalne możliwości lepszej segmentacji grupy docelowej i bardziej precyzyjnego targetowania działań komunikacyjnych.

Zintensyfikowany rozwój Live e-Commerce

Drugi ważny trend bardzo przyspieszył swój rozwój w dobie panującej pandemii. Live e-Commerce to obecnie najlepsza alternatywa wobec zakupów w galeriach handlowych. Dlaczego? Bo jest to doświadczenie najbliższe temu z tradycyjnego odwiedzania sklepów. Trend ten narodził się w Chinach i już w 2019 roku wypracował obroty przekraczające 63 mld $[2].

To połączenie siły influencerów, będących w stanie przykuć uwagę milionów internautów, z testowaniem i recenzowaniem przez nich produktów oraz interakcją na żywo z widzami, którzy mogą zadawać pytania na temat artykułów oraz od razu je zamawiać.

W Chinach koncern Ali Baba stworzył specjalną technologię do sprawnego zarządzania takim procesem. U nas na razie nie jest to jeszcze na tak zaawansowanym poziomie, choć i tutaj rynek oferuje coraz więcej atrakcyjnych rozwiązań, np. Sparkly, proponuje technologię, która urozmaica live streamy i pobudza widzów do większej interakcji, w tym także do podejmowania decyzji zakupowych. Trend ten ma spore szanse przyjąć się w Polsce.

Już teraz spędzamy średnio 3 razy więcej czasu oglądając live streamy niż standardowe video i piszemy przy nich 10 razy więcej komentarzy. To w połączeniu z rozwojem platform do live streamów oraz przyspieszającym w dobie pandemii wzrostem e-commerce tworzy bardzo dobry prognostyk na przyszłość.

Postępująca cyfryzacja mediów offline

Lata temu digitalizacja prasy miała być odpowiedzią na spadające wskaźniki czytelnictwa oraz sprzedaży magazynów i gazet. Aktualnie obserwujemy digitalizację radia oraz OOH. Liczba słuchaczy podcastów ma wzrosnąć w 2022 roku do 1,5 mld. Obecnie w Polsce słucha ich już 27% internautów[3]. Z kolei nośniki digital signage korzystają z programmatycznych technologii do automatyzacji podmiany kreacji w zależności od warunków pogodowych, pory dnia czy natężenia ruchu.

Według mnie najciekawsza będzie jednak cyfryzacja telewizji. Addressable TV dynamicznie rozwija się na zachodzie (wykres poniżej), a w Polsce powoli są już rozbudowywane tego typu produkty. Programmatyczny zakup telewizji jest obecnie dostępny w stacji WP TV, TVN testuje Dynamic Ad Insertion w ramach swoich mediów, a TVP pracuje nad technologią, mającą na celu precyzyjne docieranie ze spotami TV do widzów o konkretnym profilu.

W Mindshare zawsze staramy się trzymać rękę na pulsie i edukować naszych klientów w kontekście nowości w mediach cyfrowych, które mogą istotnie wpłynąć na rozwój ich biznesu. Stąd kilka lat temu wprowadziliśmy w ramach GroupM akcelerator dla startupów z branży mar-tech – mSpark.

Oferuje on sprawdzone i zaawansowane technologie w obszarach, takich jak: e-commerce, mobile, digital signage, augmented reality/ virtual reality, chatboty, reklama natywna, big data i wielu innych. W ten sposób nasi klienci mają z jednej strony nieprzerwany dostęp do najnowszych, praktycznych rozwiązań, gotowych do wdrożenia w ich kampaniach i infrastrukturach technologicznych. Z drugiej – regularny dopływ wiedzy na temat rozwoju rynku mediów cyfrowych w Polsce.

Dzięki temu mamy praktyczną odpowiedź na każdy trend cyfrowy, który obserwujemy w Polsce oraz na świecie i nie poruszamy się jedynie w obszarze teorii. Współpracujemy także z mediami w celu wspólnego tworzenia nowych standardów na polskim rynku – na przykład jako jedni z pierwszych mieliśmy możliwość testowania Dynamic Ad Insertion, oferowanego przez TVN. Jego wyniki były dla nas bardzo obiecujące – zaobserwowaliśmy niskie bounce rate’y i wysoką jakość ruchu na stronach klientów.

[1] Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

[2] Źródło: https://jingdaily.com/e-commerce-in-2019-year-of-the-livestreamer/

[3] Źródła: IAB Podcast Ad Revenue Report / www.podcastinsights.com