epoint

Mali i średni operatorzy planują rozwijać swoje sieci głównie z własnych środków. Zaledwie co piąty ankietowany operator starał się o dofinansowanie budowy światłowodów z funduszy unijnych. Rozwój 5G w ich opinii nie spowoduje odpływu klientów z sieci stacjonarnych, za to sztuczna inteligencja może wspomóc rozwój biznesu. To wnioski z najnowszej edycji raportu dotyczącego rynku operatorskiego „What’s Up Wholesale?”, wydawanego przez Orange Polska.

Celem tegorocznego badania było określenie kierunków rozwoju krajowych sieci operatorskich. Ankietowani – mali i średni operatorzy – zostali zapytani m.in. o to, jak fundusze unijne wpłyną na rozwój ich sieci, jak oceniają oni współpracę hurtową, a także jak oceniają wpływ nowych technologii na ich biznes. W badaniu wzięło udział ponad 200 respondentów.

Programy dofinansowujące budowę sieci nie dla małych i średnich ISP?

Ponad 80% małych i średnich operatorów biorących udział w badaniu planuje zwiększać zasięgi swoich sieci w ciągu najbliższych 2 lat. Większość zamierza ten rozwój finansować przede wszystkim z własnych środków, przeznaczając je na rozbudowę własnej infrastruktury, dostęp do sieci innych operatorów i akwizycje. Dofinansowanie z programów unijnych, cieszą się mniejszym zainteresowaniem.

Tylko co piąty ankietowany wziął udział w pozyskaniu środków publicznych na zwiększenie zasięgu sieci. Ponad połowa respondentów uważa, że konkursy nie są dostosowane do ich możliwości – głównie ze względu na skomplikowane procedury i zbyt duże obszary do objęcia inwestycjami.

Wśród najczęściej wskazywanych rozwiązań, które przekonałyby operatorów do wzięcia udziału w programach są: zmniejszenie obszarów konkursowych (51%), możliwość dowolnego wyboru punktów adresowych do objęcia zasięgiem (43%) oraz brak konieczności pokrycia 100% wylicytowanego obszaru (38%). Istotne byłoby także wydłużenie czasu realizacji inwestycji (37%).

Z drugiej strony, beneficjenci programów unijnych oceniają je pozytywnie i polecają w nich udział innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym. W przypadku kończącego się programu POPC zdecydowana większość jego uczestników (67%) deklaruje, że osiągnęła zakładany próg rentowności w przewidywanym czasie.

Współpraca i nowe technologie szansą na rozwój

Blisko połowa ankietowanych zdobywa nowe zasięgi, korzystając z sieci innych operatorów. Współpracy hurtowej sprzyjają dobre doświadczenia. 65% procent ankietowanych ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze, a zaledwie 8% negatywnie. To pokazuje, że biznesowe relacje międzyoperatorskie mogą być zrozumiałe, opłacalne i partnerskie – pozostają w operacyjnym, finansowym oraz formalnym zasięgu małych i średnich operatorów.

Operatorzy uważają rozwój 5G za naturalny etap rynku i uważają, że ich oferty będą się rozwijać równolegle, odpowiadając na zwiększone zapotrzebowanie ich klientów na usługi coraz większych przepływności. 63% uważa, że 5G nie wpłynie na ich biznes, a 13% widzi w usługach mobilnych szansę dla rozwoju swojej oferty. Większość ankietowanych nie spodziewa się także odpływu klientów z sieci stacjonarnych. Usługi mobilne chciałby wprowadzić do swojej oferty co trzeci operator. 32% widzi także szansę na rozwój w wykorzystaniu sztucznej inteligencji – przede wszystkim w obszarach obsługi klienta (23%) i zarządzania siecią (21%).

Co mogłoby wpłynąć pozytywnie na rozwój sieci?

W opinii małych i średnich operatorów są to przede wszystkim zmiany formalne. Ograniczenie nakładanych przez regulatora obowiązków (76%), poprawa warunków prowadzenia inwestycji (47%) oraz redystrybucja niewykorzystanych środków z konkursów unijnych na zasadach bardziej przyjaznych dla mniejszych podmiotów telekomunikacyjnych (44%) są wśród tych najbardziej oczekiwanych.

Szczegółowe wyniki badania, a także praktyczne przykłady łączenia technologii kablowych i radiowych, opisy nowoczesnych rozwiązań, takich jak 6G, Wi-Fi 7 i XGS-PON, omówienie krajowych i unijnych regulacji prawnych oraz wskazanie perspektyw rozwoju rynku dostępne są w raporcie „What’s Up Wholesale?”.

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments