ABB i Microsoft tworzą przemysłowy odpowiednik ChatGPT. Rozwiązanie bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji pomoże w analizie danych i podejmowaniu decyzji. Według wstępnych wyliczeń wspólny projekt potentatów świata przemysłu i oprogramowania może zapobiec ⅕ awarii urządzeń w fabrykach i zmniejszyć liczbę przestoi o niemal ⅔.
GenAI, czy też bardziej swojsko generatywna SI, to rodzaj sztucznej inteligencji, która potrafi na podstawie zebranych danych tworzyć oryginalne treści, takie jak teksty, obrazy czy dźwięki. W ostatnich miesiącach o generatywnych technologiach SI było głośno za sprawą zdumiewającej zdolności do analizy języka naturalnego i podejmowania decyzji, które zademonstrował ChatGPT. Ten zaawansowany program, który potrafi prowadzić dialog z ludźmi, sprawił, że sztuczna inteligencja trafiła pod strzechy.
Inteligentny pomysł na przemysł
Już od pewnego czasu w przemyśle innowacyjne technologie cyfrowe wchodzą w interakcję z tradycyjnymi procesami produkcyjnymi, tworząc inteligentne systemy, które są bardziej elastyczne i efektywne. I tak GenAI ma pomóc w lepszym wykorzystaniu danych operacyjnych generowanych przez różne urządzenia i systemy sterowania. Dziś duża część tych danych jest nieużywana.
ABB połączy swoją cyfrową platformę dla przemysłu, ABB Ability™ Genix, z usługami Microsoft Azure OpenAI, w tym z najnowszym modelem językowym GPT-4, który jest używany w ChatGPT Plus. Powstały z tego połączenia produkt, Genix Copilot, będzie wykorzystywał zaawansowane algorytmy i uczenie maszynowe do generowania kodu, obrazów i tekstów w czasie rzeczywistym, opierając się przy tym na danych otrzymywanych z urządzeń.
Waldemar Pakos, odpowiedzialny za rozwiązania cyfrowe w biznesie Automatyki Procesowej ABB w Polsce wyjaśnia, jak w praktyce działać ma wspomniana aplikacja: Poprzez Open AI Service otrzymujemy dostęp do szeregu funkcji wykorzystujących sztuczną inteligencję. Nie wszystkie są wykorzystywane w przemyśle, ale te, które zastosujemy, mogą okazać się nową jakością w zakresie utrzymania ruchu, zwiększania wydajności urządzeń i ich dostępności, a także zmniejszenia zużycia energii. Genix będzie wykorzystywał GPT-4, aby „uczyć się” pracy urządzeń, co pozwoli na sprawny ich monitoring online i skuteczne przewidywanie awarii.
Jak dodaje, równie ważną funkcjonalnością będzie podpowiadanie operatorowi, co powinien zrobić w danej sytuacji ruchowej. System wnioskujący będzie bazował na automatycznie zebranych danych z systemów sterowania lub danych wprowadzonych ręcznie przez operatora. Na podstawie swojej bazy wiedzy oprogramowanie podpowie, a pewnie i zobrazuje – np. za pomocą rozwiązań typu VR – odpowiednie rozwiązanie problemu.
Dzięki temu narzędziu specjaliści będą mogli skuteczniej monitorować urządzenia i przewidywać awarie. Genix Copilot ma wspierać także mniej doświadczonych operatorów w podejmowaniu decyzji podczas serwisowania urządzeń.
Większa efektywności i wydłużona żywotność
Według analiz ABB, rozwiązanie może przynieść wiele realnych korzyści, takich jak wydłużenie czasu życia urządzeń o 20 proc. czy zmniejszenie nieplanowanych przestojów o 60 proc. Dodatkowo narzędzie wspomoże proces transformacji energetycznej oraz zapewni bezpieczny przepływ informacji w przedsiębiorstwie.
Naszym zdaniem największe szanse na sukces w długim terminie będą mieć te firmy, które zmodernizują swoje platformy danych – mówi Ralph Haupter, prezes Microsoft w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), w kontekście współpracy przy nowym rozwiązaniu.
Platforma Genix umożliwia kontekstualizację danych zbieranych z różnych środowisk, takich jak systemy sterowania, systemy informatyczne czy narzędzia inżynieryjne. Zintegrowanie zaawansowanej sztucznej inteligencji z tego typu platformą dla przemysłu może zrewolucjonizować sposób serwisowania urządzeń i zwiększyć wydajności w wielu obszarach. To z kolei przyspieszy cyfrową transformację.