Choć od komercyjnego debiutu technologii 5G minęły już trzy lata, a oferowane przez nią możliwości stanowią obietnicę nowej ery, spodziewany przełom wciąż się nie dokonał. W świetle badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę YouGov partnera polskiej agencji badawczej Inquiry rozszerzona rzeczywistość, pojazdy autonomiczne, inteligentne miasta czy internet rzeczy na szeroką skalę będą musiały jeszcze poczekać.

Zgodnie z raportem International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G dziś tylko co piąty Polak deklaruje, że posiadany przez niego smartfon ma dostęp do tego rodzaju łączności, a kolejne 20 proc. nie potrafi udzielić odpowiedzi na to pytanie. Podobne wyniki i tak pozwalają Polsce wyprzedzić w rankingu takie kraje Europy Zachodniej jak Niemcy (17 proc. posiadaczy odpowiedniego sprzętu), Wielka Brytania (16 proc.) czy Francja (również 16 proc.). Wśród państw o najwyższym wskaźniku użytkowników 5G wyróżnić można przede wszystkim Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hong Kong, Indonezję i Indie. Wyraźna dysproporcja między regionami sprawia, że eksperci wróżą zmiany na światowym rynku innowacji. Zamiast Doliny Krzemowej siedziby nowych gigantów technologicznych znajdą się w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.

W wielu krajach, szczególnie w Azji, konsumenci są podekscytowani możliwościami oferowanymi przez 5G. Ale na innych rynkach ludzie są obojętni, a nawet zaniepokojeni. Trzeba jasno powiedzieć, że takie postawy, obecne również W Polsce, stawiają nas na przegranym miejscu w światowymi wyścigu technologicznym – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry, jedynego partnera firmy YouGov w Polsce.

Dane zebrane i opracowane przez YouGov sugerują, że europejscy i amerykańscy operatorzy sieci nie wykorzystali w pełni promocyjnego potencjału technologii, a świadomość dotycząca dostępności i funkcjonalności 5G wciąż jest niska. Globalnie aż 23 proc. respondentów nie wie, w jaki sposób nowy standard łączności miałby wpływać na doświadczenia towarzyszące korzystaniu z internetu. Jednocześnie oznacza to, że kiedy firmy położą większy nacisk na komunikację swoich ofert, zainteresowanie technologią prawdopodobnie szybko wzrośnie.

Wraz z popularnością łączności 5G wzrasta jednak także zaniepokojenie związane z jej wykorzystaniem. Grupą, która wyrażała najwięcej wątpliwości wobec technologii, byli respondenci w wieku od 25 do 34 lat. Wśród wymienianych przez nich obaw znaleźć można zarówno te dotyczące prywatności, bezpieczeństwa wykorzystania danych czy wzrostu podaży energetycznej, jak i związku między 5G a szczepionkami na COVID-19. Spośród siedemnastu ujętych w raporcie YouGov krajów do najczęściej zmartwionych potencjalnymi zagrożeniami należą mieszkańcy Indii (53 proc.), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (48 proc.) i Chin (41 proc.). Najbardziej entuzjastyczni okazali się Brytyjczycy (tylko 18 proc. wyrażających obawy), Duńczycy (20 proc.) oraz Polacy (22 proc.).

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments