Allegro w zdecydowanej medialnej ofensywie

Biorąc pod uwagę informacje o potencjalnym jesiennym IPO polski gigant e-commerce chce stworzyć możliwie najlepszą dawkę optymizmu przed ofertą publiczną jakiej dawno nie widzieliśmy na GPW. Do tego słoiczka z miodem łyżkę dziegciu dołożył ostatnio jednak UOKiK. Coraz bardziej nerwowa koniunktura na rynkach światowych również nie chce pomagać.

Allegro „rozpędzone jak nigdy”, z nowymi funkcjami, nową siedzibą, otwartymi rekrutacjami, nowym, ale legendarnym PR-arowcem. Ofensywa trwa w najlepsze już pewnego czasu. Podsumujmy działania…

Marcin Gruszka, który był twarzą marketingowego ramienia Play, gdy ten był challengerem na rynku komórkowym, z pewnością dostarczy niestandardowych pomysłów promocyjnych. Trochę pospieszył się z niedawnymi pozdrowieniami dla m(em)banku, który notuje zła passę z fakapami technologicznymi, ale weny mu nie brakuje. Z punktu widzenia inwestora giełdowego mocna promocja przełoży się na zwiększanie wolumenu platformy. Gruszka ma też doświadczenie w komunikacji spółki już ze statusem giełdowym.

Więcej ofert, nowi sprzedawcy i już ponad miliard złotych oszczędności na dostawach z Allegro Smart, tak platforma niedawno podsumowała I półrocze. Jednocześnie liczba firm prowadzących sprzedaż na platformie wzrosła o 14% do 117 tys., a liczba ofert o 21% do 164 mln.

Pierwsza połowa 2020 roku to okres dynamicznego rozwoju całego ekosystemu Allegro, mimo wyzwań związanych z pandemią. Rośnie liczba firm oferujących swoje produkty na Allegro, a Polacy coraz częściej robią tu zakupy. Korzystają z szerokiej oferty, niskich cen i dużej wygody, szczególnie dzięki usłudze Allegro Smart! Tylko w pierwszej połowie tego roku dzięki darmowym dostawom nasi klienci zaoszczędzili łącznie 540 mln zł, a od uruchomienia Smart! w 2018 r. ich łączne oszczędności przekroczyły już 1 mld zł” – wskazywał cytowany w informacji Francois Nuyts, prezes Allegro.

Kolejny komunikat spółki miał jeszcze bardziej pozbawić jakichkolwiek wątpliwości o dynamice platformy. Allegro rozwija się w niespotykanym dotąd tempie – brzmiał press. Liczby faktycznie robią na naszym podwórku wrażenie. Ponad 20 mln użytkowników odwiedza stronę każdego miesiąca. W ubiegłym roku liczba ofert, z których klienci mogli wybierać, wzrosła o 40%, a co 5 minut tworzone jest nowe konto firmowe.

Obok wolumenów trwa w Allegro także praca nad wzmocnieniem marży. Do tego stopnia, że aż przykuła uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK podał, że do urzędu wpływają skargi dotyczące zasad współpracy między Allegro a sprzedawcami. W związku z tymi sygnałami prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie Allegro.

Niemniej firma nie ustaje w głośnych działaniach i stała się sztandarowym najemcą w stołecznym projekcie dewelopera Capital Park – Fabryka Norblina. Allegro wynajęło ok. 16,2 tys. m2 w jednym z najciekawszych projektów handlowo – biurowych w kraju.

Do medialnej wrzawy dokłada też Gruszka. Jak podał na lnkdin, „Allegro zatrudnia obecnie 2,1 tys. osób, z czego połowa to wysokiej klasy eksperci z obszaru technologii i aktywnie poszukuje nowych pracowników. Od początku roku zatrudniono 284 osoby. Do końca roku Allegro planuje zatrudnić kolejnych 330 pracowników”.

Na e-commerce’owego dominatora Polski wyczekują inwestorzy i analitycy giełdowi. Allegro już zostało obwołane potencjalnie największą spółką na warszawskiej giełdzie, która zdystansuje gwiazdę dekady – CD Projekt. Pojawiają się wręcz komentarze o nowej epoce na polskiej giełdzie jaką otworzy oferta publiczna Allegro.

Z pewnością będzie to transakcja, która przynajmniej chwilowo przyciągnie uwagę nie tylko giełdowego światka, ale polskiej „ulicy”, a także w jakiejś części kapitału zagranicznego. Normalnie skala zainteresowania taką ofertą byłaby samosprawdzającą się przepowiednią sukcesu. Jednak obecna presja na korektę notowań sektora technologicznego na świecie trochę martwi.

Warszawskiej giełdzie na pewno przyda się dopływ świeżej krwi w postaci znanej właściwie wszystkim marki z silną pozycją rynkową, która reprezentuje bardzo popularny biznes e-commerce. Potencjał rozwoju branży w Polsce jest nadal ogromny. Skala działania Allegro jest znacząca, ale lokalna. W dobie globalnych biznesów zobaczymy czy okaże się to siłą czy czynnikiem limitującym długoterminowe horyzonty. Ważna będzie strategia jaką platforma zapowie przy potencjalnym IPO.