Philips ma duże ambicje na rynku telewizorów

Philips ma tradycyjnie mocną pozycję na rynku konsumenckich urządzeń elektronicznych. Tymczasem od 2012 roku marka zdecydowanie wróciła na zasadzie licencji na rynek telewizorów i monitorów. Od tej pory konsekwentnie buduje swoją pozycję i tylko w Polsce podaje, że jej udział rynkowy w tym segmencie sięgnął w kilka lat poziomu 16%. Marka zapowiada, że to nie jest jej ostatnie słowo…

Naszymi kluczowymi rynkami w segmencie telewizorów w Europie są Holandia i Niemcy. Kolejne to Polska i Wielka Brytania. Firma TPV – czołowy producent monitorów i telewizorów na świecie – w ramach JV pod nazwą TP Vision korzysta z marki Philips na zasadzie licencji. Philips jest tradycyjnie kojarzony z telewizorami. Nasze wyniki to potwierdzają. Od 2014 roku nasza pozycja rynkowa na kluczowych rynkach UE umacnia się dynamicznie. W Polsce nasz udział rynkowy jest szacowany aktualnie na 16% i chcemy systematycznie umacniać swoją pozycję. Koncentrujemy się aktualnie na wyższym segmencie z telewizorami z technologią OLED” – powiedział ISBtech szef marketingu TP Vision Martijn Smelt.  

Zdobyć segment premium

Zaznaczył, że plany ekspansji marki na rynku unijnym odzwierciedla pierwsza aż od 11 lat telewizyjna reklama telewizorów Philipsa, będąca jednocześnie pierwszą kampanią w historii TP Vision. Kampania reklamowa telewizorów Philips właśnie ruszyła na macierzystym rynku marki oraz w Niemczech.  

Wyższy segment telewizorów jest dla nas aktualnie strategicznie ważny. Najnowsze odbiorniki z OLED+ zdobyły w ub.r. blisko 100 nagród wobec zaledwie 1 statuetki rok wcześniej. Za docenieniem przez specjalistów idzie rosnąca popularność wśród klientów. Rozwijamy się znacznie szybciej od rynku. Nasza dynamika wzrostu w segmencie TV o przekątnej min. 50 cali oraz luksusowego sprzętu OLED wyniosła 20% w 2018 r. Jesteśmy jedyną marką premium, która zdobywa rynek w Europie. Przełożyło się to na osiągnięcie ok. 10% europejskiego rynku telewizorów” – wskazał szef marketingu TP Vision.   

Philips aktywnie wykorzystuje również kanał internetowy do budowania relacji z klientami. Szef marketingu TP Vision podkreśla, że serwis internetowy dedykowany produktom TV Philips jest bardzo istotnym obszarem, który pozwala marce na umacnianie swojej pozycji rynkowej. 

Telewizory Philips umacniają swoją pozycję w wyższym segmencie również m.in. dzięki współpracy marki z Bowers & Wilkins w obszarze audio. + w nazwie oznacza właśnie wrażenia słuchowe zapewniane dzięki sojuszowi obu marek. Z resztą TPVision widzi potencjał również w sprzęcie audio i rozwija swoją ofertę w tym obszarze.

Smelt wskazał, że powtórzono tu model z segmentu telewizyjnego nabywając licencję na wykorzystanie marki. Pierwsze wyniki sprzedażowe pokazują, że „nie doceniono” potencjału zainteresowania sprzętem audio pod marką Philipsa i od przyszłego roku oferta będzie kompleksowa. Stąd już blisko chociażby do wearables i innych inteligentnych gadżetów dbających o swojego właściciela i jego kondycję. 

Szef marketingu TPVision podkreśla również, że design produktów Philipsa jest przewagą konkurencyjną marki. Dodatkowo – zarówno w segmencie TV jak i audio – „europejski design” telewizorów Philipsa cieszy się dużą popularnością w Chinach. Właśnie rynek chiński, obok unijnego, ma dla joint venture TPV i Philipsa największy potencjał wzrostu. 

Pas i Szlak

TPV od 2004 roku jest czołowym producentem wyświetlaczy (dla monitorów i telewizorów). W 2005 roku przejął tę działalność od Philips. W 2009 roku największym udziałowcem TPV został chiński gigant elektroniczny CEC (China Electronics). W 2012 roku doszło do fuzji z biznesem Philips TV i powstał TP Vision. W 2014 roku w chińskim mieście Xiamen uruchomiono centrum innowacji, a w Szanghaju centrum sprzedaży. W 2016 r. TVP uruchomiło dywizję Smart Mobile Display, a w 2017 w mieście Xian Yang w centrum Chin rozpoczęła działalność spółka TPV Display Technology. TPV w ciągu ok. dwóch lat (IV kw. 2016 – II kw. 2018) zrealizowało inwestycję w fabrykę z potencjałem produkcyjnym 6 mln sztuk rocznie (4 linie TV i 2 LCM). 

W łańcuchu dostaw TPV istotną rolę odgrywa polska fabryka TPV Gorzów, która jest ważnym elementem logistyki firmy w dystrybucji na rynek unijny. Trasa transportu kolejowego przebiega od Xian przez Alashankou do Małaszewicz i stamtąd ciężarówką do TPV Gorzów, gdzie telewizory są składane i dostarczane do sieci handlowych na terenie Unii Europejskiej. Transport do Małaszewicz z Xian trwa 15-18 dni, a do TPV Gorzów łącznie 17-20 dni. Jak zaznacza TPV, lądowa trasa w ramach inicjatywy „Pasa i Szlaku” daje 50% redukcję czasu transportu w porównaniu do innych szlaków transportowych. Z kolei transport TPV na rynek amerykański (land-ocean transportation) w modelu door2door Xianyang – Longbeach to  24 dni, Xianyang –  Chicago 31 i Xianyang – Dallas 31 dni. 

Fabryka TPV wykorzystuje inteligentny system magazynowania. Od 2018 roku wyprodukowane modele TV i monitorów są transportowane przez autonomiczne pojazdy realizujące swoje zadania efektywnego magazynowania przez systemy GPS, WiFi i kodów QR.  

China Electronics (CEC) jest właścicielem fabryki CHOT, która jest dostawcą wyświetlaczy dla TPV. Produkuje ona panele LCD w rozmiarach od 50 do 100 cali. Budowa fabryki CHOT została rozpoczęta pod koniec 2015. W końcu 2018 roku fabryka osiągnęła pełny założony potencjał produkcyjny 120 tys. wyświetlaczy. Kolejne inwestycje mają doprowadzić do wzrostu mocy produkcyjnych 140-150 tys. w 2020 r. Fabryka wykorzystuje najnowsze rozwiązania i jest w pełni zautomatyzowana. Inżynierowie monitorują procesy, nie ingerując w produkcję. Infrastruktura produkcyjna autentycznie wygląda jak z filmów S-F. Inwestycja w kompleks fabryczny sięgnęła 4 mld USD. Powierzchnia kompleksu fabrycznego sięga 770 tys. m2 z 2,5 tys. ekipą. 

„Nieustannie się rozwijamy i prowadzimy badania mające na celu rozszerzenie naszej oferty. Inwestycje obejmują zwiększenie mocy produkcyjnych, a w przyszłości chcemy być również gotowi na technologię 8K, mniejsze rozmiary ekranów oraz ekrany giętkie” – zapowiedzieli przedstawiciele CEC.