Asbis otworzył w tym roku swoją cypryjską nową siedzibę, która została przygotowana do realizacji strategii rozwoju na kolejne lata, uwzględniającej obok dystrybucji nowe obszary działalności.

Wprowadziliśmy się w tym roku do naszego nowego ASBIS High Technology Cluster
HUB. Mieszczą się w nim, oprócz biur, m.in. 4 pilotażowe linie produkcyjne, showroomy,
magazyn, centrum inżynieryjne oraz specjalistyczne laboratoria. To element naszej strategii na kolejne lata – rozwoju działalności jako dystrybutor ICT, IoT, cobotów, robotów oraz elektroniki konsumenckiej. Ekspansja rynkowa obejmuje nie tylko podpisanie nowych umów dystrybucyjnych, ale też nowe marki własne oraz nowe kraje działalności” – powiedział prezes Serhei Kostevitch.

Dodał, że spółka prowadzi rozmowy o kolejnych umowach dystrybucyjnych z markami m.in. w obszarze elektroniki konsumenckiej, premium audio/video, urządzeń domowych.

Asbis opracował też własny system elektronicznych etykiet Prestigio ePrice Labels, który
może być wdrożony w każdej sieci detalicznej, niezależnie od jej wielkości. Dodatkowo ma w swojej ofercie inteligentne monitory zarządzające powierzchnią reklamową w sieciach handlowych, dostosowujące reklamy do odbiorcy. „Szacują one konwersje, ruch, emocje, wiek, płeć, a system dostosowuje kontent do osoby”. Spółka wdrożyła też własny system zarządzania stanami magazynowymi. Mamy łańcuch dostaw end2end. Wcześniej zaopatrzenie było uzależnione od decyzji pracowników, obecnie jest zarządzane przez system logistyczno-magazynowy, który będziemy dalej rozwijać” – dodał prezes.

Afryka i Europa Zachodnia

Zaznaczył, że po wybuchu wojny w Ukrainie, Asbis zmienił strategię i podjął kroki w
kierunku nie tylko dalszego rozwoju rosnących rynków azjatyckich, ale też ekspansji na
terenie Europy Zachodniej oraz Afryki. Na rynkach afrykańskich Asbis rozwija lokalne
komercyjne zespoły i marketing m.in. w Nigerii, Egipcie i Maroko. Rynki  Egiptu, Kenii i
Tanzanii obsługiwane są z centrum dystrybucyjnego z Dubaju.

Szczególną uwagę Asbis przykłada do RPA. „To jeden z największych rynków Afryki, na
którym od 2 lat rozwijamy działalność z naszym partnerem. W miarę dalszego rozwoju
operacji planujemy otworzyć centrum dystrybucyjne w RPA, które pozwoli nam obsłużyć
centralną i południową Afrykę. Rynki te są wyzwaniem, ale są też obiecujące, a czynniki
ryzyka nie są inne niż na rynkach, które bardzo dobrze znamy. Naszą działalność planujemy bardzo dokładnie, robimy to krok po kroku, m.in. pozyskując kolejnych partnerów i rozbudowując logistykę” – wymienił Kostevitch.

Na kontynencie afrykańskim Asbis chce rozwijać sprzedaż własnych marek, marek premium. Spodziewa się 100 mln USD przychodu w tym roku w Afryce i liczy na osiągnięcie nawet 250 mln USD w przyszłym roku.

Zachodnia Europa to kolejny kierunek rozwojowy dla Asbis. „Od lat mamy zespoły
sprzedażowe, które rozwijają współpracę z sieciami w Zachodniej Europie. Teraz mamy
zamiar je wzmocnić, a obsługą tego rynku zajmie się oczywiście nasze regionalne centrum
logistyczne w Pradze. Rozwijamy ponadto zewnętrzną obsługę sprzedażową z własnym
nadzorem. Chcemy promować też nasze marki własne na tym obszarze” – wymienił prezes
Asbis.

Inwestycje kapitałowe 

Asbis rozwija również obszar inwestycji kapitałowych w obiecujące startupy z obszaru
innowacyjnych urządzeń IT, biotechnologii czy nanotech. Pierwszym ogłoszonym projektem
była Clevetura, komercjalizująca klawiaturę zintegrowaną z panelem dotykowym w
opatentowanej technologii TouchOnKeys, eliminującym konieczność używania myszki.

Innymi projektami z obszaru technologicznego jest spółka Breezy, zajmująca się
odświeżaniem smartfonów, głównie iPhonów, i innych urządzeń elektronicznych oraz ich
ponownej sprzedaży, a także marka AENO, rozwijająca desingerskie smart urządzenia
kuchenne. W tym sezonie oferuje np. grzejnik na podczerwień „made in Poland”, który cieszy się ogromnym powodzeniem.

Z kolei startupy z obszaru biotech i nanotech to Embio Diagnostics, Promed Bioscience, RSL Revolutionary Labs, Real Scientists, Io.clinic. Te projekty dysponują przestrzeniami laboratoryjnymi w ASBIS High Technology Cluster HUB, a firma przygotowuje clean room dla projektów nanotechnologicznych.

Zarząd Asbis wskazał, że zainwestował ok. 7 mln USD łącznych inwestycji kapitałowych.
Nie zakładamy i nie potrzebujemy znaczących capexow na kolejne lata na rozwój naszego
HUBu Technologicznego na Cyprze. Clevetura, biochtech, nanotech tworzą wartość
intelektualną i  dbamy o to, żeby ta wartość była nie tylko chroniona patentami, ale też
rozwijała się w dobrym kierunku. To będzie miało największy sens dla ASBIS oraz jej
akcjonariuszy” – zaznaczył wiceprezes Costas Tziamalis.

Dywizja robotyczna

Biznes robotyczny ma działać w modelu VAD. Spółka pracuje nad własnymi rozwiązaniami
pod własną marką CRON Robotics. Rozpoczęcie działalności zostało ogłoszone pod koniec
listopada.

Mamy tu ekspertyzę. Zautomatyzowaliśmy już nasze linie logistyczne i osiągnęliśmy
oszczędności rzędu 100 tys euro. M.in. to rozwiązanie chcemy rozwijać rynkowo. Roboty to
już nie nisza, w ciągu kilku lat będzie to wielki jak rynek, którego globalna wartość ma
osiągnąć kilkaset miliardów dolarów” – powiedział prezes.

Asbis ma w tym obszarze już 5 umów dystrybucyjnych i pracuje nad kolejnymi. Aktualnie są to takie firmy jak m.in.: AUBO, Dobot, Gaussium czy DH Grippers. Spółka zaczyna działalność w obszarze robotyki od Rumunii, Polski, Czech, Słowacji, Cypru, Grecji i
Węgier.  „Zaczynamy już przedsprzedaż naszych produktów, natomiast pierwsze dostawy
będziemy realizować już w I kw. 2023 r.” – wskazał prezes.

Własna marka spółki w obszarze robotyki to Cron Robotics. Wedlug słów prezesa Asbis
firmę interesuje segment dłuższych ramion cobotycznych ze zoptymalizowanym silnikiem, a
czołowy podmiot rynkowy duński Mobile Industrial Robots nie interesuje się tą niszą.

Jestem przekonany, że nasze nowe rozwiązania oraz inwestycje z roku na rok będą coraz
bardziej widoczne w naszych wynikach finansowych” – podsumował Kostevitch.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments