Marketplanet jest jednym z liderów polskiego rynku B2B e-commerce. Platforma Marketplanet umożliwia prostą i szybką automatyzację całego procesu zakupowego w przedsiębiorstwach (sourcing i procurement). Komunikacja elektroniczna z rynkiem odbywa się z kolei z wykorzystaniem innowacyjnego portalu e-handlu B2B – OnePlace.

Z usług firmy od lat korzystają największe przedsiębiorstwa w Polsce. Wśród klientów firmy są m.in. grupa PGE, Tauron, Veolia mBank, Orange. Marketplanet oferuje także rozwiązania służące do elektronicznej realizacji zamówień przez podmioty państwowe i administrację publiczną. Dynamiczny wzrost skali działalności Marketplanet w ostatnim okresie to przede wszystkim efekt zmiany modelu biznesowego i filozofii działania platformy.

Piotr Matysik, prezes zarządu Marketplanet

Dostosowując się do zupełnie nowych wymagań rynku B2B e-commerce, zmieniliśmy całkowicie nasz model biznesowy – ze sprzedaży licencji przeszliśmy na system abonamentowy, a domyślną ofertą jest skorzystanie z tej usługi w modelu SaaS. Nasze narzędzia wspierające procesy zakupowe i rozliczeniowe są zintegrowane z usługami podpisu elektronicznego, systemu rozpoznawania obrazu (OCR), finansowania zakupów (e-faktoring). Model abonamentowy oznacza bardzo skrócony czas dostarczania aplikacji – dziś jest to możliwe nawet w ciągu jednego dnia. Takie podejście umożliwia także znaczące obniżenie progu cenowego. Koszty są w tej chwili dziesięciokrotnie niższe, niż było to kilka lat temu, dzięki czemu także firmy małe i średnie mogą dziś bez problemu korzystać z rozwiązań wcześniej zarezerwowanych jedynie dla największych przedsiębiorstw. – tłumaczy Piotr Matysik, prezes zarządu Marketplanet.

Zmiana modelu działania przyniosła już realne efekty. W ciągu ostatnich dwóch lat baza klientów obecnych na platformie rozrosła się z kilkudziesięciu do 1,5 tys. podmiotów. Nastąpił też w tym czasie skokowy wzrost liczby dostawców – obecnie swoje produkty sprzedaje na platformie ponad 90 tys. firm. Dla spółki oznacza to zmianę struktury przychodów – skok z poziomu 50 proc. przychodu powracającego (Monthly Recurring Revenue) do aż 81 proc.

W całym naszym ekosystemie wartość firmowych zakupów przekroczyła już 50 mld zł. W tej chwili mamy ponad 170 tys. firm w różny sposób korzystających z naszych rozwiązań, a ponad 300 tys. dostawców odwiedza każdego miesiąca naszą stronę. Na tym się jednak nie zatrzymujemy. Planujemy rosnąć w tempie 15-20 proc. rok do roku. Naszym strategicznym kierunkiem, w który chcemy celować przy wsparciu inwestora branżowego, jest koncentracja rozdrobnionego rynku zakupowego w regionie CEE. Na rynkach lokalnych, nie tylko w Polsce, ale i na Węgrzech, w Czechach, czy w Rumunii działa dużo małych platform zakupowych B2B. Dla nas oznacza to szansę na skuteczną ekspansję. – mówi Matysik.

Plan działań Marketplanet idealnie wpisuje się w dynamikę rozwoju całego segmentu e-handlu B2B, a ten w ostatnich latach mocno zyskuje na znaczeniu. Według Marketplanet szacunkowa wartość tego sektora wynosi już ok. 400 mld zł. Santander zaś estymuje, że polski e-commerce B2B na koniec ubiegłego roku był wart nawet 450 mld zł. Z raportu „Kompleksowy przewodnik B2B E-commerce: Zmierzch handlu tradycyjnego. Online przejmuje prym” przygotowanego przez DHL Express wynika, że w najbliższych latach zaobserwujemy silny wzrost e-handlu B2B w ujęciu globalnym. Do 2025 roku 80 proc. wszystkich interakcji sprzedażowych pomiędzy firmami będzie się odbywać online. Zdaniem autorów raportu do dynamiki wzrostu przyczyni się postępująca globalizacja, cyfryzacja, a także zmiana pokoleniowa wśród osób odpowiedzialnych w firmach za decyzje zakupowe.

Segment B2B e-commerce, jest niezwykle interesujący i ma przed sobą bardzo dobre perspektywy. Marketplanet okrzepł po transformacji modelu i jest już gotowy do rozwoju także poza Polską. Nie dziwi zainteresowanie inwestorów branżowych, szukających okazji do zainwestowania w spółkę. – komentuje Piotr Miller, partner w funduszu Avallon, większościowym udziałowcu spółki.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments