E-commerce w Polsce mocno przyspieszył w efekcie COVID, ale też osiągnął masę  krytyczną, dzięki czemu będzie kontynuował dynamiczny wzrost, ocenił w rozmowie z ISBtech prezes MCI Tomasz Czechowicz w ramach II części DNIA Z MCI. Dodatkowo Polska staje się europejskim ośrodkiem e-commerce.

E-commerce bardzo silnie przyspieszył. Widzimy po wynikach, że gdy wcześniej rósł o 20-30 proc., to podczas pandemii dostał dwukrotnego przyspieszenia. Myślę, że następuje też drugi efekt – nabrania masy krytycznej. Wydaje się, że większość podmiotów z tradycyjnego handlu będzie wchodziła w fazę restrukturyzacji, kapitał obrotowy będzie z nich uciekał i myślę, że mamy na rynku e-commerce taki moment, jak kiedyś na rynku mediowym, gdzie media cyfrowe złapały masę krytyczną wobec mediów tradycyjnych” – powiedział ISBtech Czechowicz.

DZIEŃ Z MCI:

Goldman Sachs wesprze ATM w umowach hyperscale

W planach MCI 3 do 5 nowych inwestycji

„GPW wraca jako opcja finansowania tematów wzrostowych” – Czechowicz

W jego ocenie moment, który obserwujemy obecnie w e-commerce oznacza, że utrzyma on
wysoką dynamikę wzrostu.

Ponadto w końcu potwierdziło się nasze założenie, przy którym zawsze obstawialiśmy – wertykalny e-commerce, czyli wyspecjalizowane sklepy rozwijające się obok horyzontalnych platform, jak Allegro, Amazon. Bardzo duży rynek wertykalnego e-commerce, jak nasze Answear, czy zakończona inwestycja we Frisco, w końcu złapały wiatr w żagle i zaczęły się bardzo ładnie skalować” – dodał prezes MCI.

Ponadto, jak wskazał, COVID spowodował boom w cyfrowej edukacji (edtech), cyfrowej medycynie (medtech), bardzo dynamicznie rozwija się software as a service (saas).

„Jest to bardziej format biznesu, który obsługuje wiele sektorów, ale jego dynamika zwraca uwagę. Najbardziej dotkniętym pandemią jest z pewnością sektor online travel. Reklama online wydaje się, że przejdzie rok na stabilnym poziomie r/r” – wymienił prezes.

W jego ocenie, Polska staje się europejskim centrum e-commerce ze względu na logistykę.

W Niemczech są największe spółki e-commerce Europy, a większość z nich ma centra IT i logistyczne w Polsce. W efekcie Polska staje się jednym z centrów europejskich e-commerce, będzie także bardzo dynamicznie zwiększała swoją pozycję w sektorze usług chmurowych” – podsumował prezes.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments