Sztuczna inteligencja wjeżdża do infrastruktury

Założyciele Continuum Industries

Continuum Industries, założona w Szkocji przez m.in. dwóch Polaków firma zasilająca rynek projektowania infrastruktury liniowej rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję, zamierza wrzucić wyższy bieg i agresywniej powalczyć o rynek wart globalnie 2,5 bln USD.

Jej ekspansję zagraniczną rozpędzić mają środki w wysokości 1,5 mln funtów pozyskane od grupy renomowanych inwestorów w rundzie seed, której przewodziły czołowe fundusze VC – Credo Ventures i Playfair Capital, a uczestniczyli również Techstart Ventures i grupa prywatnych inwestorów.

W ciągu 2 lat spółka zamierza otworzyć biuro w Polsce, ale już teraz przystępuje do procesu budowania w niej struktury operacyjnej. Interesują ją największe projekty infrastrukturalne, takie jak zaplanowana na ponad 1600 km linia kolejowa do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Astronomiczne 2,5 mld bln dolarów wydaje się rocznie na świecie na realizację projektów infrastrukturalnych. Ważną częścią tego rynku jest segment projektowania infrastruktury liniowej (drogi kołowe, linie kolejowe, wodociągi), który pochłania co roku ok. 50 mld USD.

Ale mimo zaangażowania tak ogromnych środków jest to dziedzina gospodarki, która do teraz skutecznie broniła się przed cyfrową transformacją. W efekcie zamykała się na nowe technologiczne możliwości i ograniczała swój potencjał wzrostu. To status quo chce zmienić szkockie Continuum Industries, założone przez dwóch Polaków w 2018 r.

Założyciele Continuum Industries

Infrastruktura taka jak drogi, wodociągi czy linie energetyczne są dziś podstawą każdej gospodarki i nieodzowną częścią naszego stylu życia. Mimo ich kolosalnego znaczenia w 9 na 10 przypadków now projekty wykonywane są z opóźnieniem i powyżej pierwotnie zakładanego budżetu. Równolegle produktywność przemysłu budowlanego nie drgnęła przez ostatnie 30 lat. Widząc skalę zapóźnienia tego rynku i olbrzymi potencjał do zagospodarowania, postanowiliśmy wprowadzić na rynek nowoczesne narzędzie do wspomagania projektowania i realizacji projektów infrastrukturalnych, które nie tylko pozwoli zaoszczędzić czas, ale również ściąć ich budżet nawet o 15%” – tłumaczy Grzegorz Marecki, prezes i jeden z założycieli Continuum Industries.

Infrastruktura na skróty

Spółka oferuje narzędzie CI Engine, które przy użyciu AI automatyzuje i optymalizuje proces planowania i projektowania infrastruktury. W praktyce oznacza to, że wybrane odcinki pracy zespołu projektowego, zamiast odbywać się jak dotychczas przy użyciu arkuszy kalkulacyjnych i e-maili, są w pełni scentralizowane w jednym środowisku. To potężna oszczędność czasu już na początkowych etapach procesu projektowania, bo przy zastosowania CI Engine można je skrócić z miesięcy do kilku dniu.

W niespełna 2 lata od powstania spółka obsługuje już kilka firm budowlano-inżynieryjnych, a każda z nich zatrudnia dziesiątki tysięcy osób. Jej ostatnim osiągnięciem była współpraca z Mott Macdonald, jedną z wiodących na świecie firm działających w obszarze budownictwa infrastrukturalnego, przy wsparciu procesu projektowania wodociągów przesyłowych między miastami o długości setek kilometrów. 

Continuum Industries rozwija się zgodnie z założeniami, ale zarządzający spółką postanowili sięgnąć po jeszcze więcej. W dążeniach do zwojowania rynku właśnie wsparli ich inwestorzy instytucjonalni i prywatni, którzy na dalszy rozwój firmy wyłożyli 1,5 mln funtów. Ta runda inwestycyjna typu seed została zrealizowana przez fundusze VC Credo Ventures i Playfair Capital przy udziale Techstart Ventures i kilku inwestorów indywidualnych.

Spółka ma świetną technologię i rozwinięty produkt już zwalidowany przez większych klientów. Ale jej wartość tworzą przede wszystkim świetni założyciele z dwoma Polakami na czele. Ich swoboda w poruszaniu się w meandrach nowych technologii i umiejętność tworzenia z nich wartości dodanej dla biznesu i gospodarki, co konsekwentnie udowadniają już od czasu studiów, to siła napędowa dla rozwoju spółki i świetny prognostyk dla jej wzrostu w przyszłości – ocenił Jan Habermann, partner Credo Ventures, który inwestuje, także w Polsce, z nowo zebranego funduszu na 100 mln euro.

Pozyskane środki spółka zamierza przeznaczyć na inwestycje, w tym na dalszą internacjonalizację działalności. Słuszność tego kierunku potwierdzają analizy rynkowe, z których wynika, że już dziś rynek rozwiązań AI w projektowaniu infrastruktury liniowej wart jest kilkaset mln dolarów. Prognozuje się jego wzrost do kilku mld dolarów w ciągu najbliższych lat.

Z ziemi polskiej do Szkocji…

Grzegorz Marecki i Adam Anyszewski, założyciele spółki, stworzyli ją i nadal rozwijają w Szkocji. Obaj opuścili Polskę w 2013 r., gdy wyjeżdżali na studia w Edynburgu. Na uniwersytecie przewodzili bardzo silnemu 150-osobowemu zespołowi, który pracował nad projektem pierwszego prototypu kolei hyperloop w Wielkiej Brytanii, a później wystartowali z nim w prestiżowych konkursach organizowanych przez SpaceX i Virgin Hyperloop One. Tak na dobre zaczęła się ich przygoda z biznesem.

W czasie prac nad pojazdami dla kolei hyperloop szybko zrozumieliśmy, że o przyszłym sukcesie tej technologii nie zdecydują możliwości zaprojektowanych pociągów, ale dostępność i jakość dedykowanej infrastruktury. Gdy uświadomiliśmy sobie, jak wielkie znaczenie społeczne i gospodarcze ma pomyślny rozwój infrastruktury, postanowiliśmy skupić nasze wysiłki na stworzeniu rozwiązań, które efektywniej zamienią idee dot. projektów infrastrukturalnych w rzeczywistość. Ma to jeszcze większe znaczenie teraz, ponieważ skuteczna realizacji takich projektów jest jedną ze sprawdzonych ścieżek wychodzenia z kryzysu gospodarczego” – opisuje Adam Anyszewski, drugi założyciel firmy, który odpowiada za strategię i rozwój produktu.

… i z powrotem?

Twórcy Continuum Industries nie zamierzają przenosić siedziby firmy do Polski, ale nadal ma ona ważne miejsce na ich biznesowej mapie – ich celem jest otwarcie w naszym kraju spółki zależnej i regionalnego biura w ciągu 2 lat. Jednak zanim to nastąpi firma będzie poszukiwać w Polsce – środkowoeuropejskiej kuźni technologicznych talentów – zdolnych programistów, by z ich pomocą udoskonalić ofertę dla biznesu. Proces rekrutacji ruszy w perspektywie kilku miesięcy. 

Wcześniej spółka z Edynburga chce zaistnieć w świadomości polskiej branży budowlanej. Dokładnie przygląda się postępom prac nad powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. CPK zakłada bowiem budowę ponad 1600 km nowych linii kolejowych do obsługi lotniska. Tak wielkie projekty infrastrukturalne bardziej niż inne potrzebują automatyzacji i optymalizacji procesu planowania i projektowania.