Przez VR, AR, MR do… XR – o IBC opowiada wiceprezes EmiTela

Wrzesień i Amsterdam – te dwa słowa kojarzą się specjalistom z jednym: doroczną edycją jednych z największych i na pewno najciekawszych targów / konferencji branży medialnej IBC, mówi Maciej Staszak – wiceprezes EmiTel.

„IBC powitało morze uczestników z całego świata. Swoje produkty, usługi i koncepcje prezentują nie tylko dostawcy i producenci,  ale też operatorzy świadczący swoje usługi bezpośrednim odbiorcom. To tu spotyka się cała branża i wyznacza dalsze kierunki rozwoju. Jak na dłoni widać, jak świat medialny się zmienia, spotykamy tu już nie tylko dostawców sprzętu, ale takich graczy jak chociażby Facebok, Google, czy Microsoft,… . Jest coraz mniej sprzętu, zastępującego coraz to większe ekrany prezentujące nowoczesne rozwiązania i koncepcje medialne” – wskazuje Staszak.

Dodaje, że dominujące hasła i tematy przewodnie to: all over IP, content everywhere, wszechogarniający cloud computing, a także technologia 4K i  uwaga: 8K ! Tak w zakresie produkcji, dystrybucji, jak i wizualizacji treści.

„Tłumacząc na polski można śmiało powiedzieć: dominuje świat IP, ale tradycyjne metody dostarczania treści takie jak satelita, czy naziemna telewizja też mają się dobrze. Treści multimedialne dostępne wszędzie i konsumowane na wszystkich możliwych urządzeniach odbiorczych począwszy od olbrzymich telewizorów  a kończąc na smartfonach. A treści te produkowane są i dystrybuowane w nowym wymiarze: telewizji 4K” – tłumaczy wiceprezes EmiTel.

W strefie przyszłości można było za to zobaczyć na przykład drona, który wyświetlał treści video na otaczającej go przestrzeni sferycznej, a w czasie konferencji słyszeliśmy  o konsorcjum w USA, które pracuje nad wdrożeniem już nie wirtualnej rzeczywistości (VR), ani rozszerzonej (AR), a połączeniem ich obu w standard XR.

XR to termin obejmujący Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Mixed Reality (MR) i wszystko pomiędzy. XR zmieni codzienne doświadczenia konsumentów i wiele branż, od produkcji przemysłowej, przez opiekę zdrowotną, po edukację i handel detaliczny.

„Poza tym można się było przekonać, że dbanie o środowisko także puka do świata mediów: prezentowany był na przykład zero emisyjny obi van truck.  Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że możemy śmiało powiedzieć, że świat telewizji, radia i szeroko pojętych multimediów (w tym także tych z pogranicza sportu – jak na przykład prezentowany e-sport) ma się nie tylko dobrze, ale rozwija się z każdym dniem” – podsumowuje Staszak.