Czwarty kwartał 2024 roku przyniósł potwierdzenie dynamicznego rozwoju eksportu gruzińskiego wina. W 2024 roku eksport tego trunku nad Wisłę osiągnął historyczne maksimum – 6,7 miliona litrów. To aż o 12 procent więcej niż w 2023 roku i jest to najlepszy wynik od początku prowadzenia statystyk przez Narodową Agencję Win z Gruzji.
Polska umacnia swoją pozycję jako jeden z kluczowych rynków dla gruzińskich producentów, napędzając dynamiczny wzrost sprzedaży. W ubiegłym roku z Gruzji wyeksportowano 95 milionów litrów wina o wartości 276,1 mln dolarów do 72 krajów świata. W 2025 roku planowana jest kontynuacja i rozszerzenie programów popularyzujących gruzińskie wino na strategicznych rynkach, takich jak Polska.
Dane z poszczególnych kwartałów 2024 znalazły potwierdzenie w rocznym podsumowaniu Narodowej Agencji Wina z Gruzji. W porównaniu z 2023 rokiem, ilość gruzińskiego wina wysłanego do Polski wzrosła o 12%, osiągając rekordowe 6,7 miliona litrów. Równocześnie wartość eksportu zwiększyła się o 10%, z 15 do 16,6 miliona dolarów. Miniony rok zapisał się również w historii gruzińskiego winiarstwa rekordowym winobraniem – zbiory winogron wzrosły aż o 47% w porównaniu do 2023 roku i były to jedne z najwyższych wzrostów w Europie. Był to również świetny rok z perspektywy producentów, szczególnie w kontekście nieco trudniejszego roku 2023. Jak wynika z raportu “2024 Georgia Vintage Report” przygotowanego przez winnicę Teliani Valley, choć winiarze musieli zmagać się z wysoką wilgotnością, gradobiciami i chłodniejszym latem, sezon zakończył się znakomitymi wynikami.
Plony były wyższe niż oczekiwano, a jakość winogron, szczególnie w regionach premium, była jedną z najlepszych w ostatnich latach. Autorzy raportu przewidują, że ten rocznik zostanie prawdopodobnie zapamiętany jako jeden z najlepszych lat dla gruzińskiej uprawy winorośli. Polska jest jednym z kluczowych rynków eksportowych dla gruzińskiego wina i od 2010 roku trwa wzmożona wymiana handlowa między naszym krajem i Gruzją. Połączenie tradycji, za którą stoi 8000 lat doświadczeń, z otwartością na nowe technologie sprawia, że gruzińskie smaki cieszą się w Polsce dużym uznaniem.
“Rosnąca popularność win z Gruzji w Polsce wynika zarówno z ich jakości, jak i z faktu, że znakomicie komponują się z polską kuchnią. Różnorodność i bogactwo win gruzińskich sprawia, że można je dopasować do tradycyjnych polskich potraw. To właśnie dlatego Polacy coraz chętniej sięgają po gruzińskie wina, odkrywając w ich połączeniu z rodzimymi smakami nowe, intrygujące doznania kulinarne” – mówi Tamta Kvelaidze, Head of Marketing & PR w Narodowej Agencji Wina z Gruzji.
Rok 2025 zapowiada się niezwykle obiecująco dla gruzińskiego wina w Polsce. Ubiegłoroczny dynamiczny wzrost eksportu był wzmocniony aktywnościami Narodowej Agencji Wina z Gruzji w Polsce. Branża winiarska miała okazję spotkać się z ponad 25. gruzińskimi producentami podczas Georgian Grand Tasting w czerwcu, co zaowocowało nawiązaniem wielu nowych relacji biznesowych.
Po sukcesie tego i innych wydarzeń, formuła Georgian Grand Tasting będzie kontynuowana, a wydarzenie jest zaplanowane na początek czerwca w Warszawie! To wyjątkowa okazja, by ponownie spotkać się z gruzińskimi producentami wina i odkryć ich najnowsze propozycje. Polscy importerzy, sommelierzy, restauratorzy oraz przedstawiciele mediów będą mieli okazję nie tylko degustować wyjątkowe gruzińskie wina, ale także poszerzyć swoją wiedzę podczas inspirujących masterclassów.
Narodowa Agencja Wina z Gruzji (National Wine Agency of Georgia, LEPL) – to agencja utworzona między innymi w celu kontroli i certyfikacji jakości produkcji wina gruzińskiego, promocji i zwiększania świadomości na jego temat, badań gruzińskich winorośli i kultury win gruzińskich sięgającej 8 000 lat, oraz tworzenia wydziału katastralnego rejestru winnic. Agencja realizuje w kraju i za granicą liczne programy wspierające promocję gruzińskiego wina, badania, rozwój oraz współpracę przedsiębiorców z poza granicami Gruzji.