SEG 2025

Nowe karty graficzne NVIDIA RTX 5080 miały swoją premierę kilka dni temu. I jak szybko się pojawiły, tak szybko… zniknęły. Okazuje się, że sieć sklepów z elektroniką – Komputronik – znalazła na to rozwiązanie, przygotowując dla graczy gotowe komputery z tymi jednostkami. Dzięki mocy nowej architektury Blackwell i technologii DLSS 4.0 możliwość gry w 4K i 240 FPS-ach stała się rzeczywistością.

Środowisko gamerów w Polsce różnicuje się co raz bardziej. Najwięcej jest graczy średnio zaangażowanych – 39 proc. Podobny procent – po 30 – to tzw. gracze hardcorowi i casualowi.

NVIDIA 5000, czyli największa aktualizacja modeli AI od czasu DLSS 2.0 z 2020 roku

Nową serią 5000 byli zapewne zainteresowani hardgamerzy. Nie powinno więc dziwić, że karty NVIDII w dniu debiutu cieszyły się aż takim zainteresowaniem. To przełom w rozwoju grafiki, jeśli chodzi o poprawę wydajności, jakości obrazu i płynności rozgrywki. Nowe układy GPU GeForce RTX, oparte na rozwiązaniach NVIDIA Blackwell, dają możliwość generowania dodatkowych pikseli w scenach z intensywnym ray tracingiem. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz zastosowaniu techniki DLSS 4.0, która umożliwia generowanie wielu klatek – tłumaczy Paweł Szałamacha, dyrektor Dywizji, Dział Zarządzania Produktami z Komputronik.

DLSS Multi Frame Generation znacząco poprawia wydajność, umożliwiając rozgrywkę w rozdzielczości 4K i 240 klatkach na sekundę. Porównując możliwość techniki DLSS (ang. Deep Learning Super Sampling) na przykładzie gry Cyberpunk 2077, najnowsze rozwiązanie generuje 243 FPSy. DLSS 3,5 oferuje 140 FPS, a DLSS 2.0 – 71. Brak tej techniki generuje jedynie 27 klatek na sekundę.

NVIDIA zapewnia, że DLSS 4 wprowadza także największą aktualizację swoich modeli AI od czasu premiery DLSS 2.0 w 2020 roku. Na stronie producenta można przeczytać, że DLSS Super Resolution, DLSS Ray Reconstruction i DLAA są teraz napędzane przez pierwsze w branży graficznej zastosowanie „transformerów” w czasie rzeczywistym. To ta sama zaawansowana architektura, która stoi za modelami AI, takimi jak ChatGPT, Flux i Gemini.

75 gier, które obsłużą DLSS 4, ale lista będzie systematycznie rosnąć

W dniu premiery nowych kart z serii 5000 DLSS 4 obsługiwało 75 gier. Wśród nich można wymienić tak kultowe tytuły, jak Alan Wake 2, Cyberpunk 2077, Dragon Age: The Veilguard, Diablo IV, God of War Ragnarök czy Hogwarts Legacy. Kolejne gry będą na bieżąco optymalizowane pod kątem możliwości nowych kart graficznych.

Sporą różnicę widać już, porównując możliwości kart 5080 z serią 4080. Te pierwsze są wydajniejsze średnio od 10 do 15 proc., a taktowanie i przepustowość pamięci jest w nich wyższa o 30-34 proc., co jest efektem wykorzystania GDDR7 zamiast GDDR6X. RTX 5080 może być nawet ponad dwukrotnie szybszy po włączeniu DLSS 4 Multi Frame Generation w porównaniu do Frame Generation, w zależności od ogrywanego tytułu – wyjaśnia Paweł Szałamacha.

A w lutym i w kolejnych miesiącach 2025 roku będzie co ogrywać. Swoje premiery mają m.in. Kingdom Come Deliverance 2, czyli gra okrzyknięta jednym z najbardziej wymagających RPG’ów, Monster Hunter Wilds, Assassin’s Creed Shadows czy oczekiwane pod koniec roku chyba przez każdego gracza Grand Theft Auto VI – przypomina i wylicza Piotr Janus, Head of Gaming w Komputronik.

Luty to e-sportowe „święto” w Katowicach

Luty to też miesiąc e-sportu. To wtedy odbywa się jedno z najważniejszych wydarzeń e-sportowych na świecie, a zarazem święto graczy w Polsce – IEM w Katowicach. Należy pamiętać, że to nie tylko możliwość śledzenia poczynań najlepszych e-sportowców na świecie, ale także expo, w trakcie którego fani mają możliwość obejrzenia nowości ze świata gier oraz przetestowania nowinek sprzętowych. Ponadto, drugi miesiąc roku to środek zimy, co sprzyja siedzeniu w domu i nadrabianiu gamingowych zaległości. Z tego względu to też dobra okazja do wymiany sprzętu i kupna mocniejszego komputera. Także, jeśli ktoś ma przed sobą bardziej wymagające tytuły, to wymiana lub update sprzętu mogą okazać się konieczne – tłumaczy Piotr Janus.

Planujesz wymianę komputera? Rozważ zakup Komputronik Ultimate z NVIDIA RTX 5080

Ze względu na to, że nie każdy był w stanie zakupić najnowsze karty graficzne firmy NVIDIA, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom najbardziej zaawansowanych graczy. Pod marką własną Komputronik Ultimate proponujemy im zamówienie gotowych konfiguracji sprzętowych, wyposażonych w karty RTX 5080. Przewagą tego typu komputerów, zbudowanych na mocnych podzespołach, jest możliwość późniejszej łatwej rozbudowy – wyjaśnia Paweł Szałamacha, Dyrektor Dywizji, Dział Zarządzania Produktami w Komputronik.

Komputronik jest jedyną siecią sklepów z elektroniką na polskim rynku, oferującą gotowe konfiguracje komputerów, które są zbudowane w oparciu o jednostki graficzne RTX 5080.

Jakie są korzyści?

Kupując gotowy zestaw od renomowanego producenta, użytkownik otrzymuje pełną gwarancję oraz dostęp do wsparcia technicznego, co zapewnia bezpieczeństwo w przypadku ewentualnych awarii. Profesjonalnie złożone komputery dają pewność, że wszystkie komponenty są ze sobą kompatybilne i zostały wcześniej przetestowane pod kątem wydajności oraz stabilności działania. Zakup gotowych, złożonych i skonfigurowanych komputerów to wygoda i oszczędność czasu, który można poświęcić na grę lub… pracę.

Nie tylko dla graczy, ale też programistów, montażystów, streamerów i… innych twórców

Należy pamiętać, że komputery wyposażone w najnowsze karty firmy NVIDIA to nie tylko gratka dla graczy, ale także dla twórców i programistów. Korzystając z możliwości GPU serii 5000, użytkownicy mogą dwukrotnie zwiększyć wydajność generowania obrazów AI, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia pamięci, a także rozbudzić swoją kreatywność dzięki możliwościom NVIDIA Studio. Korzyści dla siebie znajdą też streamerzy, wykorzystujący NVIDIA Broadcast. Poprzez Studio Voice mogą poprawić jakość dźwięku swoich mikrofonów czy zasymulować profesjonalne oświetlenie twarzy, używając Virtual Key Light – dodaje Paweł Szałamacha.

Popyt na rynku gotowych komputerów uzależniony m.in. od… sztucznej inteligencji

Największy boom na rynku komputerów gamingowych można było zaobserwować w 2020 roku, czyli w trakcie pandemii Covid-19. Tamten rok zakończył się 50-procentowym wzrostem sprzedaży w porównaniu do 2019. W pierwszej połowie 2021 r. Polacy kupili prawie 300 tys. komputerów dla graczy (gotowych lub złożonych), co oznaczało 12 proc. wzrost w stosunku do roku wcześniejszego – wynika z danych IDC.

Ciężko jest oszacować, o ile będzie rósł rynek gotowych komputerów w 2025 roku, ponieważ trudno o aktualne dane na ten temat. Jedno jest natomiast pewne – w bieżącym roku wiele firm będzie w jeszcze większym stopniu wykorzystywało rozwiązania sztucznej inteligencji i do tego przydadzą im się mocne jednostki. Po drugie, w 2025 r. kończy się wsparcie dla Windows 10, co też może spowodować rosnący popyt na nowy sprzęt – przewiduje Paweł Szałamacha z Komputronik.

Jak wynika z analiz firmy Gartner, w bieżącym roku wzrost w segmencie komputerów będzie napędzany przez sztuczną inteligencję. Za 43 proc. wszystkich dostaw będą odpowiadały jednostki z wbudowaną AI.

Raport firmy MarketsandMarkets™ mówi natomiast, że rynek komputerów AI ma osiągnąć do 2030 roku wartość 231,30 mld dolarów, rosnąc w latach 2024-2030 średniorocznie o 28,82 proc. Dla pokazania skali rozwoju, na koniec ub.r. był szacowany na 50,61 mld dol. Zapewne wpływ na jego rozwój będą też miały gotowe komputery własne, z wbudowaną jednostką przetwarzania neuronowego.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments