Grupa eSky kupuje Thomas Cook – najstarszą na świecie markę z branży turystycznej. Umowa o akwizycji podpisana z funduszem Fosun Tourism Group pozwoli polskiej spółce nie tylko otworzyć nowy rozdział w ponad 180-letniej historii brytyjskiej ikony świata podróży, ale też wejść w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie.
W 1841 roku Brytyjczyk Thomas Cook wpadł na pomysł zorganizowania pierwszej wycieczki w Anglii. Przedsięwzięcie to zapoczątkowało rozwój turystyki zorganizowanej, a także długotrwały proces budowy jednej z największych firm turystycznych na świecie. Ponad 180 lat później marka Thomas Cook przechodzi pod skrzydła nowego właściciela – polska Grupa eSky zamierza wesprzeć brytyjską markę w dalszym rozwoju i wykorzystać jej doświadczenie do umocnienia swojej pozycji w Wielkiej Brytanii oraz Europie Zachodniej. Kroki te utorują drogę dla eSky, by wejść w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie.
Platforma podróży eSky to firma zakorzeniona w branży e-commerce, która działa obecnie w ponad 50 krajach w Europie, obu Amerykach oraz w Afryce. Dzięki inwestycjom w technologię firma stworzyła m.in. pierwszą w regionie wyszukiwarkę do porównywania i rezerwacji ofert linii lotniczych – eSky Travel Search uruchomioną w 2008 r. Rok później firma otworzyła pierwsze zagraniczne oddziały w Bułgarii i Rumunii, a w 2016 r. jako jedna z pierwszych w branży uruchomiła aplikację mobilną. W 2022 Grupa eSky weszła w segment pakietów dynamicznych, czyli produkt łączący loty i hotele w jednej rezerwacji. Globalna perspektywa i analizowanie trendów w czasie rzeczywistym dają jej wgląd w potrzeby klientów na lokalnych rynkach, do których dociera z wykorzystywaniem najnowszych technologii. Kolejną silną stroną Grupy eSky jest performance marketing i również w tym obszarze planuje ona wesprzeć przejętą markę.
Synergia niemal dwustuletniego dziedzictwa i doświadczenia marki Thomas Cook z technologią i rozumieniem potrzeb współczesnych konsumentów w eSky pozwoli umocnić naszą pozycję na zachodzie Europy, a także zwiększy elastyczność naszej oferty. Dzięki przejęciu wejdziemy w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Wielkiej Brytanii, co będzie doskonałą promocją polskiego biznesu na arenie międzynarodowej – mówi Łukasz Habaj, jeden z założycieli oraz prezes zarządu Grupy eSky.
Decyzja o akwizycji wynika ze strategii Grupy eSky. W ostatnich latach firma bowiem najbardziej inwestowała w pakiety dynamiczne City Break i Wakacje. Są one alternatywą dla oferty tradycyjnych touroperatorów, a w rozumieniu przepisów prawa zorganizowaną wycieczką, która objęta jest ochroną TFG. Dzięki temu produktowi polska spółka zamierza przeprowadzić transformację firmy z platformy głównie lotniczej w VTO (ang. Virtual Travel Orchestrator). Wesprze się w tym procesie silną marką Thomas Cook, która szczyci się ponad 180-letnim dziedzictwem i wypracowanym przez ten czas know-how w turystyce zorganizowanej. Przejęcie marki otworzy Grupie drzwi do innych rynków z regionu Europy Zachodniej.
Przejęcie brytyjskiego biura podróży przyniesie korzyści klientom z rynków, na których działa obecnie Thomas Cook, jak również wesprze naszą działalność na lokalnych rynkach w naszym regionie. Tu duży nacisk położymy na wymianę wiedzy, doświadczeń oraz produktów, przy czym szczególną uwagę zwrócimy na rozwój w pakietach dynamicznych. W rezultacie każdy klient korzystający z usług obu firm będzie cieszyć się kompleksową ofertą City Break i Wakacje. Nadmienię, że produkt ten pozwala zaplanować podróż do dowolnego miejsca, zgodnie z indywidualnymi preferencjami i bez ograniczeń, które znamy z oferty tradycyjnych touroperatorów – wyjaśnia Łukasz Habaj.
W 2020 roku Thomas Cook – niespełna rok od ogłoszenia upadłości jako touroperator – powrócił z rozbudowaną ofertą w segmencie Online Travel Agencies. Do tej pory marka należała do funduszu inwestycyjnego Fosun Tourism Group, który jest również właścicielem takich globalnych marek jak np. Club Med obsługującej ok. 70 resortów all-inclusive.
Obecnie Thomas Cook jest w czołówce wśród brytyjskich platform podróży pod kątem wskaźników znajomości marki i zaufania. W wyniku przejęcia firma zyska dostęp do portfolio lotniczego eSky składającego się z ponad 500 przewoźników regularnych i low-cost, takich jak m.in. Lufthansa Group czy Ryanair. Co za tym idzie, klienci skorzystają z atrakcyjnych ofert różnych linii, co przełoży się na wzrost konkurencyjności marki i produktu pakietowego oferowanego przez Thomas Cook.
Przejęcie Thomas Cook stanowi kolejny istotny krok w globalnej ekspansji oraz umacnia pozycję Grupy eSky na wysoko rozwiniętym rynku brytyjskim, z którego udział w przychodach firmy jest największy spośród wszystkich krajów zachodnioeuropejskich odpowiadających za 40 proc. sprzedaży Grupy w 2023 r. Firma nie wyklucza wprowadzenia przejętej marki na rynek polski i do krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przyszłości.
Akwizycja Thomasa Cooka jest elementem strategii buy&build budującej wartość i wpisuje się w długoterminowy cel eSky: rozwijania segmentu pakietów dynamicznych oraz ekspansji zagranicznej. Poprzez oferowanie elastycznych pakietów City Break i Wakacji chcemy dostarczać Polakom i klientom eSky w całej Europie bardziej elastyczną i konkurencyjną cenowo ofertę niż tradycyjne biura podróży. Przejęcie najstarszej marki turystycznej na świecie umocni pozycję eSky na rynkach zagranicznych, w szczególności na największym rynku turystycznym w Europie, czyli rynku brytyjskim. Dzięki tej akwizycji łączna sprzedaż pakietów turystycznych w eSky ma szansę w przyszłym roku przekroczyć 1 mld zł i utrzymać trzycyfrową dynamikę wzrostu – mówi Michał Górecki, Senior Investment Partner MCI Capital (MCI jest większościowym udziałowcem eSky).
Umowa między Grupą eSky a funduszem Fosun Tourism Group dotyczy przejęcia marki Thomas Cook z wyjątkiem jej działalności w Chinach i Indiach. Kwota transakcji nie została ujawniona. Finalizacja transakcji uzależniona jest od spełnienia warunków brytyjskiego Civil Aviation Authority.