Przeciętny konsument ma w smartfonie zainstalowane aplikacje od sklepów, lokali gastronomicznych, salonów fryzjerskich, dostawców usług płatniczych i wielu innych firm. W 2024 roku jedna osoba będzie korzystała przeciętnie z 20 aplikacji miesięcznie i dążyła do tego, aby ograniczyć jeszcze bardziej tę liczbę. Alternatywą może być… RCS, czyli SMS 2.0, w którym konsument może zrealizować wiele czynności znanych nam z aplikacji mobilnych, ale bez konieczności ich pobierania czy zakładania konta w nich. Kampania marketingowa przeprowadzona przez Tide Software i Orange Polska pokazuje, że RCS budzi zainteresowanie zarówno firm, jak również ich klientów.

W 2023 roku globalni operatorzy telekomunikacyjni wygenerowali 1,3 mld USD przychodu z wiadomości wysyłanych za pośrednictwem technologii RCS, którą aktualnie obsługuje już ok. połowa smartfonów na całym świecie. W nadchodzących latach RCS będzie budził jeszcze większe zainteresowanie ze względu na potencjał szczególnie w komunikacji biznesowej oraz rosnącą liczbę urządzeń, które wspierają tę technologię.

W aplikacjach oferowanych przez firmy można przeglądać produkty, składać zamówienia, sprawdzać promocje i rabaty czy kontaktować się z obsługą klienta. Ale stworzenie takiej aplikacji, jej utrzymanie oraz zintegrowanie z pozostałymi systemami w biznesie stanowi istotny wydatek, szczególnie biorąc pod uwagę specyfikę mobilnych systemów operacyjnych. Dodatkowo klienci często mogą po prostu nie chcieć pobierać kolejnej aplikacji lub szybko o niej zapomnieć. Niektóre systemy operacyjne oferują automatyczne usuwanie aplikacji, które od dawna nie były używane.

W takiej sytuacji pozyskany dużym wysiłkiem klient szybko odchodzi. Technologia RCS może stanowić ciekawą alternatywę wobec rozwoju własnych aplikacji mobilnych i przynieść korzyści zarówno firmom, jak i ich klientom. Tide Software razem z Orange Polska rozpoczął kampanię RCS na dużą skalę. Już teraz widzimy, że ta technologia może zupełnie zmienić dotychczasową komunikację firm z klientami. – tłumaczy Jerzy Klimaszewski, CEO Tide Software.

RCS interesuje klientów

Z doświadczeń Orange Polska wynika, że RCS jest około 5 razy skuteczniejszy niż inne kanały komunikacji bezpośredniej z klientami. Przykładowo, CTR (Click Through Rate), czyli liczba kliknięć w wiadomość, może się zwiększyć blisko 4-krotnie względem innych form komunikacji, a liczba przejść na stronę WWW z poziomu wiadomości RCS była większa o 44,4% w porównaniu do MMS-ów.

To pokazuje, że konsumenci pozytywnie reagują na takie metody komunikacji z firmami, z których usług korzystają – i może ona być skuteczniejsza niż nakłanianie ich do instalowania aplikacji stworzonych na potrzeby danego przedsiębiorstwa.

SMS-y same w sobie są niezwykle skuteczną metodą kontaktu z klientem, ponieważ są najczęściej i najszybciej przez niego odczytywane. RCS, czyli kolejna generacja SMS-ów, umożliwia zwiększenie interaktywności wysyłanych wiadomości biznesowych poprzez różnego rodzaju klikalne elementy, karuzele ze zdjęciami produktów czy możliwość komunikacji zwrotnej z chatbotem lub konsultantem. Efekty już widać. Prowadziliśmy z Tide Software kampanie m.in. dla podmiotów z branży e-commerce, które przyniosły bardzo pozytywne wyniki. – mówi Radosław Turek, Wholesale Product Manager, Orange Polska.

Przykładowe taktyki stosowane w kampanii Tide Software i Orange Polska obejmują stosowanie spójnego brandingu wiadomości (kolorystyka, logotyp firmy), personalizowaną treść obudowaną bezpośrednim językiem i imiennym zwrotem do klienta, tworzenie interaktywnych karuzel umożliwiających, bezpośrednio z poziomu danej wiadomości, przewijanie dostępnych produktów oraz umożliwienie klientowi komunikacji z nadawcą.

To ostatnie staje się istotne w kontekście tego, że konsumenci szukają możliwości kontaktu z biznesami w wielu kanałach. Istotne są również elementy, które pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa adresata wiadomości i chronią go przed phishingiem, takie jak weryfikacja nadawcy wiadomości przez operatora telekomunikacyjnego.

Na czym polega RCS?

RCS (Rich Communication Services), zwany SMS-em 2.0, to nowy standard komunikacji

Przejście na RCS to nie tylko wygoda dla użytkowników, ale również ogromny potencjał w zakresie komunikacji biznesowej. Do końca 2024 roku ta technologia ma być dostępna dla ponad 3 miliardów osób na całym świecie, a główni operatorzy telekomunikacyjni – zarówno w USA, jak i w Europie – już ją wdrożyli lub mają to w planach. Z uwagi na uniwersalność RCS, jest ono dostępne już na wszystkich nowszych smartfonach z Androidem, co ułatwia firmom podejmowanie działań związanych z jego wykorzystywaniem w kontakcie z klientem.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments