Jak pokazały badania, generatywna sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność zespołów deweloperskich nawet o 45% i przyspieszyć czas rozwoju projektu o 30%. Firma SoftServe jest w gronie organizacji, które zdecydowały się, już nie testowo, a w realnej pracy projektowej, wesprzeć swoje zespoły narzędziami GenAI. Sztuczna inteligencja wkracza do gry i staje się realnym wsparciem w rozwijaniu projektów klienckich.
Obecnie technologia AI jest wykorzystywana przez zespoły w dziewięciu projektach pilotażowych w sektorze finansowym, produkcji, handlu detalicznym i innych branżach. Zespoły wzięły udział w dwutygodniowym programie szkoleniowym, ucząc się korzystać z narzędzi GenAI. Szkolenie obejmowało analizę procesów zespołowych, zadań i oferowało specjalistyczne zestawy podpowiedzi. Pierwsze wyniki są obiecujące. Czas spędzony na tworzeniu oprogramowania został skrócony o 20%, kontrola jakości (QC) o 25%, automatyzacja testów o 20%, a tworzenie dokumentacji technicznej o 17%.
Narzędzia używane przez zespoły to mi.in. GitHub Copilot, CodeWhisperer, NEO Platform, Duet AI do programowania i ChatGPT oraz MS Copilot 365 do generowania tekstu.
Generatywna sztuczna inteligencja wniosła niezwykle dużo do procesów związanych z tworzeniem oprogramowania. Bardzo przyspiesza ona wykonywanie żmudnych i powtarzalnych zadań i dzięki temu pozwala skupić się na tych, które są bardziej złożone. Technologie generatywnej sztucznej inteligencji są też coraz chętniej wykorzystywane w branżach kreatywnych, gdzie służą między innymi agencjom marketingowym w tworzeniu niepowtarzalnych grafik, które można wykorzystać w celach reklamowych. Zainteresowanie takimi rozwiązaniami ciągle rośnie, w SoftServe zrealizowaliśmy już z sukcesem wiele takich projektów i cały czas napływają nowe. Uważamy, że każdy profesjonalista w świecie IT powinien być na bieżąco z technologiami takimi jak sztuczna inteligencja, gdyż coraz częściej trafiają one do komercyjnych produktów. – mówi Mikołaj Janowski, R&D Consultant z SoftServe.
Ponadto firma rozpoczęła również tworzenie personalizowanych asystentów Gen AI, takich jak architektura oprogramowania, analiza biznesowa i inżynieria QA/QC. Asystenci mogą automatyzować całe klastry procesów związanych z danym obszarem. Przykładem takiego rozwiązania jest asystent dla architektów oprogramowania, który pomaga w tworzeniu dokumentacji i strategii projektu, automatyzuje i usprawnia te procesy, wyjaśnia istotne wymagania projektu, generuje rozwiązania architektoniczne, dekomponuje pracę i buduje plan działania. Narzędzie korzysta z dostosowanego ChatGPT i jest przeszkolone w zakresie najlepszych praktyk projektowania oprogramowania. Dzięki temu narzędziu produktywność architektów w tworzeniu dokumentacji wzrasta średnio nawet o 30%.
Jako firma, staramy się wspierać naszych pracowników w ich drodze rozwoju, zarówno zawodowego, jak i osobistego. Dlatego oferujemy dostęp do różnorodnych szkoleń i materiałów edukacyjnych, aby mogli swobodnie rozwijać swoje umiejętności. Naszym celem jest nie tylko utrzymanie naszej pozycji na rynku, ale także tworzenie przyjaznego i inspirującego środowiska pracy, które sprzyja ciągłemu wzrostowi i kreatywności. – dodaje Paula Rejmer, Poland People Lead w SoftServe.
GenAI to rewolucja, która może znacząco wpłynąć na produktywność różnych obszarów biznesowych. Naszym celem jest jak najpełniejsze wykorzystanie potencjału tej technologii, w szczególności w celu zwiększania produktywności specjalistów na wszystkich etapach cyklu tworzenia oprogramowania. W SoftServe rozpoczęliśmy ten proces – od szkolenia zespołów, wyboru narzędzi indywidualnych i zespołowych, doradztwa w zakresie ich wykorzystania w projektach, śledzenia wyników i tworzenia specjalnych ofert dla klientów. Jestem przekonany, że generatywna sztuczna inteligencja pomoże nam przekroczyć wszelkie oczekiwania naszych klientów w zakresie zwiększania produktywności zespołów programistycznych. – dodaje Dmytro Ovcharenko, GenAI Practice Director w SoftServe.
Do końca roku firma planuje wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję w stu projektach klienckich z udziałem ponad 1000 specjalistów. Jednocześnie SoftServe kontynuuje badania nad nowymi narzędziami i formatami interakcji ze sztuczną inteligencją, aby zmaksymalizować produktywność zespołów programistycznych.