Polski SP Tech Solutions pozyskał kolejną rundę finansowania. Kapitał w wysokości 12 mln zł, pozyskany w obecnej rundzie od funduszu Vinci HiTech, zarządzanego przez Vinci, zostanie przeznaczony na dalszy rozwój technologii i poszerzenie jej funkcjonalności, a także ekspansję w kierunku międzynarodowych rynków.
Stworzony przez spółkę system do optymalizacji transportu kolejowego cieszy się rosnącym zainteresowaniem klientów, co potwierdza blisko 1000% wzrost przychodów na przestrzeni ostatnich dwóch lat, osiągający w 2023 roku pułap 41 mln zł.
Początków transportu kolejowego możemy dopatrywać się już w XVIII wieku, gdy jeszcze przed wynalezieniem lokomotywy parowej, konie ciągnęły wagony wypełnione węglem po drewnianych szynach w kopalniach w Wielkiej Brytanii. Wraz z rozwojem przemysłu i powstaniem lokomotywy parowej w 1825 roku uruchomiono pierwszą publiczną kolej żelazną, która oferowała przewóz osób oraz towarów na trasie łączącej dwa angielskie miasta – Stockton oraz Darlington. Obecnie, czyli niemal 200 lat później, kolej odpowiada za 17% transportu lądowego w Europie, a procent ten będzie stale rósł.
Zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, emisja pochodząca z transportu musi zostać zredukowana o 90%, co powinno skutkować przeniesieniem do 2030 r. co najmniej 30% przewozów towarów na dystansach powyżej 300 km z dróg na inne środki transportu (kolej lub transport wodny), a do 2050 r. liczba ta powinna już wynosić 50%. Aby sektor cargo mógł rozwijać się w tym kierunku, rynek kolejowy potrzebuje innowacyjnych rozwiązań, mogących wesprzeć liczne wyzwania, przed jakimi aktualnie staje – w tym optymalizacja planowania przejazdów, redukcja kosztów operacyjnych oraz automatyzacja procesów biznesowych. Odpowiedzią na wspomniane bolączki jest polska firma SP Tech Solutions oferująca zestaw narzędzi Raily będących kompleksowym systemem informatycznym stworzonym z myślą o przedsiębiorstwach, których działalność dotyczy transportu kolejowego w zakresie zarówno jego obsługi, jak i realizacji.
Stworzone przez nas i rozwijane od 2019 roku narzędzia Raily, nie tylko generują oszczędności dla przewoźników kolejowych, automatyzują powtarzalną pracę i eliminują błędy ludzkie, ale również w sposób pośredni wpływają na redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz adresują rosnący problem kurczącego się kapitału ludzkiego w sektorze kolejowym. Tym samym jesteśmy w stanie kompleksowo odpowiadać na problemy i wyzwania, z jakimi borykają się firmy z tego sektora. Z naszych rozwiązań korzystają już takie firmy jak PKP Cargo, Lotos Kolej czy Laude Smart Intermodal, a także dokonaliśmy pierwszych wdrożeń na rynku niemieckim. O realnej potrzebie rynku świadczy wzrost przychodów naszej Grupy, który na przestrzeni ostatnich dwóch lat wyniósł aż 1000%, notując w 2023 roku poziom niemal 41 milionów złotych. – komentuje Piotr Sikorski, CEO SP Tech Solutions.
Działalność firmy stworzonej przez Michała Pawłowskiego i Piotra Sikorskiego koncentruje się na zapewnieniu kompleksowych usług dla firm transportowych z sektora kolejowego. Ich system Raily, składa się z trzech narzędzi: Raily Taxi, Raily Cargo oraz Raily Marketplace.
Naszym celem jest zapewnienie rozwiązań dla wszystkich wyzwań, z jakimi boryka się branża kolejowa, poprzez trzy narzędzia tworzące ekosystem Raily, z których nasi klienci mogą korzystać pojedynczo lub w ramach całego pakietu. Pierwszy z nich, czyli Raily Taxi jest narzędziem automatyzującym proces organizacji i optymalizacji transportu drużyn trakcyjnych. Z kolei Raily Cargo umożliwia zintegrowane zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa kolejowego i planowanie logistyki towarowej, opierając się na rozwiązaniach typu Business Intelligence. Trzecim narzędziem jest Raily Marketplace, czyli platforma do wyszukiwania i zamawiania usług trakcyjnych, takich jak np. zlecenie technicznego odbioru pociągu przez rewidenta, czy wynajem maszynisty mogącego prowadzić tabor na konkretnej trasie. – komentuje Michał Pawłowski, współzałożyciel SP Tech Solutions.
Spółka nieustannie pracuje nad rozwojem funkcjonalności swoich narzędzi, dostosowując je do potrzeb rynku oraz klientów. Kapitał w wysokości 12 milionów złotych, pozyskany w ostatniej rundzie finansowania od funduszu Vinci HiTech zarządzanego przez Vinci S.A., zostanie wykorzystany do zintensyfikowania działań mających na celu ekspansję międzynarodową firmy. W planach, oprócz rozwoju samej technologii z wykorzystaniem AI, jest zwiększenie zespołu o 50%, ze szczególnym uwzględnieniem pozyskania nowych specjalistów w dziedzinie sprzedaży, marketingu oraz, co najważniejsze, programistów.
Zespół SP Tech Solutions bardzo dobrze rozumie potrzeby sektora kolejowego, co wynika z wieloletniego doświadczenia Michała oraz Piotra w tej branży. Oferowane przez nich rozwiązania cyfrowe odpowiadają na kluczowe wyzwania stojące przed sektorem kolejowym, w tym na potrzebę optymalizacji planowania przejazdów, redukcję kosztów operacyjnych oraz automatyzację procesów biznesowych. W kontekście globalnym, gdzie rynki dążą do zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji CO2, innowacje wprowadzane przez SP Tech Solutions wpisują się w cele strategiczne związane z przyszłością transportu kolejowego. – komentuje Piotr Woliński, Prezes Zarządu Vinci S.A., zarządzającego funduszem Vinci HiTech. Dane rynkowe, a także wchodzące w najbliższych latach regulacje prawne dotyczące emisji gazów cieplarnianych w transporcie, pozwalają nam dostrzegać ogromny potencjał i wierzyć w globalny sukces SP Tech. – dodaje Woliński.
Obecna runda finansowania jest drugą pozyskaną przez zespół SP Tech Solutions, który łącznie do tej pory zebrał niespełna 19 milionów złotych od inwestorów. Powstała w 2019 roku firma zaczynała od narzędzia służącego do optymalizacji przewozu drużyn trakcyjnych, a wraz z biegiem lat rozwijała swoją działalność, tworząc kompleksowy system do optymalizacji pracy firm kolejowych, a wśród jej klientów obecnie znajdują się takie podmioty jak PKP Cargo, Lotos Kolej, Olavion czy Laude Smart Intermodal.
Co więcej, spółka ma już za sobą pierwsze wdrożenia w firmach niemieckich, a obecna runda finansowania ma na celu zintensyfikowanie działań na rynku naszych zachodnich sąsiadów oraz dalszą ekspansję w kierunku Europy Zachodniej.