Czeski startup Choice pozyskał ok. 10 mln zł (2 mld dol.) od funduszy J&T Ventures, Reflex Capital i Presto Ventures. Pozyskane środki posłużą m.in. do dalszego rozwoju firmy na polskim rynku, na którym obsługuje dziś ponad 1200 restauracji.
Choice to platforma, która pomaga w obsłudze klienta w gastronomii – online oraz w lokalu. Dzięki niej restauracje mogą szybko stworzyć własne strony internetowe i przyjmować zamówienia online bez płacenia prowizji portalom. Choice towarzyszy też gościom w trakcie całej wizyty w lokalu oraz przed nią.
Platforma umożliwia rezerwację stolika online, automatycznie i bez konieczności dzwonienia. Na miejscu goście mogą zeskanować kod QR, by przeglądać menu na ekranach swoich smartfonów, złożyć zamówienie, a na koniec w ten sam sposób nie zapłacić. Choice pozwala też na prowadzenie programu lojalnościowego. Restauratorzy zarządzają wszystkimi tymi funkcjami z poziomu jednego systemu, płacąc jeden abonament. Plany zaczynają się już od 100 zł miesięcznie.
99% restauracji nie zna swoich klientów. To prawdziwe wyzwanie dla ich właścicieli, którzy nie wiedzą, kto jest ich najbardziej lojalnym gościem, jak często odwiedza restaurację, jakie ma preferencje i alergie, ale też ile osób przestaje odwiedzać restaurację i z jakich powodów. Stworzyliśmy Choice by pomóc restauratorom w cyfryzacji obsługi klienta oraz zwiększeniu ich lojalności i satysfakcji. Już teraz widzimy, jak bardzo wpływa to na rozwój lokali w różnych miastach i krajach Europy i pomaga w podnoszeniu jakości ich usług. – mówi Alex Ilyash, CEO i założyciel Choice.
Platforma integruje się z popularnymi systemami POS, a także z systemami portali do zamawiania oraz firm kurierskich – m.in. Bolt, Foodora, Glovo, Uber Eats oraz Wolt. Choice jest też pierwszą platformą na polskim rynku zintegrowaną z Wolt Drive – usługą szybkiej dostawy realizowaną przez kurierów współpracujących z platformą Wolt.
Choice jest pierwszą platformą na polskim rynku, z którą zintegrowaliśmy Wolt Drive. Dzięki temu rozwiązaniu restauratorzy mogą bez dodatkowych umów i w ramach jednego urządzenia uruchomić dostawy z zewnętrzną flotą kurierską. Choice i Wolt Drive dają restauratorom i konsumentom świetne doświadczenie zamawiania jedzenia przez intuicyjny system i możliwość śledzenia każdego etapu zamówienia, wraz z lokalizacją kuriera. Od momentu rozpoczęcia naszej współpracy rok temu, już ponad 100 restauratorów korzystających z Choice realizuje na co dzień dostawy z Wolt Drive. – mówi Maciej Statkiewicz, Head of Wolt Drive Poland.
Choice otworzyło biura w Polsce ponad 2 lata temu i dziś zatrudnia w nim ponad 20 osób. Firma obsługuje ponad 1,2 tys. zarejestrowanych restauracji. Wśród z nich znajdują się pojedyncze lokale oraz sieci – w tym Browary Warszawskie, Mąka i Woda, Pinsa, Pizza Factory, Soto Sushi, Thai Wok, czy Trattoria Rucola. Na wszystkich rynkach firma zatrudnia ponad 120 osób i obsługuje ponad 17 tys. lokali, należących do ponad 5 tys. klientów. W 2023 roku platforma pośredniczyła w ponad 2 mln zamówień, o łącznej wartości ponad 42 mln dolarów.
Teraz Choice pozyskało ok. 10 mln zł (2,5 mln dol.) w rundzie finansowania, której przewodził J&T Ventures, fundusz venture capital należący do czesko-słowackiej grupy J&T. W rundzie finansowania udział wzięły także czeskie fundusze Reflex Capital i Presto Ventures. Od początku działalności firma pozyskała od inwestorów łącznie ok. 16,5 mln zł (4,5 mln dol.), a w ciągu ostatniego roku jej przychody urosły o 300%.
Zainwestowaliśmy w Choice, ponieważ jesteśmy pod wrażeniem sprawnej działalności firmy i jej założyciela, którego determinacja może w niedługim czasie przekształcić ambitne plany w rzeczywistość. Co więcej, uważamy, że Choice ma potencjał, aby zdominować rynek. Oferuje kompleksowe rozwiązania, które odpowiadają na wiele potrzeb restauracji, podczas gdy konkurenci koncentrują się na pojedynczych funkcjach. To podejście wyróżnia Choice spośród innych, stawiając firmę na czele branży. – mówi Adam Kočík, General Partner w J&T Ventures.
Pozyskane środki pomogą w dalszym rozwoju Choice w Europie, w tym na rynkach, na których rośnie najszybciej – w Polsce, Czechach, Słowacji, Ukrainie i Węgrzech. Na polskim rynku firma planuje zwiększyć zatrudnienie do 50 osób i już teraz poszukuje m.in. przedstawicieli handlowych oraz Account managerów. Do końca roku Choice chce stać się liderem swojego segmentu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a w ciągu 3 lat – w całej Europie.
W ciągu dwóch lat Polska stała się dla nas jednym z najważniejszych rynków. W tym czasie pozyskaliśmy tu ponad 1,2 tys. lokali i staliśmy się trzecią największą firmą z naszego segmentu. Jesteśmy pod wrażeniem otwartości na nowe technologie zarówno po stronie restauratorów, którzy bardzo szybko doceniają wartość, jaką im zapewniamy, jak i klientów, którzy cenią sobie wygodę. Wierzymy, że ze wzmocnionym zespołem w ciągu 1-2 lat staniemy się w Polsce liderem rynku. – mówi Alex Ilyash.